Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 maj 2012

Singapore Sentosa Raffles Hotell och Singapore Sling

Att vara ute på resa är ingen semester, även om det är otroligt roligt. Under min Singaporevistelse hann jag med att hålla tre föreläsningar, men också att uppleva väldigt mycket av Singapore.

Den här dagen var det dags för att hålla föreläsning för lärarna på Svenska Skolan i Singapore. Vi skulle hålla till ute på Sentosa, där rektorn Anna bor. Här ligger också en nöjespark med Undervattensvärld och mycket annat.

För att komma till Sentosa är du tvungen att betala, om du inte bor där. Fick en känsla av att Sentosa var en mycket populär plats. Bland annat skulle några av eleverna på internationella skolan sova i Undervattensvärlden en natt. Något som fick min fantasi att dra igång...

Här är det svårt att tro att man befinner sig i en storstad...

Kunde inte se mig mätt på utsikten från taxifönstret när vi körde till föreläsningslokalen på Sentosa.

Här föreläser jag för lärarna på Svenska Skolan i Singapore. Något jag snabbt lärde mig var att ju kallare det var i lokalen desto finare var det. I den här lokalen höll vi alla på att frysa till is och var till slut tvungna att öppna dörren för att släppa in lite värme.

Använde för första gången en av klänningarna som jag köpte i Mexiko. Nu kommer den klänningen att innebära minnen från två olika platser i världen.

Tänk att en halv dag kan rusa iväg så fort som den här undervisningsdagen gjorde. Snart var det dags att åter sätta sig i taxin för att åka iväg till nya platser. Om du tittar vid horisonten ser du alla fraktfartyg som ligger på redden. När mörkret faller ser det ut som om det ligger en hel stad där ute i vattnet, eftersom alla båtar har så mycket belysning tänd.

Det var mycket vackert här ute på Sentosa, med stora villor och grönskande trädgårdar.

När man bor här ute på Sentosa är det nästan ett måste att ha flera bilar, och en av dem ska absolut vara av den mycket dyrare sorten. På några av parkeringarna stod många dyra, vackra sportbilar.

Dessutom ska du ha din egen båt liggande vid tomtgränsen...

Ser du höghusens silhuetter sticka upp i bakgrunden?

 Här var otroligt vackert!

Här ser du den inre porten till bostadsområdet på Sentosa. Här sitter vakter och kontrollerar de som kör in.

Nästa stopp var Vivo City där vi åt på Kinarestaurang. Jag hade hört talas om Vivo tidigare, när Anna berättade att det var där hon handlade. Jag som kommer från Sverige tänker genast på matbutiken Vivo. Men Vivo City var et mycket stort köpcentrum, med flera restauranger och massor av affärer. Ett mysigt ställe. Den här servetten låg på bordet och det står Preperd with love, served from our heart. Det tyckte jag lät gulligt!

Maten på Kinesrestaurangen var mycket god och utsikten över Sentosa var inte heller så dum...

Här sitter jag tillbakalutad i en av alla de taxibilar jag åkte med i Singapore. Jag är trött, lider av jetlag och har precis föreläst en halv dag för lärarna i Svenska Skolan. Nu är jag på väg ut på nya äventyr. Inte en lugn stund!

Även om jag var trött ville jag inte missa något. Här står jag utanför Raffles Hotell i Singapore, ett MÅSTE när man besöker Singapore, enligt alla tips jag fått på Facebook och min blogg inför min resa till Singapore.

Det var hela tiden svårt att förstå att jag faktiskt befann mig i en mycket stor stad, omgiven av skyskrapor, här skymtar de åter bakom grönskan utanför Raffles Hotell.

Så här vackra var blommorna som växte på träden i föregående bild. Den här blomman hade fallit till marken.

Något som förmodligen inte är ett MÅSTE, men som jag tyckte var en kul grej, är att bli fotograferad med den här ståtlige mannen som står utanför Raffles hotell för att ta emot gästerna. Kan tala om att jag inte var den enda som lät mig fotograferas tillsammans med honom. Tror att han är en världskändis vid det här laget!

Eftersom vi inte var gäster på hotellet hade vi inte tillträde överallt, men det vi såg räckte för att imponera på mig. Här är vi på väg till baren på Raffles Hotell.

Även här prunkade grönskan i små trädgårdar mellan pelarna.

Det var ett JÄTTESTORT hotell, även om det inte var så högt. Här fanns många gårdar, med sittplatser, statyer och växter.

Där fanns även en Rafflesbutik, som jag snabbt passerade efter att ha fotograferat butiken.

Till slut var jag helt vilse, efter att ha gått i kringelikrokar runt i hotellet.

Till slut var vi där i Raffles bar, där man ska dricka Singapore Sling. Här är Anna och Martina.

