Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg
Visar inlägg med etikett Vad gör en författare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vad gör en författare. Visa alla inlägg

måndag 9 november 2015

"Visst kan man skriva även om det är svårt att få fram orden" Skrivprocess

Här kan du läsa ett fint reportage om mig, publicerat på Eva Karlssons blogg "Det måste kännas på riktigt".

Kim M. Kimselius om att skriva med glädje

Kim1


FREDAGSINTERVJUN. Författaren Kim M. Kimselius har gett ut 23 böcker. Hon bloggar, föreläser och har skrivarkurser. Ända sedan hon var liten har hon vetat att hon skulle bli författare. Men debutboken Tillbaka till Pompeji tog fyra år på sig från det att hon skickade in manuset till B. Wahlströms förlag. Först dröjde det två år innan en redaktör ringde upp henne och sa de ville skriva avtal. Och sedan ytterligare två för att den skulle hamna rätt i deras planering.

Hej Kim! Även om du blev belönad med grymma försäljningssiffror – 11 000 sålda ex redan första veckan – verkar det otroligt tålamodskrävande att gå och vänta i hela fyra år. Hur stod du ut?
– De första två åren tänkte jag inte så mycket på det, jag skrev nya berättelser och stoppade i lådorna. Till slut glömde jag faktiskt av att jag hade skickat in ett manus. När förlaget ringde och berättade att de ville ge ut min bok förstod jag först inte att de verkligen menade det, eftersom redaktören inte sa det rakt ut. Hon bara berömde och berömde och jag satt och väntade på “men tyvärr …”
Kim2
– När väl manuset var antaget var det mycket annat som skulle göras som fotografering och att skriva text om mig själv, vilket var svårare än att skriva boken. Min första “säljtext” om mig själv. Hemskt! Nu önskar jag att jag hade sluppit vänta så länge, för jag vill gärna skriva hundra böcker innan jag dör och åren tickar iväg. Ibland klandrar jag mig själv för att jag inte skickade in några manus tidigare, utan väntade tills jag hade fyllt 39 år.

Efter två böcker om Theo och Ramona började en ny redaktör på förlaget som ville göra om din tredje historiska äventyrsbok till en banal kärlekshistoria. Så bra att du var stark och inte gav med dig utan började ge ut dina böcker själv. Är det här vanligt inom branschen, att författare får ge avkall på sina berättelser?
– Nej, absolut inte på det här sättet. En vän, och redaktör på Rabén och Sjögren, sa att “det var det jävligaste han hade sett, så gjorde man inte med en författares manus.” Visst kan man få tillsägelse om att berättelsen skulle bli bättre om man ändrade si och så, men att få hela sitt manus omskrivet och det väsentligaste struket, historia och miljöskildringar som gjort de tidigare böckerna så populära, så gör man bara inte.
att-skriva-med-gladje 
Jag har precis avslutat din bok Att skriva med glädje. Du har varit med om mycket sorg, ändå spritter du av glädje inför orden. Det är smittsamt. Man vill kasta sig in i sin egen text och bara njuta. Har du något enkelt tips till den som får värka fram orden?
– Åh, vad glad jag blir när jag läser din text, tack! Sluta ställ så höga krav på dig själv, skriv det du brinner för istället för att pressa dig att skriva det du tror kommer att accepteras av förlagen. Det är oftast de unika manusen, de som sticker ut, som förlagen tar. Våga tro på dig själv och skriv från hjärtat. Kanske låter det banalt i dina öron om du har svårt att komma igång med skrivandet, men då ska jag berätta en sak för dig:

– Min pappa dog den 18 juni 2015. Då hade jag precis stängt in mig i min skrivarlya för att skriva TudorRosen Kampen om makten, som redan då var en månad försenad till tryckeriet. Hela min värld tippade över ände när pappa dog. Vi pratades vid varje dag och hade alltid massor att prata om. Han följde spänt med i mina berättelser om TudorRosen, som under lång tid hade formats i huvudet på mig. Boken var starkt knuten till pappa. Han längtade efter att läsa den. När han hastigt dog kunde jag inte skriva. Det gick bara inte. Normalt skriver jag av mig min sorg, men den här gången tog orden slut. När jag satte mig vid datorn grät jag bara. Dessutom skulle vänner och bekanta informeras, begravning ordnas etc.

– Paniken växte inom mig för att boken inte skulle hinna bli klar till Bokmässan i Göteborg i september, samtidigt som jag var ordfattig på grund av sorgen. Minnet svek mig, orden blev fel, jag kunde inte sova och tårarna rann konstant. Då kom jag på ett sätt att skriva boken. Jag lät en av figurerna i boken bli pappa. Jag gestaltade min pappa, hans humör, hans kärlek till musiken, glimten i ögat, glädjen till livet och allt det där andra han stod för. Hans livsord till mig innan han dog, var desamma som han hade fått av sin far: “Allting är möjligt!” Med de orden inom mig skrev jag boken och lät figuren i boken ha just de orden som sin livsfilosofi. På så sätt skrev jag en tjock bok på 350 sidor. Tårarna strömmade fortfarande, men jag gladdes varje morgon över att få träffa “pappa” igen när jag öppnade datorn. När sista ordet var skrivet var det med sorg i hjärtat jag tog farväl av pappa ännu en gång.

