Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 4 september 2016

Boktips Bryggan av Cherstin Juhlin

 Bryggan av Cherstin Juhlin


Det här var en ny författare för mig och det var med spänning jag öppnade boken och började läsa. Detta är en recensionsbok, vilket innebär att jag inte själv har valt att läsa den, utan fått den skickad till mig av Recito förlag, eller författaren själv.

Efter att ha läst en bit in i boken insåg jag att jag ville läsa fler böcker av Cherstin Juhlin, för det här var riktigt bra. Ibland kunde jag tycka att det blev lite väl mycket förklaringar om polisarbetet, vilket stannade upp tempot och drog ned betyget lite. Samtidigt var det just skildringen av verkligt polisarbete som gjorde den här boken intressant.

Närheten till personerna i boken gör också att jag vill läsa fler böcker om polisinspektör Annika Vester, som inte alltid har det så lätt, men ändå tror på rättvisan.

Jag blev positivt överraskad och mycket förtjust i den här boken. Tycker du om deckare är det här en perfekt bok för dig. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Cherstin Juhlin, tack för att jag fick läsa den här boken.


Om boken:
EN FÖRSVUNNEN MAN framkallar traumatiska känslor hos polisinspektör Annika Vester, och mötet med mannens sambo, den nertryckta Cecilia, gör att hon engagerar sig i ärendet trots att det inte är hennes «bord» på Kriminaljouren. Men chefen på KJ, Knut Larsen, står på Annikas sida och släpper in henne i utredningen. Han vet att hon är en fena på detektivarbete.

När Cecilia misshandlas blir Annika ännu mer inblandad i hennes privatliv, och mörka sidor uppdagas. Cecilias son, Matti, bär på hemligheter och hatar sin mamma. 


Även om Annika är trygg i sin roll börjar hon göra upp med Livet när hon konfronteras med olika händelser, både i jobbet och privat. Hon har en god vän i den pensionerade trafikpolisen och grannen, Sixten, och han gillar att berätta om hur trafikpoliserna förr var ute «på vift».


Annika närmar sig sextio, men anser att åldern bara är en siffra i prästbetyget. Hon är fortfarande alert och märker inte av den inre stressen förrän hjärtat säger ifrån. Dottern Klara och barnbarnen Måns och Liv betyder allt för henne, och vid sin sida har hon även kollegan och särbon Rolf, samt arbetspartnern Peter.


Men vad är det Cecilia inte berättar...?


BRYGGAN, där brotten är påhittade, innehåller även två k­apitel med verkliga mord.


Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM. (När jag hämtade länkarna till boken såg jag att alla som läst boken hade gett den full poäng.)

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! Mejla Kim M Kimselius.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!