Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 13 maj 2019

Kotten på Kooikerträff och Berner Senneträff

Kotten på Kooikerträff och Berner Senneträff

Oj, vilken vecka det har varit för Kotten. Den började med avslutning på grundkursen. Det var både praktiskt och teoretiskt prov. Kotten klarade sig galant och jag klarade av det skriftliga. Det kändes tråkigt när allt var över. Men veckan fortsatte intensivt, med både Kooikerträff och Bernersennenträff.

Ibland, när Kotten är trött, orkar han inte gå till matskålen för att äta. Då får han maten på sängen. Ibland ligger han och äter, ibland sätter han sig upp, tar en kula och lägger sig för att äta.

Varje morgon äter jag ägg. Kotten och Kiara får var sin skiva av ägget. Det vet de om och sitter ofta och väntar på sin del av ägget.

Kotten fyller Kiaras biabädd med leksaker, men en dag lyckades Kiara klämma ner sig i bädden. Det tog inte lång tid förrän Kotten var där och försökte få bort henne, men hon låg kvar och Kotten gick besviken därifrån.

Kotten utvecklas hela tiden. Nu behöver han inte längre något att ligga på, han kan somna precis var som helst.

Kiara fick prova på agility på sin kursdag. Något hon älskar, men hon tyckte inte om att vara bunden och grät hela tiden. En konsekvens av att ha suttit fast i träden när hon var försvunnen i 26 timmar.

Kotten tycker om att ha huvudstöd, precis som mina Berner Sennenhundar. Här är det Kotten och Kiara.

 
Kotten upptäckte grävlingsbajs för första gången. Åh, vad mysigt att rulla runt i, tyckte han. Men jag blev inte glad, så det blev till att bada när vi kom hem från promenaden. Eftersom jag har handskats mycket med Kotten protesterade han inte, trots att det var första gången jag badade honom. Han stod snällt kvar och lät mig ta bort den "goa" lukten...

Så här trött, och lite frusen, blev Kotten efter att ha badat.

Ofta sover han i sitt lilla hus. Det vann min PON Tickie när hon var på utställningen, tog sitt andra cert och vann.

Vi har en hel del stengärdsgårdar på tomten. De tycker både Kiara och Kotten om att springa omkring på. Fin utsikt därifrån.

Här är porten till magins värld. Vi har köpt rosenbågar och monterat ihop. Nu ska de på plats också. Just nu leder de in i björkhagen, den vilda delen av vår trädgård.

Min spanska kaktus blommar för fullt just nu. Fick den som skott av min spanska vän och är så glad för den. Efter förra sommarens långa värmebölja har den verkligen vuxit till sig.

Så var det dags för Kottens allra första Kooikerträff. Både spännande och lite läskigt.

Många hundar var det att hälsa på.

Kiara fick gå den långa skogspromenaden tillsammans med mig, en tipsrunda. Vi kom på andra plats med 9 rätt av 10.

Det var ett härligt gäng som vandrade i skogen. Vi småpratade om hundar och jag försökte lära mig mer om kooikerhundarna.

Vi kom till en oas i skogen, där hästar, kor och kalvar samsade i samma hage. Ett riktigt paradis.

Kotten hade varit i bilen tillsammans med husse, medan Kiara och jag gick runt. När vi kom tillbaka ville Kotten inte lämna min sida. Kiara hoppade in i bilen och vägrade komma ut. Hon hade fått nog av kooikerhundar för den dagen.
....
Det blev uppställning och fotografering av alla som kommit på hundträffen.
Husse som stod bakom kameran hade svårt att få ett kort där Kotten inte tittade på mig. Som du ser lyckades han inte.

Jag vann en jättekul leksak till hundarna när jag kom på andra plats på tipspromenaden. Den älskar Kiara och Kotten att leka med. Det är liksom en freesbee med ring av rep och en plastskiva. Perfekt att ha dragkamp med tycker hundarna.

Så här vacker är kaktusen i närbild. Blomman är lika stor som hela min hand.

Om man blir smutsig om fötterna måste man rengöra dem, tycker Kotten och gör sig fin när vi är på Berner Sennenträff.

Här blev det grillning och Kotten fick smaka på korvbröd och vara tillsammans med alla stora Berner Sennenhundar. Här trivdes Kiara betydligt mycket bättre. På bilden är det hon som är närmast kameran och står och tigger om lite mat.

Kotten upptäckte hur roligt det var att bada. Jag gick ned till vattnet med hundarna för att de skulle dricka. Kiara hoppade i. Kotten stod vid kanten, sedan tog han ett jätteskutt rakt ut i vattnet. Han blev förvånad och kom snabbt upp när han upptäckte hur djupt det var. Jag sa till Jennie, som var med, att Kotten förmodligen aldrig mer skulle bada. Men sekunden efteråt tog han ett lika stort skutt ut i vattnet igen. Han tyckte verkligen om det.

Vi höll på att få med oss en extra Berner Sennehund hem. Det var Dagmar, uppfödd och uppväxt hos Lena Westerlund, som även är uppfödare till Kiara. Numera bor Dagmar hos Susanne och Lennart, men Dagmar älskar fortfarande Lena över allt annat. Lena åkte med i min bil en bit. När jag lämnade dörren öppen och gick runt för att hjälpa Lena ut, passade Dagmar på att hoppa in till Lena.

Här är det Jennie Olsson som har fotograferat Kotten och Kiara i vattenbrynet.

Älskar den här bilden som Jennie tog på mig, Kiara och Kotten. Så fina hundar jag har.

Hemkommen från en hel dag med Berner Sennehundar ute i skogen skyndade sig Kotten att lägga beslag på Kiaras biabädd, dit han hade dragit Tudors stora apa. Den älskar Kotten att ha som huvudkudde. En "valpkompis" att vara trygg tillsammans med.

Det var intressant att se många andra Kooikerhundar och hur Kotten uppförde sig med dem. Han är ju uppväxt med Berner Sennenhundar. Jag brukar säga att Kotten tror att han är en Berner. Det ligger nog något i det, för han verkade känna sig mer hemma med de stora Berner Sennerhundarna än med Kooikerhundarna, eller så var det bara inbillning.

Imorgon, tisdag, åker Kiara och jag till Skåne och Skrivarstugan. Jag ska föreläsa och hon ska vara min sällskapsdam. Det blir tjejgänget i Skåne och killgänget hemma i Blekinge. Det ska bli spännande att se vad Jan och Kotten hittar på medan jag och Kiara är borta.

Ha en fin dag vänner!

Läs tidigare inlägg om Kotten, vår nya flockmedlem, en liten Nederlandse Kooikerhondje, Kooiker:
Välkommen hem lilla Kotten.
En vecka med Kotten.
En vecka utan Tudor två med Kotten.
Kotten, Kiara och Smilla.
Snön ligger lika djup som Kotten är hög.
Kooikervalpen Kotten 13 veckor.
Intensiv vecka för Kooikervalpen Kotten.
Så mycket folk tyckte Kooikervalpen Kotten.
Kooikervalpen Kotten ute på nya äventyr.
Kooikervalpen Kotten fyra månader.
Kooikervalpen Kotten får nya lekkamrater.
Kooikervalpen Kotten börjar grundkurs på Brukshundsklubben.
Nästan en vecka utan Kooikervalpen Kotten. 
Kooikervalpen Kotten fem månader
.
Kooikervalpen Kottens första värmebölja.
Kooikervalpen Kotten testar spår.
Kooikervalpen möter haren.



Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!