Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 22 juli 2011

Royalty = lön från förlaget

Hittade ett mycket intressant blogginlägg på Debutantbloggen:

...Det hela börjar med ett avtal mellan förlaget och författaren. I förlagsavtalet regleras ett antal viktiga punkter. Bland annat lovar förlaget att ge ut boken i en viss upplaga inom en given tidsperiod. Förlaget fastställer också ett pris på boken som gäller när bokhandeln köper in den, ett f-pris. Det är utifrån f-priset som royaltyn räknas ut. För varje såld bok får jag en andel av f-priset. Eftersom min bok är en bilderbok ska även illustratören ha royalty. (Författarförbundet har rekommendationer på royalty både för illustrerade och icke-illustrerade böcker för den som är intresserad av procentsatser.)
Av de böcker som trycks ger inte alla royalty. Böcker som inte ger klirr i kassan är till exempel författarens friexemplar, recensionsböcker och pliktexemplar. Men för de böcker som faktiskt säljs ska alltså författaren få en del av kakan.
Jaha, hur är det med pengarna då? När kommer de? Antingen ger förlaget ett förskott, vanligen på ett belopp som motsvarar halva förstaupplagan. Eller så får författaren vänta på den faktiskt försäljningen innan pengarna betalas ut. Förlaget redovisar regelbundet hur det går. Minst en gång om året bör detta göras enligt Författarförbundet, men det kan också ske oftare. Mitt förlag redovisar varje kvartal...

Läs resten av blogginlägget här och alla intressanta kommentarer.

För att få royalty måste du först skicka in din berättelse till ett förlag. Här hittar du adresser till många förlag och vilken typ av böcker de ger ut: Skicka din berättelse till ett bokförlag

Lycka till med ditt bokprojekt!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

2 kommentarer:

  1. Så bra att få veta om detta. Jag tror många blivande författare undrar över detta. Bara för att man är en bra författare betyder det ju inte att man är en bra förhandlare och då är det tur att en del förarbete finns gjort.

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Ja, oftast betalar man gladeligen för att få sin bok utgiven och det vet förlagen också. Därför gäller det att ett litet hum om vad som gäller.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!