Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 7 oktober 2019

Kooikerhunden Kotten 11 månader

Kooikerhunden Kotten 11 månader

Den här veckan blir Kotten 11 månader. Tänk vad fort tiden går. För ett år sedan visste jag inte att vi skulle få en Kooiker i vårt hus, inte heller att min älskade Berner Sennenhund Tudor hade en tumör i lungan. När beskedet kom letade vi efter en sund och frisk hundras och det blev Nederlandse Kooikerhondje. Det beslutet har vi inte ångrat en sekund. Kotten skänker oss så mycket glädje och är fint sällskap till Kiara.

Här sitter de fint i soffan efter att jag har klippt klorna på dem.

Det har varit en intensiv researchvecka för min del. Jag har varit på Johannishus slott och gjort research inför boken Silverskatten vid Johannishus slott. Där fick jag även hålla i en del av skatten. En mäktig känsla.

Vi har fortfarande en hel del tomater i glasgången. När jag plockar, mumsar Kiara och Kotten också på tomaterna. Det finns gott om dem, därför är det tillåtet.

Min spanska kaktus växer och växer och blommor allt mer för varje dag. Så vacker.

Ibland blir det lite kiv om vem som ska ligga i soffan...

...fast jag tror nog att Kotten mest tycker det är roligt att bråka med Kiara...

...busa lite...
...och retas.

Jag var även och besökte Kallvattenkuren i Ronneby, ett minimuseum i väntan på att det stora museet ska byggas. Här är det en film om hur delar av skeppet Gribshunden tas upp.

I tvåbäddssoffan får vi plats alla tre, om vi staplar oss på höjden.

Kiara tycker det är rätt skönt att få ligga ensam i soffan.

Varje dag tränar vi på vår hemmagjorda agilitybana i form av naturhinder. Kiara har just hoppat ned, på väg till nästa hinder. Kotten väntar på sin belöning.

En dag var vi iväg till Brukshundsklubben och Kotten fick hoppa in på Rallylydnadskursen och gå en bana. Många skyltar han aldrig hade gjort tidigare. Men jag kan skyltarna och kunde visa honom hur de skulle utföras och han gjorde det perfekt. Sedan var han så trött att han inte kom längre än till hallmattan när vi kom hem.

Som jag nämnt tidigare är jag även instruktör på Ronneby brukshundsklubb. Igår, söndag, hade vi spårkurs uppe i skogarna vid Karlsnäs. Här sitter hela gruppen och tar en fika medan spåren lägger sig.

Självklart var Kotten och Kiara med. De hade fått en promenad innan, men medan kursen pågick fick de snällt vänta i bilen. Något som de tycker väldigt mycket om.

Även Karinas (den andra instruktören) hundar var med. Som belöning för att de alla fyra tålmodigt suttit i bilen och väntat åkte vi hem till Karina och släppte loss dem. På bilden är det Karinas Kooikerhund Rambo som sitter och kärleksfullt uppvaktar Kiara, medan Kotten har fått syn på grannens hund.

Kiara tyckte ibland att det var lite väl mycket uppvaktande från Rambos sida.

Hon föredrog godis framför Rambo, medan han passade på att lukta henne i baken.

Kotten hade jättekul. Då och då kom han för att titta till mig.

Här ser du Karina med alla hundarna tillsammans, Bea är 17 år, Karina busar med Kotten, Rambo uppvaktar Kiara.

Till slut är Karinas lek alltför rolig för att de andra hundarna inte ska kunna motstå.

När Kiara sagt till Rambo ett par gånger att det fick vara nog, började Kotten och Rambo leka.

Det är så härligt att se två Kooikerhundar leka med varandra.



Den här bilden säger väl allt. Visst är den ljuvlig? Här ser du också hur mycket mer päls Kotten kommer att få och att han kommer att bli lite grövre.

När jag tittar ut genom fönstret ser jag blå himmel mellan molntussarna. Det kliar i fingrarna efter att skriva, men jag tror jag ska ta en rejäl promenad med hundarna först. Då sover de så gott och jag kan ta ett långt skrivpass.

Ha en fin dag!


Läs tidigare inlägg om Kotten, en Nederlandse Kooikerhondje, Kooiker:
Välkommen hem lilla Kotten.
En vecka med Kotten.
En vecka utan Tudor två med Kotten.
Kotten, Kiara och Smilla.
Snön ligger lika djup som Kotten är hög.
Kooikervalpen Kotten 13 veckor.
Intensiv vecka för Kooikervalpen Kotten.
Så mycket folk tyckte Kooikervalpen Kotten.
Kooikervalpen Kotten ute på nya äventyr.
Kooikervalpen Kotten fyra månader.
Kooikervalpen Kotten får nya lekkamrater.
Kooikervalpen Kotten börjar grundkurs på Brukshundsklubben.
Nästan en vecka utan Kooikervalpen Kotten. 
Kooikervalpen Kotten fem månader
.
Kooikervalpen Kottens första värmebölja.
Kooikervalpen Kotten testar spår.
Kooikervalpen möter haren.
Kotten på Kooikerträff och Berner Sennenträff.
Kooikervalpen Kotten sex månader.
Kooikervalpen Kotten tar sin första simtur.
Bernersennenträff och simning för Kooikervalpen Kotten
Kooikervalpen Kotten 7 månader.
Kooikervalpen Kotten en sakletare.
Utställningsträning för Kooikerhunden Kotten.
Kooikerhunden Kottens första besök i skrivarstugan.
Kooikerhunden Kotten på skrivarkurs.
Kooikerhunden Kotten får besök av Berner Sennenvalparna M och M. 
Kooikerhunden Kotten på upptäcktsfärd i Kristianopel.
Kooikerhunden Kottens första arbetsdag i Kimselius skrivarlya.

Kooikerhunden Kotten på Kimselius Öppet hus

Kooikerhunden Kotten på sin första utställning.

Kooikerhunden Kotten åker hiss för första gången.

Kooikerhunden Kotten börjar fortsättningskurs.

En varm vecka för Kooikerhunden Kotten

Kooikerhunden Kotten 10 månader.

Kooikerhunden Kotten ute i spårskogen

Kooikerhunden Kotten testar rallylydnad.
 
 
 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!