– Så visst kan man skriva även om det är svårt att få fram orden, det gäller bara att se till att göra det och hitta på ett sätt att komma över hindren man själv skapat.

Du säger att de bästa berättelserna föds när du sover. Och att du ofta får rusa upp till datorn när du vaknar. Ger du dig själv ett uppdrag innan du somnar eller kommer det av sig självt?
– När jag håller på med en berättelse tänker jag på den innan jag somnar. Då kommer ibland flera kapitel till just den berättelsen när jag sover. När jag inte är inne i ett intensivt skrivskede händer det att det dyker upp nya berättelser inom mig. En del blir noveller, andra skriver jag ned första kapitlet och stolpar, för att sedan lägga in i en mapp i datorn. Där ligger nu 49 påbörjade berättelser. Bara att plocka fram och skriva vidare på.

– Ett exempel på en sådan berättelse är Mördande foto. Den fick jag inspiration till efter att jag hade varit iväg och föreläst. På natten drömde jag fram berättelsen. Jag valde att lägga ut det första kapitlet på Wattpad, en plats där man kan lägga in sina berättelser och få respons på dem. Detta gjorde jag för att mitt barnbarn älskade Wattpad och jag visste att hon skulle älska den här berättelsen och få följa hur den blev till. Tanken var att det bara skulle bli en lite längre novell, men berättelsen fortsätter att växa inom mig under nätterna och nu har jag bestämt att den ska komma ut som bok 2016. Gå in på Wattpad och sök på Kimselius och Mördande foto.


kim4
Tar du någonsin semester?
– Nej, orden tar aldrig semester. Jag är författare 24 timmar om dygnet. Jag har varit på spa 3 dagar i år. Det är den enda semestern jag har haft och kommer att få det här året. För mig är inte sammanhängande semester viktig. Jag har fördelen att kunna ta långa promenader med hundarna när höstens färger sprakar utanför fönstret och solen lockar mig ut. Jag älskar att få vara tillsammans med min man dygnets alla timmar när jag är hemma. Jag är ute och reser en hel del, signeringar, föreläsningar och research. Då är Jan hemma. “Semester” för mig är att vara hemma med min familj och få skriva så mycket jag vill. Då mår jag som bäst.

Tack Kim för dina fina svar. Önskar dig och alla som läser en härlig helg med många fantastiska drömmar.

Tack själv Eva för att jag fick vara med på din blogg. En rättning: Jag har nu gett ut närmare 40 böcker.

Missa inte morgonens blogginlägg, där jag berättar om den 21:e historiska äventyrsboken Döden på Island.

Blev du nyfiken på mina böcker? Fråga efter dem hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

tisdag 25 november 2014

En helt vanlig dag i en författares liv

Kim M Kimselius med ettårige Tudor. Foto Kim M Kimselius
Att vara författare innebär att man till en viss del bestämmer sin tid själv. Då kan man som jag gjorde den här dagen, ta en tidigare lunch och vara ute i flera timmar, när höstsolen visar sig från sin allra bästa sida.

Hästar vi passerar på vår promenad. Foto Kim M Kimselius
Det gäller att ha disciplin, men det gäller också att tillåta sig att njuta av livet. Det är en bra kombination som gör livet värt att leva. Även om jag arbetar sju dagar i veckan, griper jag tillfället i flykten och njuter av ögonblicket.

Här finns gott om hästar och här stöter vi på ännu en hästflock. Tudor är mycket intresserad. Foto Kim M Kimselius
Det är under sådana här spontana långpromenader som energin återkommer efter flera veckors föreläsningar på annan ort. Det är även då orden dyker upp, nya berättelser, eller bara ord till den bok jag håller på med just då.

Närbild på hästflocken. Foto Kim M Kimselius
Jag behöver inte åka bort på en månad och bo i ett främmande land för att hitta inspiration och skriva min bok. Jag bor redan i paradiset och har allt som behövs omkring mig för att få orden att flöda.

På andra sidan vägen ligger Highland Cattle. En ras som väcker ungdomsminnen, eftersom jag mötte dem för första gången när jag var 14 år och reste ensam till Skottland. Foto Kim M Kimselius
Sedan jag flyttade hit, till Blekinge Sveriges trädgård, har fler böcker än jag någonsin vågade drömma om sett dagens ljus.

Här ligger tjuren och bevakar minsta steg jag tar. Han ser väldigt hotfull ut. Foto Kim M Kimselius
Jag vet att det bästa sättet att hitta inspiration och energi är att ta en långpromenad, oavsett vädret, men visst är det extra mysigt när hösthimlen är molnfri och härligt blå med en gyllene sol som värmer extra gott efter en frostnupen morgon.

Hmmm. Kom just på en idé till en ny bok... Tänk vad en promenad kan göra.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

måndag 2 juni 2014

Skrivarkurs Kunskapsskolan och Skånevistelsen

Har tillbringat nästan en vecka i Skåne. Två dagar på Kunskapsskolan i Lund där jag först hade en storsamling för eleverna, sedan höll jag skrivarlektioner de andra lektionerna. Underbar skola, med fantastisk stämning, mysiga elever och lärare. De frågade redan första dagen om de fick boka mig till hösten igen. Sådan tycker jag om. Kommer gärna tillbaka dit, trivdes!
Kunskapsskolan i Lund. Vem vill inte gå på en sådan här mysig skola? Foto Kim M. Kimselius

Börjar alltid vistelsen i Skrivarstugan med att sätta ut ljugarbänken som min käre far har snickrat till mig. På vintern använder jag den inne i stugan. Här sitter jag gott och läser research eller manus, tar en kopp te, eller bara njuter av livet.