Här är Cecilia och en av lärarna, som jag tyvärr inte minns namnet på just nu.

Nu har jag fått min Singapore Sling, lite läskigt är det eftersom jag oroar mig för att det ska vara mycket alkohol i den. Men jag hade inte behövt oroa mig, i alla fall tror jag inte det, för drinken smakade som saft.

Här ser du hur jag njuter av drinken.

I taket hängde solfjädrar och fläktade. De rörde sig mekaniskt fram och tillbaka och rörde om luften. I baren flög det också runt en flock duvor, något som däremot inte var så trevligt.

Efter drinken bar det iväg till Steakhouse för att äta middag med styrelsen för Svenska Skolan i Singapore och lärarna.

Då fick jag en present som tack för min föreläsning tidigare under dagen. Ett paket från Raffles Hotel! WOW!

Paketet innehöll choklad och jag blev jätteglad. Älskar choklad! Men jag blev också mycket glad över att de visade sin uppskattning på detta sätt. TACK!!!

Det var underbar mat på restaurangen och ljudvolymen var hög. Till slut tog kvällen slut och vi gick ut i den varma Singaporenatten. Så här ser taken ut i nöjesdistriktet där vi var.

Ur hålen blåses det kall luft, vilket var mycket skönt!

Här är Steakhouset vi var och åt på. Tillbaka hos min värdfamilj stupade jag i säng efter en lång, intensiv och mycket rolig dag. Men min vistelse i Singapore slutar inte här, jag har mycket mer att berätta och många fler bilder att visa dig!

Här kan du läsa mina andra inlägg om Singapore:
Föreläsningen i Singapore bokad.
Singapore, min födelsedag, shopping, massage och strålande utsikt
Singapore Sentosa Raffles hotell och Singapore Sling.
Singapore Svenska skolan och nytt boende.
Singapore Sidendistriktet och Orchard Rd.
Singapore, fantastisk utsikt över staden från hotel Marina Bay.
Singapore, Botaniska trädgården, del 1.
Singapore, Botaniska trädgården, del 2.
Singapore. Vandring genom staden, del 1.
Singapore. Vandring genom staden, del 2, Husen.
Singapore. Vandring genom staden, del 3, Kyrkogården.
Här kan du läsa om alla mina andra researchresor runt om i världen: Mexiko, Kina och många fler spännande resmål.
Kramisar Kim



Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

6 kommentarer:

  1. Jag kan läsa mellan raderna och känna stämningen att du har verkligen haft det toppen bra i Singapore. KUL!

    Som svensk är det rätt enkelt att tycka om Singapore, av många olika skäl.

    Sentosa och Raffles på samma dag, toppen bra jobbat! Jag kan tro att du var trött efter denna resa som var kort men mycket intensiv!

    Ha de bra i Blekinge.. Jag läser nu på en av dina böcker, börjar komma till slutet! Vilken av dem ska jag berätta om lite senare!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina
    Ja, jag hade det toppenfint i Singapore. Alla var så gästvänliga och trevliga och visade mig SÅ MYCKET, dessutom hann jag hålla tre föreläsningar också.
    Spännande, ser fram emot att höra vad du tycker om boken.
    Njut av livet och ha det så bra i KL.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Så trevligt du verkar ha haft i Singapore. Vad spännande att få åka iväg och föreläsa så där :)

    Jag har en utmaning till dig i min blogg :)
    http://forfattardrommar.se/2012/05/15/utmaning/

    SvaraRadera
  4. Hej Författardrömmar
    Ja, det var otroligt spännande och mycket pirrigt att få åka till Singapore för att föreläsa!

    Spännande! Ska kika in och se vad det är för utmaning.

    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Åh Kim, detta väcker så många minnen hos mig!! Det är många år sedan vi var i Singapore, men jag minns också Sentosa Island och OBLIGATORISKA Raffles hotel. UNDRAS hur många turister det går på en hotellgäst där :) ???
    Jag älskade lyxhotell redan innan jag kom dit och det minskade inte efter besöket. Jättemäktigt!
    På Sentosa Island såg vi en fontän/musikshow, som var imponerande.
    Det finns många fina bostadsområden i världen. Här där fi är finns också många gated communities med vakter. Ibland är de nog mer för syns skull än för att det är särskilt hotfullt....
    Air condition är LIVSFARLIGT ibland, de kör på så man slutar med värsta förkylningen och ibland värre än så!
    De var ganska många lärare på Sv skolan där tycker jag. Vilket FINT mottagande de förberett för dig!! Avundsjuk på allt :) !
    Nu ska jag göra lite annat. Hörs snart igen!

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    Härligt att du tycker om det här inlägget. Vad kul a att höra att du också har varit där. Då vet du vad jag pratar om och förstår att jag längtar tillbaka.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!