Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 31 augusti 2016

Använd synonymer för att berika din text

Använd synonymer för att berika din text
Har du tänkt på hur många plötsligt du har med i din text? Har du funderat över vilka andra ord du skulle kunna använda istället?

Plötsligt = plötsligen, hastigt, utan vidare, oväntat, oförmodat, tvärt, genast, överraskande, vips, med ens, huvudstupa, hals över huvud, ett tu tre, med en gång, hux flux, abrupt, utan förvarning, rätt som det är, oförutsett, oanat, överrumplande, brådstörtat, bryskt, burdust, häftigt, blixtsnabbt, utan övergång, oförmedlat, i ett nu, i en blink, som ett skott, knall och fall, som en blixt från klar himmel, bums, innan man visste ordet av, utan förvarning.

Ser du hur många andra ord du kan använda dig av och hur mycket mer spännande texten kan bli?

Anledningen till det här blogginlägget är att maken håller på att göra nytt häfte inför bokmässan i Göteborg. När jag läste igenom texterna insåg jag med förfäran att nästan varenda baksidestext hade ordet plötsligt. Jag blev förskräckt. Hade jag verkligen skrivit så?

När jag kontrollerade baksidestexterna visade det sig att så inte alls var fallet. Visst hade jag plötsligt med på några baksidor, men inte alls i den utsträckningen som i häftet. Det var maken som hade förkortat baksidestexten och "gjort den mer spännande".

För precis så är det, man tror att man genom ordet plötsligt fångar upp läsaren och gör texten mer spännande. Men så behöver det inte vara.

Jag vet att vissa skrivkurslärare anser att ordet plötsligt borde bannlysas, iallafall i början av en bok och i baksidestexten.

Jag lovar dig att från och med nu kommer jag att ha en varningsradar för ordet plötsligt, precis som jag har för ordet okej och utropstecken (!) och några fler, som sitter som lappar på min dataskärm.

Ett synonymlexikon ligger alltid på mitt bord, där slår jag upp ord när jag vill berika texten. Visst finns det synonymlexikon på nätet, men att slå i en riktig bok känns på något sätt mer äkta och där hittar jag dessutom ibland ännu fler ord än vad som finns på nätet.

Har du tänkt på att även Korsordslexikon kan vara bra att ha?

Har du några ord du hakar upp dig på, något ord du återanvänder om och om igen? Vad skulle du kunna skriva istället. Leta i ett synonymlexikon!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

4 kommentarer:

  1. Plötsligt har jag massor att välja på! 😉

    Alltid bra att tänka till över sitt språk. Jag skulle vilja ha ett riktigt synonymlexikon. Håller med om att det är ganska torftigt på nätet.
    Tack för en viktig påminnelse.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Anna

    Javisst känns det lyxigt att ha ett sådant stort utbud att välja på. Bra, se till att skaffa ett när du kommer till bokmässan.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Undvik plötslig? Okej!
    ;-)

    Jag läste din inlägg och kom plötslig(!) ihåg en diskussion i en bok jag läst för länge sen. En kille, mycket berusad, berättar att han ska skriva en bok - "The Suddeny Book" - där alla meningar skulle börjar "Suddenly..." Bokens huvudperson är bara måttlig imponerad, och killen har glömt hans plan dagen efter. Men jag slåg upp "The Suddenly Book" på Google nu - och hittade den. Kanske inte precis som jag kom ihåg. Historien kommer från Birds, Beasts and Relatives av Gerald Durrell och jag måste har läst det för mer en 40 år sen. ;innet är märkliga.

    SvaraRadera
  4. Hej John

    Vad kul att du kom på den berättelsen när du läste mitt inlägg, spännande att höra.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!