Det var rejält varmt när vi kom ned till Skåne på måndagen, så Tickie föredrog att ligga i skuggan under bokträdet, som är klippt så att det bildas ett tjockt tak. Hundarnas favoritplats.

Eftersom det var ett tag sedan jag var nere i Skrivarstugan hade gräset vuxit rejält. Här ser du utsikten från ljugarbänken. Det här är hundgården. Jag har inte brytt mig om att klippa gräset, för jag tycker det är en vacker sommaräng att titta på när jag sitter på bänken och filosoferar. Får bli gräsklippning nästa gång när jag inte är där för att jobba.

Den här vackra kaprifolen har följt med mig genom livet, från mina föräldrars trädgård när jag flyttade till eget hus som 19-åring, vidare upp till Stockholm som 25-åring och senare ned till Skrivarstugan i Skåne och huset i Blekinge. Varje gång har jag tagit skott av den äldre kaprifolen och varje gång belönar växten mig så här fint.

Tickie och jag tar flera promenader per dag i den vackra skånska naturen.

Hemma går hon lös, i Skåne får Tickie ha flexikoppel. Blir nästan som om hon springer fritt.

Kan man starta dagen bättre än så här: Mango, banan, melon och jordgubbar. Min frukost.

Soluppgångarna här är magiska. Hemma syns inte soluppgången pga träden, här blir den ljuvligt vacker. Det ser ut som om solstrålarna sträcker ut sina långa armar för att omfamna mig. Precis så som Tutankhamon såg solstrålarna, som du kan se på bokomslaget till Faraos förbannelse.

Jag älskar de öppna vidderna i Skåne, nya vägar att utforska... Jag har i och för sig gått här många gånger, men varje gång är som ny, för naturen ändras ständigt.

Ängarna skiftar i färg, molnen ändrar ständigt form.

Utsikten över sjön har blivit sämre med åren, allteftersom träden växer sig allt högre. Här har jag lyckats fånga en fågel på bilden också.

Tickie är nöjd med promenaden, som blev betydligt längre än vad vi hade planerat. Bara en liten kisspromenad blev till 1,5 timmas promenad. Båda var vi lika nöjda, men tröttas var dock Tickie som sov och snarkade när vi kom hem.

Vi stötte på "bakom-dass-blommorna" på vägen. Vet inte vad de kallas, men min farfar hade utedass och runt dasset stod alltid de här blommorna, så jag antar att de behöver mycket gödning.

Så här glad och nöjd är jag när jag får ta långpromenader i Skånes underbara natur, bort från alla mörka granskogar som omger mig hemma i Blekinge.

Diskhon används till mycket i stugan. Här har jag bara kallvatten, så varje gång jag ska diska, eller tvätta håret, kokar jag upp kastruller med vatten. Just det här vattnet är för hårtvätt, med skopans hjälp sköljer jag håret.

På ängen utanför stugan växer det underbara vackra blommor. De här är så små att man lätt går förbi dem.

De gula blommorna missar man dock inte, de lyser som färgklickar i allt det gröna.

Här finns också smörblommor, som är vackra att torka. Snart släpps korna ut på ängen och då kan vi njuta av deras sällskap.

När jag är nere i Skåne för att föreläsa och signera händer det ibland att det blir mellandagar då jag är "ledig". Då passar jag på att arbeta med mina böcker. Den här gången har jag arbetat med Skräckresan med Titanic, som kommer i september, samt med Svarta Döden som har sålt slut, för jag vet inte vilken gång i ordningen. Dessutom har Jan gjort färdigt omslaget till Anastasias öde och skickat boken till tryck. Boken utkommer i augusti.

Dessutom har jag hunnit signera Rädda min lillebror för allra första gången på Akademibokhandeln Gleerups i Lund. Det berättar jag mer om en annan dag.

En kväll, när jag inte hade lust att läsa research, skriva på min bok, lyssna på någon bok, eller läsa någon annans bok, då öppnade jag "Böcker under arbete" på min dator.

Där ligger MASSOR av halvfärdiga, helt färdiga och påbörjade böcker. Jag roade mig med att gå in och läsa första kapitlet på alla böcker som låg där. Mitt kvällsnöje, det var många berättelser och tog lång tid. Det kliade i fingrarna på mig efter att få skriva färdigt berättelserna.

Vissa av berättelserna fick mig att rycka till och tänka: Har jag skrivit det här, det är ju jättebra. Men mest av allt gav det mig inspiration, eftersom jag vet att jag aldrig kommer att sitta och rulla tummarna, det finns alltid en bok att plocka upp och fortsätta skriva på. Jag älskar livet och jag älskar att vara författare, ungefär samma sak.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

onsdag 19 mars 2014

Min skrivarlya just nu

För många år sedan var jag ute och föreläste tillsammans med författaren Ulf Nilsson. Då berättade han att han lade ut ett foto på sitt skrivbord varje dag (vet inte om han gör det längre). Min första tanke var att jag nog aldrig ville visa hur rörigt mitt skrivbord var, men idag tänker jag visa dig hur det ser ut i min skrivarlya just nu.

