Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 20 november 2012

"Kim M Kimselius trollband oss och tände stjärnögon" skriver rektor Mia Bark på Skolcool



Det här inlägget av rektor Mia Bark på Bachattention Skolcool fick mig att rysa av glädje och mina ögon att tåras. Det går inte att beskriva den lycka jag kände över att få höra hur nöjd en skola var med både min föreläsning och mina historiska äventyrsböcker som har lockat många att läsa, framförallt de svårfångade läsovilliga pojkarna. Lycka!

Här kan du läsa hela inlägget av rektor Mia Bark:
"Jag minns en av mina allra första kompetensutvecklingar som färdig lärare. Oj, vad jag minns den. En kvinna vid namn Lou Rossling pratade om “Att tända stjärnögon” och tände stjärnögon, det gjorde hon där och då den där kvällen. Jag minns att jag satt med ett fånigt leende på läpparna och förstod precis vad hon pratade om. Om att skapa nyfikenhet, intresse och engagemang hos sina elever. Om att göra det oväntade – ta in nya variabler i sin undervisning. Hon pratade om att hitta ingångar till varje elev. Jag tog med mig varenda stavelse……Välkommen till veckans Skolcoola hemlis.

För svårt och för lätt, då tappar barn/ungdomar gärna intresset och börjar använda tiden till annat, det där vet vi. Målet är förstås att hitta nyckeln till varje barn samt att göra skolans olika aktiviteter så spännande och intresseväckande man kan. Att använda sig av högst oväntade variabler är oslagbart. För det vi i skolans värld bör vilja mest av allt, det är förstås att tända stjärnögon. Att skapa intresse och nyfikenhet, låta dem vara aktiva och förstås anknyta till deras livsvärld. Jag säger inte att det är lätt alla gånger, men jag säger definitivt att det är värt varenda planeringssekund när man ser det där ljuset i ögonen hos sina elever. När man ser glöden. Upplever energin. Känner drivet.

Förra fredagen fick jag en nästintill utopisk upplevelse. Finaste författarinnan Kim M Kimselius kom till oss på Svettpärlan och vi hade alla samlats i vår gympasal (åk 3-7 ca 150 elever). Med sig själv som verktyg fullständigt trollband hon oss alla. Rekvisitan sträckte sig till en fåtölj, ett bord och en lampa samt hennes medtagna “affischer” kring hennes böcker. Hon pratade i över en timme och när jag tittade mig omkring nästan häpnade jag. Elever som annars kan har lite “ants in the pants” och som gärna pratar och gör annat, satt eller låg stilla. Fullt fokus på Kim och det hon förmedlade. Och ögon lyste där i salen. Så många stjärnögon. Och när hon berättade sin hemlighet, då upplevde jag saker som fick mina ögon att tåras.

Inga interaktiva projektorer. Ingen dator eller Ipad. Ingen fancy power point eller något musikstöd. En del människor trollbinder ändå. Jag har absolut inget emot hjälpmedel – om de hjälper till att tända stjärnögon. Så låt oss alla tänka en liten stund på hur vi oftare kan se till att stjärnögon tänds – både i skolans värld, men också privat. För de där ögonen mina vänner, det är dem som tar en vidare på utvecklingsstegen. Tack Kim för en sagolik dag på Svettpärlan. Att tända stjärnögon är du suverän på. Du kommer för evigt att bo nära våra hjärtan!"

Tack snälla Mia för alla dina fina ord.

Kramisar Kim

 
Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

4 kommentarer:

  1. Åh vad roligt, vilka fantastiska ord!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli
    Tack! Ja, jag blev jätteglad. Tycker att texten är väldigt fint skriven också!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. TÄNK att få en sådan bekräftelse i sitt arbete! GRATTIS! Håller med, bra text, märks att hon arbetar i skolan och bryr sig om sitt språk.

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Ja, det är helt fantastiskt. Blir jätteglad! Tack! Jo, hon är rektor på skolan.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!