Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg
Visar inlägg med etikett Vilboksskolan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vilboksskolan. Visa alla inlägg

onsdag 6 juni 2012

Vårens sista föreläsning och barndomsminnen

Då var det dags för vårens sista föreläsning. Kändes lite vemodigt, samtidigt som det var roligt att möta dessa elever igen. Hade träffat dem för en månad sedan och nu var jag tillbaka i Vilbokens skola, Jämshögs skola och Kyrkhultsskolan för att arbeta med skrivprocessen. På följande bilder kan du se resultatet. Längre ner kommer jag även att berätta om ett barndomsminne som dök upp när jag förberedde det här blogginlägget.

Jag började på Vilbokens skola i Olofström:










































Här samlar jag ihop skrivmaterialet för att ge mig iväg till en ny skola.



Efter en mycket givande skrivstund med eleverna på Vilbokens skola fortsatte jag till Kyrkhultsskolan i Kyrkhult.






Här har jag ritat upp hur jag arbetar fram en bok. Förstår du något av min skiss?





Eleverna lyssnar uppmärksamt och tar till sig det jag berättar, för att strax därefter påbörja sina egna berättelser.


Sedan bar det av till Jämshög och Jämshögs skola:
Här läser jag högt ur min bok Kimberlie - Äventyr på Nya Zeeland. När jag avslutat kapitlet är det dödstyst i klassrummet, sedan hör jag ett rop: "Nej! Sluta inte nu, fortsätt!"
Det känns bra!


Här ser ni alla sjätteklassarna på Jämshögs skola samlade.

Ja, det var sista föreläsningen för i vår. Några av eleverna skulle iväg på skolresa under helgen och jag funderade på om jag någonsin reste på skolresa när jag gick i skolan.

Jag funderade länge utan att komma på en enda skolresa. Däremot kom jag ihåg skoldanserna vi hade varje vår. Minns en väldigt pinsam händelse. Jag hade spanat in en urgullig kille, som jag knappt vågade tala med eftersom han gick två klasser över mig.

På skoldansen kom han fram till mig där jag stod vid köksön och tittade ut över lokalen. Dansen höll nämligen till i skolmatsalen. Jag trodde att jag skulle dö när killen jag spanat in under hela vårterminen kom fram för att prata med mig. Mina ben blev plötsligt alldeles svaga och bar mig inte. Jag lutade mig bakåt, där fanns något att sitta på, så jag satte mig och föll genast till golvet med ett brak, mitt framför den skrattande pojken, som vände på klacken och gick.

Kvar låg jag bland alla bruna träbrickor som fallit omkull när jag satt mig på dem. Pinsamt värre! Jag lämnade lokalen efter att ha plockat upp brickorna och gick inte in till dansen mer. Sedan var jag mycket tacksam för att det inte var så många dagar kvar av den terminen...

Ja, det är ett starkt minne, men någon skolresa kommer jag inte ihåg. Är det minnet som sviker mig, eller reste vi aldrig på skolresor på min tid?

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

måndag 23 april 2012

Upptäcksfärd med GPS till Käringahejans naturreservat och föreläsning i Vilboksskolan, Jämshögs- och Kyrkhults skola i Olofström

Föreläsningar följer på varandra varje vecka, nya elever, nya utmaningar, nya skrivövningar. Men jag utmanade även mig själv genom att åka på upptäcktsfärd under den här resan.

Dagen började på Vilboksskolan i Olofström. En skola jag har besökt många gånger, men för skoj skull knappade jag in skolan på min GPS. Ja ska jag vara ärlig så har jag faktiskt alltid kört lite fel när jag ska till den här skolan som ligger mitt inne bland villorna på en liten gata.

Med hjälp av min mobil, där jag har gps, kom jag direkt till skolan där ivriga elever väntade på att få lyssna på mig när jag berättade om pesten/digerdöden/svarta döden. Samtliga elever hade fått min bok Svarta döden och exemplaren låg eller stod på bänkarna medan de lyssnade. Här kan du läsa mitt föredrag om pesten.