Närmast i bild ser du de färdiga manusen (Rädda min lillebror), de som nästan är klara, och dem jag håller på med (Skräckresan med Titanic). Närmast datorn ligger den bok jag håller på med just nu, Anastasias öde.

När jag tog fotona var det en grå, trist dag ute. Jag älskar orkidéer. Normalt är hela fönstret fullt av dem, men nu har jag börjat sätta fröer som ska ut till växthuset för att ge rikliga skördar av tomater, gurkor, meloner och paprika i sommar. Huset mittemot min skrivarlya är mitt boningshus, och trädgården du ser är hundgården. Ser du fågelholken på väggen? Där håller just nu talgoxar på att bygga bo.

Här ser du hur det ser ut framför min dataskärm, massor av gula lappar, som jag betar av allt eftersom berättelsen växer fram inom mig, på en del står dialoger som ska in i berättelsen, på andra är det minnesanteckningar, och lite stödord. Där ligger hela boken i form av gula lappar, ja egentligen inte hela, för jag har redan tagit bort en hel del lappar, eftersom jag har kommit en bra bit in i boken.

En sådan här dimmig, grå och lite ruggig dag passar det alldeles utmärkt att tända kakelugnen och njuta av både värmen, ljuset och ljudet av lågorna. Det är inspirerande.

Älskar min skrivarlya! Varje gång jag stiger in i rummet fylls jag av inspiration och vill bara skriva. Det är livsfarligt att gå dit när jag har gäster i huset, det blir lätt att jag stannar kvar en stund, förhäxad av ordens magi. Mina gäster förstår, de känner mig.

Hoppas att du tyckte det var roligt att titta in i min skrivarlya och se hur jag arbetar för tillfället.

På Youtube hittar du många filmer som visar mitt hem och omgivningen. Kika in på Kimselius kanal på Youtube.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 27 böcker. Foto Bertil Knoester.

onsdag 12 februari 2014

Arbetar med flera böcker samtidigt

Trots att jag under januari-februari inte är ute och föreläser har jag fullt upp. Ja, egentligen har jag det hela året, men under den här tiden går jag helt upp i mina böcker och skriver.

Gårdagen tillbringade jag på lagerhotellet Selo, där jag gick igenom 1000 böcker från tryckeriet, eftersom det visade sig att av de 100 böcker vi hade tagit hem var 73 stycken felaktiga. Det var inte roligt att kassera alla böcker, men nu blev det så. Vi var rädda för att samtliga Tillbaka till Pompeji skulle vara förstörda, eftersom boken är slutsåld. Den här titeln säljer hela tiden och trycks ständigt upp. Ibland säljs böckerna fortare än planerat och då blir det plötsligt tomt i lagren.



Nu på morgonen har jag gått igenom PDF-fil från tryckeriet på Spöket på Stora Mossen, som plötsligt blivit mycket populär och sålde slut mycket fort, eftersom bibliotekstjänst beställde flera hundra exemplar av boken. Dag efter dag kom beställningarna och på grund av de stora beställningarna försvann boken snabbt. Nu har jag godkänt PDF-filen och tryckeriet kan börja trycka upp boken.

Har slutfört min "Hemliga bok" och lagt undan den.


Rädda min lillebror har fått sitt omslag helt klart, jag gör de sista korrekturändringarna och sedan ska boken skickas till tryckeriet för att komma ut i maj.








De böcker jag skriver intensivt på är Anastasias öde, som är den den 19:e historiska äventyrsromanen om Theo och Ramona. Aldrig hade jag kunnat tänka mig att det skulle bli så många böcker i den serien, när debutboken Tillbaka till Pompeji kom ut 1997. Anastasias öde kommer ut i augusti 2014.

Dessutom skriver jag på Skräckresan med Titanic, andra boken i min fantasyserie Theo- och Ramonaäventyr. Där det är DU som läsare av mina böcker, som bestämmer vad jag ska skriva om. Det är bara att mejla till Kim M Kimselius. Kanske blir din önskan en bok. Den här boken kommer ut i september 2014.

Som du ser är det inte någon semester direkt de här månaderna, när jag låser in mig i min skrivarlya. Det är upp runt 4.00 och sent i säng. Ibland sover jag inte mer än 5 timmar. Inget jag egentligen väljer att göra, det är orden som väcker mig, eller håller mig vaken och jag måste bara skriva.

Det är helt underbart att vara författare och ha fått ordets gåva och huvudet fullt av fantasi. Framförallt är jag oändligt tacksam över dig och alla andra som läser mina böcker, för utan dig skulle jag inte vara författare och få leva detta magiska liv. Tack för att du finns kära läsare!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 26 böcker. Foto Bertil Knoester.

torsdag 9 januari 2014

Min 28:de bok är färdigskriven

Förra året kom jag ut med fyra nya böcker: Back to Pompeii (ja den är egentligen inte ny, utan en översättning av Tillbaka till Pompeji), Månstenen, Persiens Pärla och Spöket på Stora Mossen. Sedan dess har jag skrivit färdigt ytterligare två böcker.

Igår skrev jag klart min 28:e bok. En underbar känsla! Har suttit och läst igenom några kapitel och får en känsla av att det här nog är den bästa bok jag har skrivit...

