Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg
Visar inlägg med etikett Örter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Örter. Visa alla inlägg

torsdag 14 februari 2019

Inspirerad av ringblommor

Inspirerad av ringblommor

Ringblommor har följt mig genom livet alltsedan den dag jag som nittonåring köpte mitt första hus. Ett brunt hus i skogen, med trappa och mur av mexitegel. Det var sensommar och mot den vita tegelmuren växte orange ringblommor. Det var mitt första möte med denna blomma och jag trodde det var en perenn, eftersom den återkom år efter år. Vad jag inte visste var att den självsådde sig.

När jag flyttade såg jag till att ha rikligt med ringblommor i mina rabatter, de är färgstarka och luktar gott, dessutom är de vackra att se på.

Det var först när jag flyttade till Blekinge för 24 år sedan som jag började ta med ringblommor i mina berättelser. Det var då jag mötte Sonja, en sjuttioårig härlig dam som samlade örter, gjorde salvor och te av dem. Bland annat av ringblommor. Hon lärde mig mycket och fick mig att älska ringblommor ännu mer.

Därför var det självklart att ringblomman skulle vara en del av berättelsen i Jag är ingen häxa. Den handlar ju om kloka gummor som gör helande salvor av örter. Inspiration hämtade jag från Sonja och jag låter huvudpersonerna dricka ringblomste, något jag inte tyckte smakade så gott, men Sonja älskade det.

Även i Riddarsvärdet tar jag hjälp av ringblomman och Sonjas läkekonster. Då hamnar Ramona hos en läkekunnig som har massor av olika örtmediciner i sin vagn, bland annat ringblomssalva. Kunde inte låta bli att ha med ringblommor igen, eftersom jag älskar blomman.

Numera har jag ett stort land med ringblommor, de återkommer varje år och är lika färgstarka och doftar ljuvligt.

Vad vill jag säga med det här, undrar du säkert. Jo, jag vill berätta hur du kan använda din livserfarenhet i dina berättelser. Lyft fram saker du vill berätta om, även om det är en liten detalj i den stora helheten. Även om dina läsare inte vet vad just den saken innebär för dig, så lovar jag att det ger en stor tillfredsställelse av att ha delat med sig av sin kunskap och erfarenhet.

Nu undrar jag om du har något liknande som du vill dela med dig av? Skriv till mig, Kim M. Kimselius, genom att klicka på länken på mitt namn.

Ha en fin dag!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




lördag 8 maj 2010

Historisk Dag Horsahallens Gille Ronneby














Historisk Dag på Horsahallens Gille utanför Ronneby är något jag inte vill missa, för där händer det alltid många roliga saker. Den här gången var jag ditbjuden för att berätta om min bok "Jag är ingen häxa".













Detta var den kallaste dag jag någonsin tillbringat på Horsahallens Gilles historiska dag. Det har alltid varit sandaler och bara ben som har gällt. I år regnade det konstant, endast +4 grader och kallt som en novemberdag. Jag klädde mig därefter och jag frös inte en enda gång, ja det var faktiskt enda gången jag INTE har frusit när jag har varit där och föreläst. Här värmer jag mig vid brasan i storstugan.

Historisk DagHorsahallens Gille är något ni ska försöka besöka nästa år. Här hittar ni en medeltidsby, mitt ute i skogen, här kan ni lära er att baka bröd, laga mat, använda örter, se på lajvspel, dansa medeltidsdans, lyssna på medeltidsmusik, gå en guidad tur i historisk miljö, grilla korv, lyssna på olika föredrag, köpa örter, böcker och mycket, mycket, mycket mer. Här finns någonting för alla.

På grund av regnet trodde vi inte att det skulle komma så många. Men det var många som trotsade regnet och kom, förståndigt klädda.

Som luttrade lajvare och "medeltidsmänniskor" var vi ute i stort sett hela dagen, trots regn, som finns där, även om det inte syns på något av mina foton.

Stämningen är hjärtlig och alla har roligt tillsammans, gammal som ung.

















Idag ville inte blockflöjten fungera på grund av regnet så det blev att dansa till sång istället.














Här får alla vara med och dansa medeltidsdans, vilket var mycket uppskattat. Alla blev varma i den kalla luften.
















































Några passade på att värma sig vid elden, medan de tittade på de dansande.










Sedan var det dags att gå in i stugan för att Christel och jag skulle kunna prata utan att blöta ned de saker vi ville visa.






















Det var så mysigt i storstugan, med brasan som värmde, stearinljus och oljelampor.









Christel var där för att berätta om örter och vad de användes till på 1300-talet. Det var många som skrattade gott, eftersom de flesta örter kunde användas till det mesta. Alltifrån kärleksproblem till hypokondri. Christel hade tagit med sig flera örter som vi fick möjlighet att lukta och titta på.

















Därefter var det min tur att prata om häxor, Kinesiska muren, Island och lite annat smått och gott. Roligt var det och tiden gick fort.































Det smög även en Orch omkring på området, förmodligen dyker han upp ibland när det är något kul på gång i medeltidsbyn, mitt ute i skogen, vid kanten av en vacker sjö.

Boka in nästa års evenemang redan nu, för det här är verkligen något ni inte bör missa!

Vi ses!

Kramisar Kim