Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg
Visar inlägg med etikett Sporrakulla gård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sporrakulla gård. Visa alla inlägg

fredag 9 maj 2014

Föreläsning om Snapphanar på Sporrakulla gård



I helgen, 10-11 maj 2014, pågår Litteraturrundan i Skåne. Det är ett evenemang där du får möjlighet att lyssna på författare, besöka deras hem och mycket mer.

På söndag 11 maj 13.00-14.00 
kan du lyssna på när jag berättar om snapphanar.
Platsen är Sporrakulla Gård,
en magisk gammal snapphanegård.
Entré 20:-


Du kommer även ha möjlighet att köpa mina båda snapphaneböcker.
Snapphanar och Snapphaneresan.


Så här ser det ut i Litteraturrundans program,här hittar du även vägbeskrivning och GPS-koordinater:

Snapphanar och Sporrakulla gård -
Kim M Kimselius, Sporrakulla gård, Sibbhult, Östra Göinge

Kim M Kimselius berättar om snapphanarnas och Sporrakulla gårds historia.   
Sporrakulla Gård ligger i Kullaskogen i nordöstra Skåne utanför Sibbhult (cirka 20 kilometer sydost om Osby, cirka 30 kilometer norr om Kristianstad och cirka 30 kilometer öster om Hässleholm.). Cirka 3 kilometer från Sibbhult finns en liten skylt SPORRAKULLA GÅRD. Följ skogsvägen fram till parkeringen. Därifrån är det en kort promenad till 1600-talsgården. GPS: Latitude : 56.2877 Longitude : 14.2418   
 
13.00-14.00 Kim M Kimselius berättar utifrån sina historiska äventyrsböcker "Snapphanar!" och "Snapphaneresan" om Snapphanarnas historia och Sporrakulla gård. För eventuella frågor, kontakta forfattare@kimselius.se.             

20 kronor    

Om du aldrig besökt Sporrakulla gård är detta ett mycket bra tillfälle.

Hoppas vi ses!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

tisdag 18 september 2012

Snapphaneresan av Kim M. Kimselius, en bok som tar dig med på ett spännande äventyr i snapphaneland

Ett fartfyllt äventyr som tar dig med på sjutton olika snapphanehändelser under 1600-talet. I boken finns en detaljerad karta, för att du på egen hand ska kunna resa runt i den skånska snapphanebygden och ta del av vår snapphanehistoria.

Baksidestext till Snapphaneresan:Följ med Theo och Ramona på en spännande resa i Snapphaneland. Berättelsen börjar på Sporrakulla gård, där de hittar ett kopparmynt från Loshultskuppen. Genom myntet färdas de genom tiden till snapphanefejden 1678. Theo och Ramona ger sig ut på jakt efter skatten. Färden för dem genom hela Snapphaneriket. Många faror möter dem på vägen. Att hitta skatten är inte så lätt som de först trodde!

Detta är en fristående fortsättning på boken Snapphanar!

Omdömen om Snapphaneresan:"Språket flyter lätt och berättelsen håller fint." Lektör Annelie Nilsson

"Kimselius väver fint in sin historia om 1600-talet... Genom sin väl genomförda fiction fångar hon intresset för platsen." BLT, Brita Elmers

"Kimselius har hittat sitt koncept med denna bokserie som ger en känsla av Blytons Femböcker, fast med mer välarbetade berättelser. Styrkan i boken ligger i skildringen av de historiska miljöerna och händelser." BTJ, lektör Anna Wilner.

"Det här är en minst lika spännande bok som de tidigare i den historiska serie av böcker som Kimselius hittills givit ut. Hon berättar lättläst och engagerande om en tid som känns avlägsen; skickligt tar hon greppet redan på bokens första sida." BTJ, Agneta Blomgren

Utdrag ur Snapphaneresan:

Plötsligt flög Ramona upp ur stolen och stirrade på sin vän Theo och sin kusin Robert. Pluto lyfte förväntansfullt på huvudet: Skulle de gå på promenad?
"Vi är helt galna! Varför har vi inte tänkt på det tidigare?" utbrast Ramona och började vanka fram och tillbaka i rummet.
"Här har vi suttit i TRE dagar med äventyret inom räckhåll, utan att göra annat än beklaga oss över det dåliga vädret! Varför har vi inte tänkt på det!" fortsatte Ramona.
"Sätt dig ned, Ramona, och förklara vad det är vi inte har tänkt på", sa Theo, som vanligt förnuftig och samlad.
"Vi har hela tiden haft porten till äventyret i närheten, utan att ens fundera över det: Sporrakulla gårds hemlighet!"
Theo och Robert såg förvånat på Ramona. Båda undrade om hon verkligen tänkte på det de trodde att hon gjorde.
"Kistan!" sa Ramona, som tyckte att de andra var ovanligt trögfattade idag.
Då sken Robert upp, som om han just förstått vad hon pratade om.
"Javisst, så klart. Att vi inte har tänkt på det!" sa han lugnt, som om han höll med Ramona.
Men i nästa stund skrek han:
"ÄR DU ALLDELES GALEN! Det var precis vi kom undan med livet i behåll förra gången, varför vill du då upprepa samma sak?"
Nu hade hunden satt sig upp. Han insåg att något var på gång.
"Nej, inte upprepa. Jag vill göra något annat!" sa Ramona och log brett.
"Loshultsskatten!" sa Theo, som kände Ramona utan och innan, efter att ha upplevt många äventyr tillsammans med henne.
"Just det!" svarade Ramona.
Hon tänkte på dokumentet hon hade hittat i den gamla kistan i ett av rummen på Sporrakulla gård. Det rum de var strängt förbjudna att gå in i. Hon hade en gång tidigare brutit förbudet, vilket hade medfört hemska, men även spännande saker. Var hon beredd att göra samma sak igen? Tänk om det inte skulle gå lika bra den här gången?
"Är ni alldeles galna? Ni funderar väl inte på allvar att gå in i rummet en gång till, inte efter vad som hände förra gången? Säg att ni skämtar!" sa Robert.
Pluto såg från den ene till den andre. Vad var det som var på gång egentligen, de lät så upprörda? Hunden reste sig upp, gick fram till Theo och viftade på svansen.
Theo såg på Robert och klappade förstrött Plutos huvud. Helst av allt hade han velat svara sin vän att det bara var ett skämt, eftersom han inte hade någon speciellt stor lust att bli indragen i ett nytt äventyr. Samtidigt insåg han att det inte skulle gå att hejda Ramona. Då var det lika bra att följa med på hennes upptåg. Annars kanske det gick lika illa för henne den här gången som det hade gjort sist. Theo suckade och svarade:
"Nej, Robert, jag är rädd för att det inte är något skämt. Ramona vill verkligen göra något, vilka konsekvenserna än blir."
"Nej, ni har missförstått mig. Den här gången ska vi vara pålästa, vi ska vara tillsammans hela tiden, veta vad som ska hända och undvika att bli sedda av någon. Ni förstår..."
Ramona tvekade. Tänk om det inte gick som hon hade tänkt sig. Det kanske inte var genomförbart...


Har du ännu inte läst boken Snapphaneresan kan jag varmt rekommendera den. Här kan du se mina foton från researchresan till boken.

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Snapphanar.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

27-30 september signerar jag mina böcker på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Du hittar mig i monter B09:20. Jag berättar om Mayafolkets Hemlighet på Unga Scenen torsdag 27/9 10.30-10.50.
Varje dag lottar jag ut 10 gratis böcker på Bokmässan.

onsdag 23 maj 2012

Inspelning av Vem tror du att du är med Siw Malmkvist och Kim M Kimselius om Snapphanar

Idag har jag gjort något mycket roligt och spännande. Jag har varit med på inspelningen av Vem tror du att du är. Huvudpersonen var Siw Malmkvist och jag var där för att berätta om snapphanar och den anknytning som Siws anfäder har med snapphanarna.

Det var roligt att få träffa Siw Malmkvist på riktigt och se att hon verkligen är den där hjärtevarma, härliga person som hon ger intryck av att vara när man ser henne på scen och tv.

Tro nu inte att det bara var att sätta sig ner och börja spela in. Nej först skulle det förberedas en hel del. Här har vi Mattias i röd tröja, som var den som bestämda, Theo som såg till att allt fanns där det skulle vara och tog alla dessa fantastiska foton med min kamera. TACK Theo! I bakgrunden skymtar du Siw Malmkvist.

