Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 15 maj 2012

Svenska Skolan i Singapore, nytt boende och god mat

I början av maj var jag i Singapore och föreläste för lärare och elever på svenska skolan. För att vara i form inför föreläsningarna kom jag några dagar innan. Du kan läsa om de dagarna på länkarna längst ner på det här inlägget. Nu har det blivit dags att berätta om föreläsningen för eleverna.

Men först var det dags att byta boende. Den här gången skulle jag bo hos min bloggvän Marina, som bloggar på Marinas Bay. När hon frågade om vi skulle äta lunch vid poolen frågade jag om det var fint där. "Ja rättså", svarade Marina och log. Gissa om den här utsikten vid poolen gav mitt hjärta extra glädjeskutt.

 Maten var också mycket god!

Det här var en utsikt jag hade svårt att se mig mätt på. Vid horisonten växte åskväder fram och en kväll var det ett gigantiskt skådespel med blixtar som lyste upp de mörka molnen om och om igen. En vacker syn var när en blixt smällde av bakom ett av de mörka molnen så att det molnet fick en vacker silverkant. Wow! Skulle ha kunnat stå där hela natten om det inte var för att jag var trött. På natten kom åskvädret över oss och dånade rejält, men jag sov som en stock.

Tyckte först att det var otäckt att gå ut på balkongen med glasräcke. Då var vi ändå bara på femte våningen och nej, jag har inte höjdskräck, men det var liksom tomt framför mig när jag klev ut på balkongen. Vande mig till slut och satt gärna där och tittade ut på omgivningen.

Så här såg utsikten ut på andra sidan våningen, inte heller så dum, eller hur?

Sedan var det dags för det jag hade kommit hit för, föreläsning på Svenska Skolan i Singapore. Skolan hade sina lokaler på Overseas Family School och där fanns barn från i stort sett alla nationaliteter, alla talade de engelska.

Det var sent på dagen och alla borde vara trötta, men ändå kände jag energi och glädje strömma emot mig när jag klev in på skolområdet.

Här hängde ryggsäckarna på prydlig rad utanför klassrummen, men med utskjutande tak över sig, för det kommer alltid en regnskur varje dag.

Korridorerna var fulla av elevernas skolarbete, precis som hemma i Sverige, men här var ämnena annorlunda och även språket.

Vi besökte biblioteket som var inhyst i en smal tarm till rum. De timmar biblioteket hade öppet lyfte bibliotekarien ut lådor med böcker i trappan utanför, annars hade det blivit alltför trångt för eleverna.

Ser du hur jag nästan spricker av stolthet över att hitta mina böcker här. Tycker om den fina dekalen för Svenska Skolan som sitter på framsidan av böckerna.

Här är bibliotekarien som basar över alla böckerna. Till sin hjälp har hon lärare och assistent.

Svenska skolan hade inga egna lokaler utan lånade klassrum av den internationella skolan. Därför förvarades varje klass material i skåp och det var bara att plocka ut och bära till vardera klassrum. Här är det Marina, som jag bor hos, som plockar fram materialet till sin klass. Hennes elever hade valt att skriva författarporträtt om mig, så det kändes lite speciellt. Samtliga klasser hade gjort författarporträtt.

Här är två glada lärare/föräldrar på Svenska Skolan. Tyvärr är jag urdålig på namn, men jag glömmer aldrig ett ansikte och ett leende.

I väntan på att föreläsningslokalen skulle bli klar stod jag och iakttog eleverna som var i full fart, trots att skoldagen nu var slut.

Var imponerad av deras energi, även om en del föredrog att sitta i stentrappan och bara titta.

Vilket även jag gjorde medan jag laddade batterierna inför de stundande två föreläsningarna.

Här har vi åter Marina och en av de andra lärarna (som jag inte minns namnet på...)

Överallt omkring oss var det full fart med elever som spelade någon form av spel, eller bara lekte.