Du som känner mig vet att jag alltid tänker så när jag har avslutat en ny bok.

Just den här boken har det tagit mig tre år att bli klar med. Som du vet skriver jag alltid på många böcker samtidigt, och den här boken har jag passat på att skriva på under lediga stunder. Då menar jag de stunder då jag inte har skrivit på någon av mina historiska äventyrsböcker om Theo och Ramona, eller bearbetat någon av mina byrålådsböcker, eller skrivit på den första boken i den nya fantasyserien om Theo och Ramona.

Du anar inte vilken underbar känsla som bubblar inom mig just nu. Är så nöjd med mig själv och min nya bok.

Om du tror att jag tänker ta ledigt och vila nu tar du fel. Nu ska den 28:e boken korrekturläsas och skickas vidare till korrekturläsarna. Därefter ska jag slänga mig över den 19:e historiska äventyrsboken om Theo och Ramona. Älskar att skriva.

Nej, nu måste jag fortsätta korrekturläsa. Ha det så gott!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

fredag 11 oktober 2013

Hur ser en vanlig dag ut för en författare?



HUR SER EN VANLIG DAG UT FÖR EN FÖRFATTARE?

En ofta återkommande fråga i alla intervjuer är hur en normal författardag ser ut.

Egentligen finns det inga normala dagar för mig. Som exempel kan jag ta de senaste veckorna, då jag var i direktsändning på radio och pratade om gurkor på fredagen, på söndagen var jag och föreläste på en Wellnessfestival om hur man ska må bättre genom att skriva, på måndagen morgon var jag i direktsändning på en annan radiostation och pratade om e-böcker och till lunch samma dag fick jag besök av en tidning som intervjuade mig.

För en tid sedan hade jag ett filmteam här som filmade mig för en reklamfilm.

Sedan finns det dagar då jag går upp 4.45-5.00, rastar hundarna och sätter mig för att skriva någon gång mellan 7-8. Lunch mellan 12-13 sedan skriver jag till 17, då jag ger hundarna mat och rastar dem, äter och sedan skriver jag igen, läser fakta eller korrektur.

Nyligen var det Bokmässan i Göteborg som gällde. I en hel vecka hade vi packat och förberett bokmässan. Ja, egentligen började förberedelserna redan när vi åkte från bokmässan förra året. När allt var klart stod det kartonger med böcker staplade överallt och kläder var framplockade. Huset var iordninggjort för hus-, hund-, katt- och blomvakterna som alltid kommer hit och bor här med sina egna hundar.

På tisdagen i bokmässeveckan kördes allt material till Bokmässan för att packas upp i montern. Under onsdagen byggde vi montern. På torsdagen öppnades mässan och därefter var jag i stort sett i min monter B09:20 från tidiga morgonen till sena kvällen. På söndag kväll var det dags att packa ihop det som blivit över och köra hem till Blekinge, medan vi planerade hur vi skulle förändra och förbättra bokmässan 2014.

Här kan du se blogginlägg om bokmässan 2013:

När jag kom hem och pussat på hundarna, var det dags att packa om väskan för att flyga till Island och resa runt där under en vecka för att föreläsa om mitt författarskap och mina böcker.

Sedan är det dags att börja resa runt i Sverige för att föreläsa och signera.

Som du förstår finns det ingen riktig vardag för en författare, varje dag är ett nytt äventyr.

Jag älskar att vara författare!




Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

onsdag 22 maj 2013

Då känner jag mig som en riktig författare!

Du kanske tycker att det här låter löjligt, men det är faktiskt sant: Det är först när jag skriver mina texter med papper och penna som jag känner mig som en riktig författare!

Ja, jag vet att det låter konstigt, eftersom jag har skrivit 25 böcker och verkligen borde gå omkring och känna mig som en riktig författare varje minut.

Hela boken Kinesiska Draken skrev jag för hand i skrivböcker. Det var inget fritt val, eftersom jag bodde på hotell i Finland och reste runt och föreläste om min bok Det glömda kriget 1808-1809.

Under mina resor släpar jag inte med mig någon stor dator, utan använder mig av skrivböcker.

På datorn kan jag knattra ned orden lika snabbt som jag tänker dem, vilket är jättebra.

I min skrivbok, med min älsklingspenna, då formuleras orden med mer eftertanke eftersom det inte är så lätt att ändra, flytta om och radera.

Tänk dig att sitta vid kanten av havet, med en läckert inbunden skrivbok, en härlig penna i din hand, titta ut på vågornas jämna rytm och låta orden flöda in i dig. Lyft pennan, öppna boken och fyll de tomma sidorna med dessa ord.

Du kommer att märka att det blir andra ord än om du sitter inne, framför datorn, och låter pingandet från meddelande på de sociala nätverken störa din tankerytm.

Dessutom är det en helt annan njutning att se skrivböckerna stå uppradade i bokhyllan, med sina vackra ryggar, än att veta att dina berättelser göms inne i en mekanisk låda som kallas för dator.

För att skriva med papper och penna behöver du inte elektricitet, det är bara att söka upp dagsljuset för att skriva, tända ett stearinljus och njuta av tystnaden.