Här är det kameramannen Jojje som ställer in kameran, och som du förstår är det jag som har tagit de här första bilderna.

Siw och jag får instruktioner av Mattias innan inspelningen sätter igång. Lite nervös var jag allt, det måste jag medge.

Jojje filmar för fullt medan jag berättar för Siw om hennes anfader som jag har skrivit om i min bok Snapphanar. Om du vill veta vem det var får du se programmet Vem tror du att du är med Siw Malmkvist när det sänds i höst. Jag lovar att meddela dig här på bloggen när det är dags!


Inte hade jag en aning om att just den här mannen var Siw Malmkvist anfader när jag skrev om honom.









Sedan är det dags att försöka säga samma sak igen, när Jojje filmar oss från en annan vinkel.

Det var så härligt att höra Siws spontana utrop när jag berättade något. Dessutom är hon en mycket duktig artist för hon lyckades låta lika spontant alla gånger vi tog om samma sak.

Här har vi lite tjejsnack glömska av att vi fortfarande är riggade med mikrofoner. Vi väntar på att Jojje ska flytta kameran till en ny inspelningsplats.



Tänk att man får ha så här oförskämt roligt under sin arbetsdag! Här får vi nya instruktioner. Dags att byta ställning.


Tyckte det var fantastiskt med den här lilla bärbara lampan där ljusinställningen lätt kunde ändras. Har ju sett amerikanska filmer med stora skivor och strålkastare vid filminspelningar. Lite annorlunda det här, men med samma fina effekt!

Mattias ligger bekvämt och lyssnar, beredd på att kommentera om det är något jag glömmer att berätta vid denna nya omtagning.

Därefter var det dags att gå ut i den underbara sommarvärmen, +27 grader! Siw var lite varm i sin tröja, men hon var tvungen att ha den på sig, eftersom hon hade filmats i de kläderna dagen innan och tanken är att detta ska visas som en enda dag när det kommer på tv.

Så får vi gå in igen och göra omtagning, eftersom Jojje hade snubblat till när vi gick ut första gången. Men det hade vi ingenting emot.

Här tar vi en liten paus medan Jojje ändrar kameravinkel igen...

Mattias tyckte det var så fint på Sporrakulla gård att hela inslaget spelades in där, även om han hade haft en annan inspelningsplats i åtanke också. Jag tyckte det var mycket bra att spela in allt på samma plats, för det är så otroligt vackert på Sporrakulla gård, speciellt en sådan här underbar försommardag.

Så här efteråt är det mycket roligt att se dessa bilder som Theo var snäll och tog för mig. De kommer att vara ett underbart minne från denna spännande dag. Tro inte att han bara tog dessa bilder, nej han tog VÄLDIGT många foton från olika vinklar och under alla inspelningarna.

Ja, då var den här intensiva, varma soliga, roliga inspelningsdagen över. Här står jag i blommig skjorta (köpt i Singapore) tillsammans med Mattias (han som bestämde) i röd t-shirt, Siw Malmkvist som hela programmet, Vem tror du att du är, kommer att handla om och Jojje, kameramannen i rödrutig skjorta.

Tänk vad många fantastiska saker jag har upplevt under årets första fem månader. Jag har varit i Mexiko på researchresa för min bok Mayafolkets Hemlighet, jag har varit i Singapore och föreläst på Svenska Skolan, dessutom har jag varit runt på en hel del föreläsningar här i Sverige, samtidigt som jag hunnit vara sjuk i åtta veckor och då menar jag RIKTIGT sjuk så att jag inte kunde arbeta. Och nu, denna tv-inspelning. Helt otroligt vad mycket som kan hända på fem månader!

Förstår du hur roligt livet kan vara för en författare? I alla fall för mig som skriver historiska äventyrsböcker, baserade på riktiga historiska händelser, vilka tar mig runt hela världen på research.

Undrar vad resten av året för med sig?

Om du vill se det färdiga programmet Vem tror du att du är om Siw Malmkvist kommer det att sändas i slutet augusti/början av september, tror jag. Lovar att berätta för dig när det sänds. Ska bli spännande att se hur många minuter det blev av den här fyra timmars inspelningsdagen...

