Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 7 augusti 2018

Använd dig av dofter i skrivandet!

Använd dig av dofter i skrivandet!

Att använda sig av alla sina sinnen i skrivandet är givande. Har du tänkt på hur viktigt dofter är?

Inatt vaknade jag av doften av nyrostat kaffe. Ett doftminne som kom till mig i sömnen. Doften var så stark att jag vaknade och minnena vällde över mig.

Senast jag kände den här doften var när jag bodde på hotell Real i Costa de Caparica utanför Lissabon, när jag gjorde research för boken Tsunamikatastrofen i Lissabon (som nyligen kommit från tryckeriet).

Mitt rum, ja egentligen en svit, med litet vardagsrum och havsutsikt. I alla fall, mitt rum låg ovanpå den lilla frukostrestaurangen, som även var sushibar på kvällen. Varje morgon vaknade jag till doften av nyrostat kaffe.

När doftminnet slog till mitt i natten var det inte bara minnet av kaffet som kom, det var de milslånga sandstränderna, de magiska solnedgångarna över havet, fiskarna som kom in med sin fångst på morgonen, alla vänliga leenden, alla steg, alla trappor, alla kakelklädda byggnader, värmen, Pasteis de Nata och mina goa vänner Märtha och Thomas Rebert som var mina guider i Lissabon.

Solnedgången över Costa de Caparica i Portugal
När jag på morgonpromenaden tänkte på blogginlägget jag skulle skriva om kaffedoften, kom ett nytt doftminne upp. Det var också lika starkt, som om doften satt inpräglad i huden. Det var doften av den olja jag som tonåring smorde in mig med för att bli solbränd. Förr luktade alla av olika sololjeprodukter för att snabbare bli solbränd. Nuförtiden skyddar man sig mot solen.

Även det starka doftminnet väckte många saker till liv inom mig. Men de behåller jag för mig själv.

Tänk på att du med en doft kan förmedla mycket i din berättelse, som väcker till liv mer hos din läsare än du kan ana. Doften gör historien levande och kanske läsaren kommer att minnas din bok nästa gång de känner just den doften?

Skriv på och använd alla dina sinnen!

Nu ska jag fira att min 50:e bok gick till tryckeriet igår och vara ledig resten av dagen!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!