Måste ofta stålsätta mig för att inte köpa på mig fler vackra skrivböcker att fylla med ord. Jag har redan så många tomma skrivböcker. Ibland fångas mitt öga av en alldeles extra vacker skrivbok när jag är ute och signerar och då händer det att jag köper flera stycken på en gång. Vem vet när jag hittar dessa vackra skrivböcker nästa gång?

Skrivböckerna inspirerar mig att skriva. Pennan jag håller i min hand har jag själv valt ut, den flyter lätt över papperet, lämnar inga bläckplumpar efter sig och är härlig att skriva med.

När jag sitter lutad över min skrivbok med pennan beredd, då fylls jag av en helt underbar känsla, för då känner jag mig som en riktig författare!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 25 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

söndag 6 januari 2013

För mig är januari och februari två alldeles speciella månader...

Efter en intensiv signerings/föreläsninghöst är det skönt att fira jul och nyår hemma och koppla av. Men så fort det blir nytt år, då sätter jag igång, då har jag ett nytt projekt.

Under januari och februari "låser jag in mig" och skriver och skriver och skriver! Under promenaderna lever jag med boken, när jag sover, när jag äter, när jag umgås med Jan. Ja, min man tycker nog att jag är rätt odräglig när jag är inne i det här skedet, eftersom jag är rätt frånvarande. Tankarna sysslar hela tiden med boken.

Älskar januari och februari, för då får jag leva med Theo och Ramona och vara en del av deras liv i en ny historisk tidsålder.

Vart de för mig den här gången... Jo, de närmaste två månaderna ska jag i mina tankar och mitt skrivande befinna mig i Persien och det persiska riket. Har redan skrivit en del, för när orden dyker upp går det inte att hejda dem. Du kan följa arbetet med den nya boken på www.theoochramona.se.

Lovar att hålla dig informerad om hur det går med skrivandet!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

"Det här är en väldigt fin öppning till hela bokserien om Theo och Ramona. Här får läsaren en utmärkt bakgrund och förståelse för Theos liv. Bra flyt, spännande och inte för otäck." Kristina Fridensköld
 
Läs mer om Theos Pompeji.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här

söndag 30 december 2012

Årskrönika, sammanställning av ett intensivt år med resa till Mexiko, Singapore och mycket mer

Då var det dags att sammanfatta ännu ett år som har runnit mellan mina fingrar. Men... när jag ser tillbaka inser jag att 2012 verkligen inte har runnit genom mina fingrar utan att jag har fått väldigt mycket uträttat.

Det började i februari med en resa till Mexiko. Här kan du läsa mina tankar inför resan.
Här ser du mig stå framför tempelbasen i Chichen Itza. Det ligger på norra delen av Yucatanhalvön i Mexiko. Vid soluppgången vid vårdagsjämningen och höstdagsjämningen samlas stora skaror människor framför Castillo i Chichén Itzá för att se hur det slingrande spelet av ljus och skuggor får det att se ut som om stenormen på pyramiden slingrar sig fram. Här kan du läsa om hela min Mexikoresa.

Tyvärr hade jag oturen att på planet från Ronneby upp till Stockholm, för vidare färd till Mexiko, hamna bredvid en ung flicka som hade influensa. Jag insjuknade andra dagen med hög feber och hosta. Var riktigt, riktigt dålig. Men det går inte att lägga sig sjuk, så jag fixade medicin och fullföljde hela resan, klättrade upp på alla tempelbaser/pyramider som jag hade bestämt mig för och gick och gick och gick och gick. På kvällarna låg jag i sängen och hostade och hostade, medan de andra umgicks och åt middag.

På grund av min envishet i Mexiko blev jag väldigt, väldigt dålig när jag kom hem. Jag fick uppsöka läkare flera gånger i veckan, bara för att få hjälp att andas. Jag hade tagit ut mig helt i Mexiko och kroppen ville inte mer. Jag hade svår lunginflammation och fick två antibiotikakurer, fick halsinfektion på det och... Ja, jag var väldigt sjuk. Min läkare talade om för mig att jag hade varit nära att dö flera gånger. När jag mådde som sämst önskade jag att de kunde söva ner mig och väcka mig igen när jag var frisk.

På grund av att jag var sjuk i TIO veckor efter min hemkomst från Mexiko, fick jag ställa in massor av evenemang, bland annat Läromedelsmässan i Kristianstad, Underbara Ungar i Kristianstad, flera föreläsningar, en resa till Tyskland där jag skulle ha ätit middag med borgmästaren och var uppbokad för intervjuer med flera tidningar.

När jag började bli på bättringsvägar blev det bråttom att få klar min bok om mayafolket: Mayafolkets Hemlighet.

Telefonen ringde och det var från SVT. De ville att jag skulle medverka i programmet "Vem tror du att du är" och berätta för Siw Malmkvist att hennes anfader var en snapphane. Med andra ord skulle jag vara snapphaneexpert i TV! Tur att jag inte var helt frisk ännu, annars hade jag blivit helt nojjig! Blev lite nervös att det skulle kollidera med min resa till Singapore, men jag hade tur, inspelningen skulle ske i slutet av maj. Här ser du foto från inspelningen.

Alla föreläsningar som blivit flyttade när jag var sjuk klämdes in för att hinnas med innan skolavslutningen. Det blev långa, intensiva dagar med föreläsningar och arbete med boken, samt förberedelse för min Singaporeresa.