De här eleverna var jättesmå, så jag kan tänka mig att de var förskolan eller förstaklassare.

Sedan var det dags att sätta igång. Stolarna var utplacerade, mikrofonen hade noga kontrollerats av mannen som såg till att allt var som det skulle vara. Eleverna började smyga in under tystnad, nästan andäktfullt, som om de klev in i en kyrka.

Det är lite svårt att visa fotona/omslagen på böckerna när en hand är upptagen, men det gick trots allt bra.

I pausen mellan de två föreläsningarna kom de elever som hade valt att göra författarporträtt om mig. Här ser du dem allihop. Jag blev fotograferad många gånger med deras telefoner och med någon av dem bredvid mig. Något jag tyckte var jättekul.

Snart var det dags för nästa omgång med elever. Skolans 137 elever var uppdelade på två grupper. Tänk dig att gå i förskolan, ha gått i skolan hela dagen och sedan sitta och lyssna på en författare klockan fem på eftermiddagen...

Det var en del föräldrar som redan på förväg bad om ursäkt för att deras barn skulle somna i stolarna. Vilket jag tog som en utmaning att se till så de INTE somnade. Jag lyckades! Men det tog mycket mer energi än vad som hade gått åt vid den tidigare föreläsningen.

Den här bilden tycker jag om, för det ser ut som om jag står och sjunger, men det gör jag inte, jag spelar bara upp en show för att hålla de trötta eleverna vakna. Men jag behövde nog inte ha oroat mig, för de satt klarvakna hela tiden och ställde många bra frågor när det var deras tur att vara aktiva.

Det är en utmaning att tala för elever från förskolan upp till tredje klass, för de är så olika långt komna i mognad och utbildning. Men vad jag förstod av frågorna jag fick hade alla förstått vad jag pratat om. Föreläsningen före denna hade jag haft från fjärde till nionde klass. Mycket lättare.

Inför mitt besök på Svenska Skolan i Singapore hade eleverna beställt mina böcker. Här är en stolt ägare till Kimberlie - Främlingar. Om du längtar efter en ny bok i Kimberlie-serien kan du tacka den här pojken för att det kommer att bli en ny bok nästa år. Minns då hans ord: "Men tänk om glaset spricker, vad gör jag då?" För det var de orden som fick min fantasi att snurra igång och jag fick hela nästa Kimberliebok i huvudet. Nu blev du allt nyfiken, eller hur?

Här är några fler elever, syskonpar, som varit och lyssnat på mig. Som du ser på båda de här bilderna är det stor skillnad i åldern på de elever jag talade för.

Marina och jag fick inte tag i någon taxi, så det fick bli buss tillbaka till Marinas hus, men det var roligt att ha fått göra den upplevelsen också. För att åka buss i Singapore är inte alls som att åka buss i Sverige. Här är alla säten reserverade för de äldre eller gravida.
Marina och Lars tog med mig på en Food-court med underbart god mat. Här är det fisk i bananblad. Kom på alldeles för sent att jag skulle fotografera maten, så det är inte mycket mat kvar på bilderna...

Det här var spännande grillspett, med kyckling, lamm och nötkött. Det här var Marinas och Lars stamställe och de verkade mycket välkända här. En av männen som serverade kommenterade att de hade beställt väldigt mycket mat den här kvällen. Det hade de gjort för min skull, för att jag skulle få smaka på så många rätter som möjligt, och det gjorde jag!

Jag tyckte om allt jag smakade på, men det här var nog min favorit, en slags pannkaka/omelett.

Den här var inte heller så dum. Du får ursäkta, men jag kommer inte på namnet på maträtterna. Däremot minns jag hur det såg ut runtomkring där vi satt, hur det luktade av kryddor, hur varmt och skönt det var trots den sena kvällen, människornas glädje, de olika åldrarna, från småbarn till äldre... Hur gamla män gick omkring och sålde servetter för att kunna försörja sig. Marina, som har ett stort varmt hjärta, köpte servetter av männen, trots att vi redan hade. Det är sådant jag minns när jag ser de här fotografierna.