Det var knappt om tid efter lektionen, för jag skulle vidare till nästa skola, så trots att jag gärna ville hann jag inte signera elevernas böcker. Det får bli när jag kommer tillbaka nästa gång i maj, då ska vi ha skrivövningar tillsammans.

Det var helt underbara elever som satt tysta och stilla hela tiden, fängslade av min berättelse.

När jag är ute och föreläser brukar jag alltid lämna över min kamera till läraren för att hon/han ska fotografera eleverna. Men allra först frågar jag om det är någon elev som inte får vara med på bild. Nu för tiden är eleverna väldigt medvetna om de vill synas på internet eller inte. I den här klassen var läraren flitig och fotograferade annorlunda kort än jag är van vid. Kul!

Eleverna fick ett autografkort med rykande färska autografer, givetvis handskrivna och inte tryckta! Dessutom fick de en folder om digerdöden/pesten/svarta döden och en folder om samtliga mina böcker. Den foldern var däremot kommen direkt från tryckeriet dagen innan och de här eleverna var de första som fick Mayafolkets Hemlighet på framsidan av foldern. Något de tyckte var spännande.

Sedan slängde jag mig i bilen och körde iväg till Jämshögs skola. Där har jag också varit flera gånger och hittar väldigt lätt, eftersom det är bra skyltat. Det är en stor, gammal skola med många stentrappor.

I Jämshögs skola mötte jag elever som jag hade träffat förra året då jag föreläste i Gränum skola, då en 4-5-6:a. Nu var det sjätteklassare jag mötte. Det var roligt att träffa eleverna igen och de hade vuxit sedan senast, ändå kände jag igen dem, vilket jag tyckte var mycket roligt!

Eftersom vi hade träffats tidigare kanske det var lättare för eleverna att ställa frågor, inte vet jag, men många bra frågor fick jag.

Det kändes lite ledsamt när jag nästan var klar och jag tackade för att de varit så mysiga, tysta och snälla under min föreläsning. Läraren påminde mig då om att jag skulle komma tillbaka och träffa eleverna igen om en månad, något som gjorde mig mycket glad.

Jag berättade för dem om en idé jag hade för att fira att mitt förlag fyller tio år, och de tyckte min idé var mycket bra. Vi bestämde att prata mer om den nästa gång vi träffades. Sedan var det full fart iväg till nästa skola: Kyrkhultsskolan.

Den skolan har jag besökt jättemånga gånger eftersom jag hade samarbete med en klass där som jag följde under många år. Det känns lite som "hemma" att komma dit, även om inte alla lärarna var kvar och där fanns många nya. Tyvärr glömde jag plocka fram kameran i den här klassen, så det får bli foton nästa gång istället.

Så var det dags att köra hem igen. Är inte pigg på att köra E22an eftersom jag kör där jätteofta, i och med alla föreläsningar som hålls i Skåne och i Olofströms kommun just nu. Eftersom klockan inte var så mycket, det var hyfsat väder, mulet och regnskurar, med lite sol då och då, tänkte jag att jag skulle testa min gps och förlita mig helt och hållet på den. Jag knappade in min hemadress och började köra. Gps:n tog mig åt ett helt annat håll än vad jag hade planerat, bort från E22an, in i mörka skogen.

Gps:n förde mig in på så smala, slingrande vägar att jag ibland funderade över vad jag hade gett mig in på. Men så plötsligt öppnade sig landskapet och jag kom fram till naturreservatet Käringahejan. Åh, vad vackert där vad. Eftersom jag inte hade mött en enda bil på den här smala vägen, stannade jag mitt på vägen, hoppade ut och började fotografera. Du kan ju gissa vad som hände:

Givetvis kom det en bil! Han tyckte säkert jag var konstig som inte hade kört till sidan av vägen, men det är jag i ett nötskal, impulsiv, handlar innan jag tänker, precis så som jag gör när jag skriver: Bara kastar ur mig orden. Och det verkar fungera bra, varför då inte även i det verkliga livet?

Efter det här lilla uppfriskande avbrottet i bilkörningen fortsatte jag köra efter gps:ns anvisningar. Ibland kändes det som om vägen inte var mer än en kostig, ibland dök de mest små charmiga samhällen upp. Jag passerade genom ytterligare två vackra naturreservat och otaliga sjöar innan jag började närma mig välkända trakter.