 Kramisar Kim



 PS: Om du tycker om Snapphanar kanske du även är intresserad av min andra bok Snapphaneresan. Boken har snarlikt omslag som Snapphanar på grund av att illustratören inte hade tid att göra ett nytt omslag.



Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

söndag 15 januari 2012

Reserchresa Snapphanar, Skeingeborg, Loshult / Loshultskuppen och Sporrakulla Gård

En underbar decemberdag 2005 gav jag mig iväg på researchresa i Snapphaneland. Det var en solig, lite kylig måndag, jag var på väg hem från Skåne till Blekinge efter att ha signerat. Färden genom snapphanebygden förde mig till många ställen. Bland annat till Skeingeborg. För att komma till den gamla borgen fick jag parkera vid bondgården och gå genom hagarna som var lätt frusna. Jag fick balansera över brädor utlagda över bäckar och ta mig fram över hala stenar för att nå mitt mål, ön där Skeingeborg låg.

Minns att jag ringde min väninna, för det kändes lite otäckt när jag var alldeles ensam där ute. Något ont fanns i min närhet, men där fanns inte en enda person. När jag senare läste på lite mer om Skeingeborg och läste sägnen om djävulen reste sig håret på mina armar.

Det här är en fantastisk plats som jag absolut tycker du ska besöka. Ta med picnicskorgen, för när du väl är ute på ön är där ljuvligt vackert, även en decemberdag. Jag kan föreställa mig hur det kan vara där en riktigt fin vårdag.

Skeingeborg - Biskopsfäste i gränsland
Enligt en sägen bodde en gång en borgherre vid namn Peder Oxe på Skeingeborg. Han var mäkta rik och tillika ogudaktig. Herr Oxe plågade sina underlydande så grymt att djävulen, i skepnad av en fin herre, ofta kom på besök för att spela schack med honom. Det hela slutade med att Peder Oxe en kväll åkte iväg med djävulen i hans kolsvarta fyrspann, för att aldrig mer komma åter. Efter sig lämnade han en skatt vilken ska ligga kvar än idag.
Skeingeborg byggdes som ett centrum i det dåvarande ärkebiskogsgodset, Björkeberga, troligen med ärkebiskop Absalon som byggherre. Genom en handling från 1100-talets mitt vet vi, att Björkebergagodset hade donerats till Lunds domkyrka. Det omfattade i stort sett nuvarande Verums socken.

Arkeologiska undersökningar har visat, att Skeingeborg uppfördes under slutet av 1100-talet. Murarna var ursprungligen 5 meter höga och hade en väktargång på krönet. Mitt på borggården låg ett stort trähus och längs murarna fanns enklare hus. Läget på borgön gjorde borgen lätt att försvara. Borgen upphörde att existera i mitten av 1200-talet. Den har inte beskjutits eller bränts, men är nedriven, kanske tvingade en belägring borgherren att ge upp.

Borgen var en av Danmarks största 1100-talsborgar och den mest regelbundet byggda. Varför man byggde denna praktborg i norra Skånes skogsland är ännu en gåta. En anledning kan ha varit, att man sökte en trygg plats där den farbara Helge å korsades av en väg. Kanske var borgen en kontrollplats för produktionen av järn och tjära eller var den en gränsfästning invid den gamla riksgränsen?

Färden förde mig vidare mot Loshult, eftersom boken skulle handla om Loshultskuppen och inte alls om Skeingeborg, men jag hade hört så mycket talas om den borgen att jag ändå ville besöka den.