30 april flög jag till Singapore, från Köpenhamn vidare till Helsingfors, en flygplats som får mig att känna mig som hemma, efter alla mina resor till Finland i samband med min bok Det glömda kriget 1808-1809, som gjorde att jag under två års tid ofta reste till Finland för att föreläsa om Sveriges och Finlands gemensamma historia. Det var perfekt att flyga till Singapore från Helsingfors för det var sovtid och jag kom utsövd till Singapore. Där jag hade några fantastiska dagar, med guidning av staden, firandet av min födelsedag och föreläsning för lärare och elever på Svenska Skolan i Singapore.

Nu tyckte jag det var dags att gå till en proffsfotograf för att ta foton. Jag passade på att lägga in det efter en intensiv föreläsningsdag, som höll hus i samma stad. Till nästa gång ska jag INTE föreläsa först, utan åka till fotografen fräsch och fin. Bilderna blev trots det inte så dumma, men det tog ett par hundra kort innan jag kunde slappna av och bli "jag". I Mexiko hade jag köpt en hel del klänningar som jag tog på mig till fotograferingen. Här ser du en av klänningarna och ett foto som fotografen Bertil Knoester i Olofström tog:
 
Jan fyllde år och vi hade stort födelsedagskalas med släkt och vänner. Den här gången hade vi beställt hem mat. Mycket lyckat och vi hade mat i flera dagar efter festen. Här ser du en av frukttallrikarna:

Nu skulle vi ha en lugn, skön och vilsam sommar, var tanken. Men så fick vi besök av Linda och Roxana som hjälper mig på Bokmässan. Vi skulle prata ihop oss om den. Eftersom vädret var dåligt, tyckte flickorna att jag skulle plocka upp en av mina byrålådsböcker och läsa ur den för dem. Jag valde Den där dagen, som är den bästa bok jag har gjort! Flickorna älskade boken och frågade när jag skulle ge ut den. Jag berättade att jag tänkte stoppa tillbaka den i "byrålådan" igen. Men det tyckte de absolut inte. När jag fått sova på saken höll jag med dem, det var dags att Den där dagen blev utgiven, det var bara 30 år sedan jag skrev den! På morgonen bröt jag om boken till färdig bok, på måndagen gick den på korrektur och vips så var boken klar.

Nu hade jag fått "blodad tand" och kände att jag kanske skulle ge ut någon mer bok, jag firade trots allt 15 år som etablerad författare och 10 år med eget förlag. Det borde väl märkas på något sätt?

Jag kom att tänka på alla noveller jag samlat på mig under alla år som jag skrivit sedan jag var åtta år. Jag gick igenom alla mina "byrålådsmanus" och plockade ut varenda novell som låg där. Jan trodde att det skulle bli en bok på 100 sidor men den slutade på över 300 sidor. För där låg många noveller. Namnet var givet, Mysrys, eftersom boken innehåller både mysiga och rysliga berättelser. Omslaget var desto svårare att komma på. Till slut kom jag att tänka på ett foto av ovädersmoln jag hade tagit året innan när jag körde från en föreläsning i Alingsås på väg mot Göteborg. Bilden blev perfekt, lagom mystisk. Jag bokade av ännu en bok. Nu var jag uppe i totalt 22 böcker under 15 års författarskap, inte dåligt!

Men det räckte inte. En ny idé slog mig: Eftersom jag får massor av frågor om författarskap, hur man ger ut en bok, hur många manus det ska vara när man skickar till förlag etc, tänkte jag att det var dags att jag gav ut en bok om skrivandet. Jag satte mig och skrev!

Resultatet blev Att skriva med glädje, en bok där jag berättar om min kärlek till orden och tipsar om allt det där som jag bär inom mig och får frågor på jämnt och ständigt. Jag lade den här boken på samma nivå som mina böcker om Theo och Ramona, vilket gör att den går att använda till alla åldrar. Vilket den också har gjort.

Det kostar en hel del att ge ut böcker, därför fick vi nöja oss med mjuka pärmar på de tre "extra-böckerna". Dessutom var det Jan som gjorde omslaget till dem. Jag tycker att han gjorde ett bra jobb, men så hade han också en bra mentor i Jörgen, som ställde upp med tips och råd. Jörgen är den person som gör layouten till mina böcker om Theo och Ramona och Kimberlie och Andy.

Vi hade lite besök av släkt och vänner under sommaren, men inte alls så många besökare som vi normalt brukar ha, på grund av att jag och Jan arbetade intensivt med att färdigställa de tre nya böckerna. Det var lite pirrigt, eftersom vi inte visste om tryckeriet skulle hinna få böckerna färdiga innan bokmässan, men allting klaffade. Här är det Mayafolkets Hemlighet som kommer från tryckeriet till Lagerhotellet Selo i Nättraby.

Istället för en vilsam sommar hade vi arbetat mer intensivt än någonsin och så fort böckerna var klara började signeringarna och föreläsningarna.

Vi hade gäster på besök mitt i mitt hektiska schema, så de fick helt enkelt följa med när jag skulle vara med på direktsändning i radio:
Det var kul, för på så sätt blev jag fotograferad rejält när jag var i direktsändning, även om mina kära vänner fick hålla sig utanför inspelningslokalen. Här sitter jag i direktsändning med de båda programledarna, Jenny och Patrik. Här kan du läsa mer om dagen på P4 Sveriges Radio Blekinge.


