Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 13 april 2012

Ris och Ros om andra världskrigetböckerna: På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa


Sanna Juhlin på Barnboksprat har recenserat mina böcker om andra världskriget. Det är första gången som På liv och död i andra världskriget skugga har fått negativ recension, men vi kan inte tycka likadant om allting. Däremot tyckte Sanna mycket bra om På flykt från andra världskrigets fasa. Här kan du läsa recensionerna.

Jag har läst två av Kim M Kimselius senaste böcker om Theo och Ramona som har en förmåga att ofrivilligt hamna i tidsresor. När den första boken i serien släpptes blev den en enorm succé och valdes även till Islands bästa ungdomsbok 2009 av bokhandlarna där. Genom 16 böcker har Theo och Ramona färdats genom historiska skeenden där pesten förekommit, häxförföljelse, vikingatid, snapphanar och det känns lite tråkigt att jag inte har läst och följt böckerna från början även om alla är fristående äventyr.


På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa handlar båda om Andra världskriget och behandlar olika historiska händelser som just Theo och Ramona hamnar i.

Jag börjar läsa På liv och död i andra världskrigets skugga eftersom det är den 15e boken i serien. Man slängs genast in i handlingen när ungdomarna förflyttas till 1940-talets Tyskland och mitt i ett brinnande krig. Som alltid har de förmågan att förstå och tala som människorna i den tid de hamnat i. Nu får de en vän med sig också som heter Ulrika men de säras åt olika håll och därefter följer två till tre parallella historier. Jag vill inte avslöja alltför mycket av handlingen men läsaren kommer att få mycket klara fakta kring koncentrationsläger och hur det var när judarna fick gömma sig för nazisterna.

På flykt från andra världskrigets fasa så hamnar Theo och Ramona åter igen till 40-talet men nu i Frankrike istället. Där blir de medlemmar av en motståndsrörelse med fokus på att rädda så många judar som möjligt innan de hämtas av tyskarna. 

 Så vad jag tycker jag då om dessa böcker?
I den första boken som jag läste så fanns det flera saker som jag störde mig på. Jag tyckte kapitlen var för korta och flackande vilket gjorde att jag oftast inte fick landa i någon känsla. Jag blev inte berörd trots alla hemska saker som sker. Det kändes som alltför många cliffhangers på rad och för många upprepningar i texten. Själva handlingen var som en lång transportsträcka där jag inte tyckte att det hände så mycket. Jag upplevde också ett onödigt hoppande mellan alla karaktärer och att när man väl fick läsa om någon så avbröts det ganska så snabbt också. Inte alls en dålig bok men den föll mig inte i smaken.


Men så i den andra boken upplever jag något helt annat.
 
Den här boken var så bra att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Kanske beror det på att jag inte fått uppleva denna sida utav andra världskriget tidigare men trots att det är samma författare så är tempot och gestaltningen annorlunda här. Det är ett rafflande äventyr och mycket spännande. Kimselius är väldigt skicklig på att väva in fakta i sin fiktiva historia och man kan knappt ana vilket förarbete det måste ha varit innan hon började skriva sin bok. Här finns plötsligt en kemi mellan Theo och Ramona som jag inte alls upplevde i den första boken. Och jag grips i mitt innersta av alla fruktansvärda händelser som sker, vilket beror på att jag tycker gestaltningen och beskrivningarna är så mycket bättre här. Kimselius lindar inte in något i bomull utan hon skriver rakt på sak med kalla fakta och med en stark inlevelseförmåga som gör att man tycker sig se allt framför sig. En del scener i boken får mina ögon att tåras – det är mycket grymma händelser men samtidigt finns ett hopp, en tro på godhet hela tiden som en röd tråd i handlingen. Vilka modiga människor det har funnits och finns än idag. Jag tycker adlibris gör rätt som sätter 12-15 år som ålder på böckerna och jag skulle rekommendera lärare att ta med de här böckerna som en del av barnens studier. Jag tycker själv att jag har lärt mig massor – kanske inte faktamässigt utan en känsla av att förstå historien och dess människor som har funnits där.


Ett stort plus också för den tjocka faktadelen i varje bok och de stiliga omslagsillustrationer av Mats Minnhagen.


Här hittar du en länk till recensionen på Barnboksprat.

Kramisar Kim


Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

3 kommentarer:

  1. Alla tycker ju olika och det är en himla tur det. Förvånas dock över att hon upplever böckerna så olika... Nu har jag ju inte läst dessa ännu, men med dom böckerna jag läst har jag inte alls upplevt att den ena är annorlunda än den andra i det avseendet..

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte ens den dåliga kritiken var så dålig. Instämmer med Helena. Utan att ha läst dem tänker jag att det är konstigt att hon upplever känslan i dem så olika. Speciellt när man vet att du jobbat med dem parallellt. Det är modigt av dig att visa även mindre bra recensioner! Det är såklart mycket lättare när man fått så mycket ros som du. Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej Helena
    Ja, alla har rätt att tycka olika. Ja, jag tycker också det är lite konstigt, eftersom båda böckerna har samma upplägg. Men alla har rätt att tycka vad de vill.
    Stort tack för din kommentar!
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Alla har rätt att göra sin stämma hörd, även de som inte instämmer med mina åsikter, därför publicerar jag recensionerna. Och det är som du säger, när man får i stort sett uteslutande beröm för sina böcker är det lättare att ta EN negativ kommentar.
    Tack för att du kommenterade!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!