Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 1 september 2010

Höstliga tankar

Idag har hösten gjort sitt intåg. Gräset knastrade fruset under mina fötter och den fodrade jackan kom på för första gången på länge.

Det är inte lika motiverande att stiga upp när mörkret pressar sig mot fönstret, men när väl morgonförberedelserna är klara och jag stiger ut får jag min belöning. Ännu ligger dimman tät över sjön när jag och hundarna vandrar ned mot den.













Ju närmare vi kommer desto fortare skingras dimmorna, som om det är jag och mina hundar som på något magiskt sätt viftar undan dimmorna med våra rörelser i luften. Så är det inte, men ändå...













Tola gör sig beredd för första morgondoppet. Idag ser hon lite tvekande ut och slänger sig inte handlöst i vattnet som hon brukar.













Det är just det här som gör det värt att stiga upp i mörker, att få se solen stiga upp över trädtopparna och spegla sina första strålar i vattnets stillhet. Ännu dansar dimslöjor över sjön, likt bortflyende älvor.

Jag drar ett djupt andetag och insuper naturens under, innan jag vänder hemåt igen för att sätta mig vid datorn och skriva, inspirerad av allt det jag just upplevt.

Varje ny dag är ett mirakel, ett stilla ögonblick att njuta av och ta vara på.

Carpe diem/Fånga dagen är passande ord, eftersom dagarna flyr undan alldeles för fort ifrån oss. Nyss var det högsommar med +32 grader. Nu biter frosten i gräset. Men ännu kan vi njuta av några soliga, varma höstdagar innan den riktiga, blåsiga, regniga hösten nalkas. Så fånga dagen, ta vara på den, för den här dagen är din.

Kramisar Kim

15 kommentarer:

  1. så vackert! Jag saknar hösten här, i alla fall dom där härligt friska, krispiga höstdagarna när träden exploderar i varma röda och gula färger...

    SvaraRadera
  2. Åh gud vad vackert du bor, Kim! Inte undra på att du skriver så bra!
    Är ju själv vanligtvis Österlenfrälst. Men i somras vistades vi en hel del runt Immeln och har nu upptäckt att livet vid sjön uppenbarligen har sina fördelar!

    SvaraRadera
  3. Tack Helena. Ja, det är något alldeles speciellt med höstens glöd. Har just kommit in från ännu en promenad och fick belöning för min kantarellträning med Tickie. Så nu blir det kantareller till lunch. Kram Kim

    Hej Sofie. TACK! Blir så glad för dina ord, de värmer. Österlen är mycket vackert, men bokskogarna runt Immeln är en otrolig upplevelse. Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen en vacker tid nu innan hösten riktigt slår till. Vi njuter av sista dagarna i Småland innan vi åker tillbaka till Italien.

    SvaraRadera
  5. Hej Vicky, ja det är en ljuvlig tid. En mellantid mellan värme och sol/regn och kyla. Roligt att dina sista dagar i Sverige avslutas med fint väder. Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Så vackert! Men hösten var förr för mig både vacker och vemodig, jag kan sakna årstiderna! Ha goda höstdagar!

    SvaraRadera
  7. Hösten är fantastisk och dina bilder likaså....ljuvligt :)
    Ha en fin måndag
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara tollska bilder.
    Hos oss har vi fortfarande några härliga sensommardagar just nu. Jag njuter i fulla drag för jag vet att det inte är många kvar. Jag hoppas på en vacker höst. Färgerna under hösten är magiska. En solig höstdag är svår att slå i skönhet.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oj, var väldigt kallt för att vara 1 Sept.. Imorses var det riktigt firsk luft med "bara" 25 grader :-)

    Jättevackra bilder.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hej Katarina. Förstår att du kan sakna naturens skiftningar, jag skulle nog ha svårt att bo på en plats där det alltid är sommar. Kram Kim

    Hej Emma. Tack, ha en fortsatt fin dag! Kram Kim

    Hej Anneli. Kylan kommer säkert till er också snart, så NJUT! Håller med dig om höstens färger, helt oslagbara! Har fortfarande, efter 30 år, en bild på näthinnan av en lövskog utefter autobahn i Tyskland, träden står som eldsflammor i rött, gult och orange, höstens färger. Glömmer aldrig den bilden, trots att jag bara har den i huvudet. Kram Kim

    Hej Helly. Ja, det har blivit kallt fort. Stackars dig som "bara" har 25 grader... Nej, jag kan tänka mig att det är skönt, speciellt när du sitter och kämpar med hästen. Kram Kim

    SvaraRadera
  11. Ja tänk om man kunde få lite kyligt gräs under fötterna. Men det var tvärtom förfärligt varmt och fuktigt här i dag.

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Marianne: Snart kommer du väl hem till kylan, eller? Kram Kim

    SvaraRadera
  13. Så det var frost hos dig! Här på Öland tror jag knappast att det varit någon frostnatt ännu, men jag hörde på vädret nyss att det kan bli i natt.

    Fina bilder. Blir lite avundsjuk på att du kommer upp så tidigt på morgonen ...

    SvaraRadera
  14. Det ÄR vackert :) Jag brukar uppskatta min pendling till jobbet när jag åker förbi fält upplysta av morgonsolen och en lätt dimma som omhöljer åkern och den omkringliggande skogen...ett och annat rådjur som står nånstans i dimman...otroligt vackert!

    SvaraRadera
  15. Hej Peter. Vi bor inte långt från småländska gränsen och får därför frost tidigt OCH mycket snö, när den väl kommer. Ja, det är skönt att vara morgonpigg, men jobbigt när huset är fullt av gäster och jag är kvällstrött. Kram Kim

    Hej Trillingnöten. Härligt att höra att du också är morgonpigg och uppskattar naturens skönhet. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!