Här ser du Lars och Marina som var vänliga att ta emot mig i sitt hem. Vi hade mycket roligt att prata om. Du ser också hur stort det här matstället är. Precis som i mitt tidigare inlägg där jag var och åt på en food-court, ligger det matställen runt alla borden. Här fick man matsedlar till borden och kunde beställa från flera av restaurangerna samtidigt.

Inte mycket kvar av den här maten när jag tog fram kameran, så jag antar att den här rätten var allas favorit.

Jag älskade att sitta där i värmen och stoppa i mig mat, långsamt och kunna välja lite här och där. Toaletterna på det här stället var en glad överraskning. När jag var på toaletten i Köpenhamn inför avresan till Singapore var det bara en enda toalett av fem som var såpass fräsch att jag ville gå in där. Här var det jätterena fina toaletter och glada människor som nickade och log.

Nu börjar en ny dag och givetvis börjar jag den i den långa 50-metersbassängen. Den lägre byggnaden till höger är ett gym. Där står människor på löpband och promenerar medan de tittar ut på poolen eller på sin tv-apparat som varje löpband har framför sig. Som du ser är jag nästan ensam i poolen, en njutning i sig. Dessutom var vattnet underbart varmt. Jag älskar att simma och jag älskar verkligen Singapore!

Här kan du läsa mina andra inlägg om Singapore:
Föreläsningen i Singapore bokad.
Singapore, min födelsedag, shopping, massage och strålande utsikt
Singapore Sentosa Raffles hotell och Singapore Sling.
Singapore Svenska skolan och nytt boende.
Singapore Sidendistriktet och Orchard Rd.
Singapore, fantastisk utsikt över staden från hotel Marina Bay.
Singapore, Botaniska trädgården, del 1.
Singapore, Botaniska trädgården, del 2.
Singapore. Vandring genom staden, del 1.
Singapore. Vandring genom staden, del 2, Husen.
Singapore. Vandring genom staden, del 3, Kyrkogården.
Här kan du läsa om alla mina andra researchresor runt om i världen: Mexiko, Kina och många fler spännande resmål.
Kramisar Kim


Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

5 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att läsa! De har tagit hand om dig så fint! Jag ser att du trivts som fisken i vattnet! Roligt att få komma över hit till Asien och föreläsa!!

    Det hade varit roligt om du varit här också. Ja, du vet!

    Jag har faktiskt träffat Marina idag, i KL. och en annan bakant till dig! Det är så nära mellan oss fast vi bor i olika länder!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina Ja, de tog verkligen fint hand om mig och jag trivdes verkligen. Idag talade jag med min kusin och frågade om han och hans fru ville åka med till Singapore och han följde gärna med för han hade hört så mycket positivt om Singapore. Nu gäller det bara att hitta en tid som passar oss alla fyra, sedan åker vi dit igen.

    Jo, det hade varit jättekul att träffa dig också, en annan gång kanske...

    Läste på marinas blogg att hon skulle till KL, kul att ni träffades. Världen är bra liten ibland!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Det ser väldigt trevligt ut alltihop!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Anneli
    Ja, det var urmysigt!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk resa Kim!! Jättekul att läsa!
    Som förälder uppskattar jag författarbesök jättemycket och våra barn har haft flera på denna skolan. Så fantastiskt de har löst det med skollokaler och vilket arbete att behöva flytta runt sina saker. Fint att de ändå har ett så pass stort bibliotek och en beundransvärd bibliotikarie! SÅKLART hade de dina böcker :) !
    Eleverna ser superintresserade och lugna och fina ut.
    Maten får mig att bli hungrig fast jag nyss åt! Värmen avundas man ju också en dag som denna :) .
    Vad kul att du fick åka dit!!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!