När jag kom hem var jag uppspelt och glad efter den annorlunda bilfärden, och den där platsen som jag vanligtvis brukar vara nära att somna på under min väg hem från Skåne, den passerade jag inte ens och var därför extra pigg vid hemkomsten.

Det gäller att göra varje dag till ett spännande äventyr, för livet är kort och det är här och nu som är livet!

Se fler bilder från Käringahejans naturreservat.
Hitta till Käringahejans naturreservat.


Kramisar Kim
 

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

torsdag 5 maj 2011

Inspirerande föreläsningsdag i Jämshögs skola och Vilboksskolan

Utanför öser regnet ned, konstigt! Det har varit en sådan härlig vårdag, jag har kört genom Blekinges vackra natur med solen som sällskap. Imorse var jag tvungen att skrapa bilrutan... Och min magnoliabuske har gett upp, de före detta vita blommorna hänger som smutsiga, sladdriga disktrasor på busken. Så var det med de blommorna... Undrar om någon av knopparna klarat sig?
Började morgonen med ett besök på Jämshögs skola. Där har jag varit tidigare och föreläst, idag var det skrivandet som vi inriktade oss på. Men innan vi satte igång med det, läste jag det allra sista kapitlet ur min bok Svarta Döden. Riktigt spännande, om jag får lov att säga det själv...

Därefter var det dags för eleverna att arbeta, efter att jag hade lämnat mina skrivtips och delat ut mina "inspirationskort". Det var mycket spännande att gå runt och läsa elevernas berättelser.

Det arbetades mycket flitigt och långa berättelser blev det. Dessutom var de inte klara när jag gick därifrån.

Åkte vidare till nästa skola och upptäckte hur underbart vackert det är i Olofström. Missade nämligen avfarten till skolan och kom till en vacker sjö, där bokskogen höjde sig över vattnet. Oj, vad jag blev sugen på att ta en promenad på den promenadväg som löpte utefter sjön i bokskogen. Glömde tyvärr ta en bild av det, synd för bron som gick över bäcken såg mycket lockande ut och väckte min fantasi...
Ny skola, nya elever på Vilboksskolan. Här berättar jag om mina böcker. Har slutat bära böckerna med mig. Det blev för tungt redan vid 12 böcker och nu har jag 17 böcker att bära omkring på. Idén med förstorade omslag kom jag på när jag under två års tid reste till Finland och föreläste. Skulle inte ha fått plats med några kläder om jag hade fyllt resväskan med böcker...

Eleverna var mycket trevliga, lyssnade uppmärksamt och kom med bra frågor.
Just nu är det väldigt svårt att klä sig. På morgonen när jag körde hemifrån var det -1 grad och kallt. När jag åkte hem var det +14 och varmt... Det är då min favorityllekavaj kommer fram. Den passar i alla lägen.

I Vilboksskolan hade jag två lektioner med två mysiga klasser. När jag skulle äta lunch efter den andra lektionen väntade nästan hela första klassen på mig i matsalen. De stod där med sina Svarta Döden-böcker och ville jag skulle signera dem. Det blev många autografer innan jag kunde gå och äta, men det tyckte jag bara var roligt!

Till lunchen fick jag sällskap av tre mycket trevliga pojkar och vi hade ett mycket intressant samtal.

Det är inspirerande att vara ute och föreläsa, få möta nya människor, höra vad de har för funderingar, idéer och vad de tycker om mina böcker och så vidare.

Att det dessutom är långa bilresor till föreläsningarna är bara bra, för jag kom på idén till en ny bok när jag just startat dagens bilfärd. Då var jag nästan på väg att ställa mig på bromsen för att åka hem och skriva boken. Men det gjorde jag inte. Utan jag satt i nästan 1,5 timma och jobbade med boken i huvudet. Imorgon ska jag skriva ned allting, efter att ha sovit med orden och berättelsen i huvudet. Det kommer att bli svårt att åka iväg tidigt imorgon bitti, då väntar nämligen en ny föreläsningsdag. Men vem vet... Kanske jag sätter igång och skriver redan ikväll!

Vi hörs imorgon igen!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.