Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 3 december 2011

Boktips, Julklappstips: Livet är kort Rytkönen lång av Arto Paasilinna

Om du vill ha många goa skratt och en härlig läsupplevelsen kan jag rekommendera Arto Paasilinnas böcker. Den första bok jag läste var Kollektivt självmord och jag tror aldrig jag har skrattat så mycket när jag läst, som jag gjorde då.

Även Livet är kort Rytkönen lång är en sanslöst rolig bok, med dråpliga händelser, mycket kärlek och medmänsklighet. Tycker om värmen i Arto Paasilinnas böcker, även när han skriver om något så som hemskt som självmord.

Arto Paasilinna kittlar till många skratt med sina varma, vanvettigt humoristiska och på samma gång absurda berättelser.
Gasen i botten, insisterar det gamla lantmäterirådet Taaveti Rytkönen som råkat hamna i baksätet på en taxi. Det blir början till en strapatsrik färd. Den forne pansarsoldaten Rytkönens minne är inte det bästa men kampviljan är det inget fel på - om han bara kunde komma ihåg vad han heter, var han bor och varför hans plånbok är full av pengar.
I ett hisnande tempo och med dråplig humor hålls läsaren i ett fast grepp från början till slut. Huvudpersonernas alltmer komplicerade inbördes relationer präglas av värme, kamratskap och medkänsla, och över alltsammans svävar den ödesmättade rök som krigsveteranen Heikki Mäkitalo låter sitt egenhändigt skapade småbruk gå upp i.

Det här är en perfekt bok att ge bort i julklapp, eller varför inte ta och lyssna på den under julstöket. Lovar dig, allting går undan i en fart i sällskap med Arto Paasilinna!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

6 kommentarer:

  1. Visst är det Paasilinna som skrivit "Harens år" också? Den är helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Visst är dom bra! Jag älskar också hans böcker, började med "Kollektivt självmord" och var sen fast. Har dock inte läst den här, så den får väl stå på tur...Boken om giftmöderskan är en annan favorit.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst den här, men håller med om Kollektivt självmord, tyckte också att den var otroligt rolig.

    SvaraRadera
  4. Hej Andrea
    Ja, det stämmer. Den är också bra. Tror inte jag har läst någon bok av honom som inte är bra!
    Kram Kim

    Hej Marina
    Du började med samma bok som jag gjorde, kul! Ja, giftmörderskan är helt underbar!
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Ser där, du hade läst en bok av författaren i alla fall! Nu kanske du även läser denna?!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Jag har läst flera av honom. Bl a "Tio rivjärn" och "Hoppsan jag är död". Nu är det dock ett tag sedan. Men The Help får gå först (och några andra)...

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    Tycker absolut du ska läsa The Help först!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!