Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 31 maj 2015

Boktips: Mr Mercedes av Stephen King


Mr Mercedes av Stephen King

Stephen King har gjort det igen, fångat mig så totalt att jag har låtit mig uppslukas helt av boken. Eftersom jag inte läser baksidestexten tänkte jag att det här var ännu en bok om en bil som blir levande och kör ihjäl människor. Men den här boken har inte ett uns av övernaturlighet i sig, det är en thriller. Och en mäktig sådan.

Berättelsen håller mig i ett järnhårt grepp hela tiden.

Stephen King har förmågan att skildra människorna så att man även känner sympati för den grymmaste, otäckaste personen i berättelsen. Alla har något gott inom sig, även en mördare. Här får man känna den lilla människan och bli en del av varje person i berättelsen. Jag gråter när det som inte får hända ändå händer.

Det är med saknad jag lägger ifrån mig boken för att gå ut på nätet och se när nästa bok av Stephen King kommer.

Berättelsen börjar en tidig morgon. En ringlande kö av arbetssökande män och kvinnor står utanför hallarna där en jobbmässa strax ska öppna. Då dyker en Mercedes upp och plöjer medvetet rakt in i kön för att döda. Bilen är stulen och det finns inga som helst spår efter förövaren.

Den pensionerade kriminalaren Bill Hodges fick lämna det olösta fallet när han gick i pension. Han tillbringar dagarna framför tv:n och funderar på meningen med livet. Men så en dag får han ett brev från Mr Mercedes, en man som påstår att det är han som mördade alla de arbetslösa. Bill Hodges inser att mannen tänker slå till igen och det är bara han som kan förhindra ännu en katastrof. Klockan tickar och döden kommer allt närmare.

Jisses vilken spännande bok! Läs den!



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!