Beskrivning:
Den 27 januari 1945 befriades de få överlevande i Auschwitz av sovjetiska trupper. Förintelsens mest kända döds- och koncentrationsläger hade då varit i bruk i nästan fem år och tagit livet av 1,1 miljoner människor. Lägret i den lilla polska byn Oswiecim uppfördes från början för att hysa polska politiska fångar, men har gått till historien som platsen för världens mest omfattande massmord. Mellan juni 1940 och 27 januari 1945 passerade 1,3 miljoner människor in genom porten med den ökända devisen: Arbeit macht Frei. Endast en bråkdel överlevde.
Hur var Förintelsen möjlig? Och vad kan vi lära av historien?
Stommen i den brittiske historikern Laurence Rees bok utgörs av ett stort antal intervjuer med överlevande, både offer och gärningsmän. Kring deras berättelser sätter han in det ökända koncentrationslägret i ett större sammanhang, den kedja av döds- och koncentrationsläger som låg utspridd över hela Europa och som möjliggjorde Förintelsens mest aktiva fas åren 1942 till 1944.
Rees visar också hur osammanhängande och krokig beslutsgången som ledde fram till Förintelsen var, och att Förintelsen inte var oundviklig. I Frankrike ledde Vichy-regimens stöd till att tiotusentals judar mördades, i Danmark ledde regeringens motstånd till att tiotusentals judar räddades.
En grym och skoningslös skildring av en av historiens största tragedier.
Ja, nu vet du vad jag håller på med just nu: läser om sådana här hemskheter och skriver mina egna böcker om andra världskriget. I mina böcker vill jag berätta om allt det här, på ett annat sätt, i en skönlitterär berättelse som griper tag och får dig att förstå allt det hemska, utan att för den skull känna samma mardrömslika känsla som jag gör när jag har läst den här boken.
Nu låter det kanske som om jag inte tycker boken är bra, men det är den. Den är otroligt bra! Det är just det som gör att boken om Auschwitz, och många av de andra dödslägren som skildras i boken, verkligen griper tag och förflyttar mig i tiden. Det här är en ren faktabok och inget för svaga nerver! Men jag vill ändå rekommendera dig att läsa boken, för att de som gick upp i rök i dödslägrens skorstenar inte ska glömmas bort!
Nu ska jag "koppla av" med att jobba på mina böcker På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa.
Kramisar Kim
Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.