Loshultskuppen
Efter att danska kungen landstigit i Skåne började svenskarna snabbt utrymma. Under reträtten blev Karl XI:s bagage och krigskassa stående på stora landsvägen vid Loshult, nära gränsen. Krigskassan bestod av större och mindre kopparplåtar, samt silverpengar med ett värde av 50.000 riksdaler. (Med dagens penningvärde motsvarar det många miljoner kronor!) Även Karl XI:s tält fanns med i lasten. Pengarna försvarades i stora trätunnor som stod uppställda på en mängd kärror. Bagaget var endast bevakat av en liten trupp svenska soldater. Den 24 juli 1676 plundrades foran i Loshult av snapphanar och ett tiotal danska soldater med befäl. Nio svenska soldater stupade. Resterande svenska soldater flydde över gränsen och lyckades få en liten del av lasten med sig.
Skatten delades upp mellan bönderna i gränstrakterna. En del av skatten blev efter många år återfunnen och kuppmakarna ställdes inför rätta. Men mycket av skatten kom aldrig till rätta och ligger sannolikt nedgrävd på många ställen ännu.
Det fanns egentligen inte så mycket att se i Loshult, mer än en bild på kopparmynten som jag i min tur fotograferade genom glasrutan, lite teckningar och berättelser om vad som hade hänt i Loshult. Men det visste jag redan eftersom jag hade läst research inför min snapphanebok.


Jag fortsatte färden till Sporrakullagård. Här på bilden ser du vägen upp till gården.

Här ser du Sporrakullagård



Sporrakulla gård

I den steniga skogsbygden i Östra Göinge kommun ligger den kulturhistoriskt värdefulla Sporrakulla gård. Den är belägen på en höjd i Kullaskogen utanför Sibbhult och omges av ett ålderdomligt kulturlandskap med stengärdsgårdar och hamlade träd. Riksantikvarieämbetet förklarade gården som byggnadsminne 1974. Därmed skyddas gården från rivning, ombyggnad samt inre och yttre förändring. Gårdsplanen får inte bebyggas eller förändras. När man kommer in i Sporrakulla gård kommer man först in i förstugan, till vänster har man själva storstugan, rakt fram en kammare och till höger det så kallade kistehuset. En trappa leder upp till loftet.
En av många sägner som finns runt Sporrakulla gård säger att när Gustav II Adolf 1612 gav sina soldater order om att bränna gårdarna i nordöstra Skåne, satte bonden på Sporrakulla upp en mängd ruskor kring sin gård. Då soldaterna närmade sig gården satte bonden fyr på ruskorna, soldaterna trodde då att gården redan stod i lågor och red vidare. Eftersom sägnerna runt Sporrakulla gård är många gör Sporrakulla skäl för namnet Göinges mest sägenomspunna gård.
Området kring Sporrakulla gård var bebott redan under bronsåldern. I hagmarken sydväst om gården finns gravhögar från denna period. Den första kända arrendatorn var Bendt Oredtzen. Han omnämns 1659, året efter Skåne blev svenskt, anklagad för att ha utspisat snapphanar. (Han är en av huvudpersonerna i min bok Snapphanar.)
När Johan Gyllenstierna 1677 for genom Skånes norra delar på sitt så kallade Edkrävartåg (vilket innebar att Skånes manliga befolkning fick betyga den svenske kung Karl XI sin underdånighet samt lova att inte ge husrum, eller bespisa snapphanar.), kom han i april till Glimåkra. Bland dem som skrev under handlingen fanns både Bengt Oredtzen och hans son Ola.
Den sista arrendatorn, Carl Persson flyttade 1964 och gården lämnades öde. Kullaskogen och Sporrakulla gård övergick 1983 i Stiftelsen Skogssällskapets ägo.
Stiftelsen, Östra Göinges Kommun och Glimåkra hembygdsförening ser till att den unika gården är tillgänglig för allmänheten. Under juni, juli och augusti hålls gården öppen lördag-söndag 13.00-17.00 Gården är MYCKET väl värd ett besök!
Sporrakulla gård sedd från baksidan





Naturen runt Sporrakulla gård


Det här var en av de bästa researchresor jag har gjort. Den var spännande, och förde mig till många nya platser mitt ute i ödemarken.

Den här resan gjorde jag för min bok Snapphanar.

Boken kom ut hösten 2006 och sålde snabbt slut.








Det kom en efterföljare till boken som heter Snapphaneresan.

Inför den boken gjorde jag också en av mina bästa researchresor runt om i Snapphanebygden. Den här gången  på sommaren. Här kan du se bilder från den resan.

Nu har du lärt dig lite mer om vår dansk/svenska historia. Hoppas att du blev så nyfiken på platserna att du själv vill besöka dem. Jag lovar dig, du kommer inte att bli besviken.

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se