Många frågade mig när programmet Vem tror du att du är med mig och Siw Malmkvist skulle sändas och jag visste faktiskt inte alls när det skulle bli. Till min glädje blev det veckan före bokmässan! Här kan du se just den biten av programmet där jag berättar för Siw Malmkvist att hennes anfader var snapphane och att han var med i min bok Snapphanar.

Sedan kom årets största evenemang: Bok & Biblioteksmässan i Göteborg! Som vanligt fick vi besök av många kändisar i vår monter, klicka på länken så ser du många av dem som var och hälsade på. Bland annat kom Björn Ranelid, tillsammans med ett filmteam. Björn Ranelid snappade åt sig det sista exemplaret av boken Snapphaneresan. På bilden signerar jag boken åt Björn Ranelid, medan "chefen" Jan står och tittar på.

Boken Snapphaneresan hade fått ett nytt omslag i år. Vilket märktes direkt på försäljningen, eftersom boken tog helt slut på bokmässan. Dessutom var folk som tokiga i min bok Att skriva med glädje. Personalen fick ständigt fylla på hyllan med den boken.

 


Hösten blev lika intensiv som våren och sommaren. För direkt efter bokmässan skulle jag iväg och föreläsa på ett evenemang som Företagarföreningen i Ronneby anordnade. Först föreläste jag i Gallerian, därefter gick jag vidare till biblioteket och föreläste, för att sedan gå tillbaka till Gallerian för att signera böcker.
Jan var med och skötte försäljningen medan jag föreläste. Han har en makalös förmåga att lära känna nya människor när han är med för att hjälpa till! Det är Jan i den svarta skjortan.

Veckan därpå invigde jag biblioteket i Åryd. Det var en mycket rolig upplevelse. Det kom jättemycket folk. Här bar jag min fina mayaklänning och fick berätta många fina minnen från resan innan det var dags att "klippa bandet"!

Jag reste runt i Sverige och föreläste på skolorna och signerade på helgerna. En del skolor besökte jag för tredje gången, andra var helt nya skolor, såsom Friskolan Svettpärlan i Karlskrona. De hade haft ett stort projekt där eleverna hade läst enbart mina böcker. Som avslutning kom jag och föreläste för i stort sett alla skolans elever. När jag hade föreläst klart avslutade jag med att läsa ett kapitel ur boken Mayafolkets Hemlighet:

Vår drygt nio år gamla Berner Sennentik Tola slet av korsbandet på sitt friska ben. Hon opererades för samma skada för 2,5 år sedan. Istället för att göra ny operation valde vi att köpa knäskydd till båda benen och sätta igång med rehab-träning:

Höstens schema var planerad in i minsta detalj: Jan skötte förlaget, hemmet och hundarna och jag reste runt och föreläste och signerade. Då hände något som gjorde att mitt schema sprack: moster Kajsa, min "extramamma" dog. Ja, hon dog faktiskt dagen innan min stora föreläsning på friskolan Svettpärlan, något som rektorn visste om. När hon mailade mig och frågade om jag skulle klara av att genomföra föreläsningen, svarade jag att jag nog behövde många kramar och det fick jag också. Eleverna ställde upp sig på en lång kö och kramade mig.

Istället för att föreläsa i Landskrona blev det till att köra till Göteborg för begravning...
Därifrån åkte jag direkt till Falkenberg och föreläste, bodde på ett jättemysigt värdshus och vidare till Halmstad för att signera. Eftersom jag kom en dag tidigare till Halmstad, på grund av begravningen och schemaomläggningen, råkade jag komma med i direktsändning i Radio i Halmstad.
Efter 90 mil på vägarna och en vecka hemifrån körde jag hem till Blekinge ifrån Halmstad i snöstorm, bara för att stanna hemma en dag, packa om väskan, ta med Tola och resa ned till Skåne för att stanna där ända till jul, för att föreläsa och signera.  Det var ett fullspäckat schema.

Vädret i Skåne bjöd både på -20 grader, snöstorm, regn, ishalka och lite sol och dimma. Till den 21 december var jag hemma igen, för då skulle jag signera på Bokia i Karlskrona. Det blev en rekordsignering, som slog alla signeringar jag haft under hela hösten. Då var det ändå tredje gången jag signerade i Karlskrona. Här kan du läsa om alla mina signeringar under 2012.


Under de två senaste åren har jag också hjälp min, nu snart 90-åriga, pappa med att sammanställa hans livs historia i en bok. Nu är pappas arbete med boken klar, jag har en sista korrekturläsning, därefter går boken iväg till tryck. Jag är stolt över min pappa, samtidigt som jag njuter av att bläddra i papperen, se bilder från pappas ungdom, på oss barn, och allt annat spännande som hänt pappa. Ska bli härligt att få hålla det fysiska exemplaret i händerna. Det tycker pappa också! Här ser du omslaget:


Ja, kanske det inte är så konstigt att det här året har rusat iväg med ljusets hastighet, för när jag ser tillbaka har jag faktiskt gjort otroligt mycket! Och tänk då på att jag inte har berättat ALLT i det här inlägget, för det här är ju bara ett litet sammandrag av året som har gått.

Ska bli spännande att se vad 2013 för med sig. GOTT NYTT ÅR!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här