Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 5 maj 2011

Inspirerande föreläsningsdag i Jämshögs skola och Vilboksskolan

Utanför öser regnet ned, konstigt! Det har varit en sådan härlig vårdag, jag har kört genom Blekinges vackra natur med solen som sällskap. Imorse var jag tvungen att skrapa bilrutan... Och min magnoliabuske har gett upp, de före detta vita blommorna hänger som smutsiga, sladdriga disktrasor på busken. Så var det med de blommorna... Undrar om någon av knopparna klarat sig?
Började morgonen med ett besök på Jämshögs skola. Där har jag varit tidigare och föreläst, idag var det skrivandet som vi inriktade oss på. Men innan vi satte igång med det, läste jag det allra sista kapitlet ur min bok Svarta Döden. Riktigt spännande, om jag får lov att säga det själv...

Därefter var det dags för eleverna att arbeta, efter att jag hade lämnat mina skrivtips och delat ut mina "inspirationskort". Det var mycket spännande att gå runt och läsa elevernas berättelser.

Det arbetades mycket flitigt och långa berättelser blev det. Dessutom var de inte klara när jag gick därifrån.

Åkte vidare till nästa skola och upptäckte hur underbart vackert det är i Olofström. Missade nämligen avfarten till skolan och kom till en vacker sjö, där bokskogen höjde sig över vattnet. Oj, vad jag blev sugen på att ta en promenad på den promenadväg som löpte utefter sjön i bokskogen. Glömde tyvärr ta en bild av det, synd för bron som gick över bäcken såg mycket lockande ut och väckte min fantasi...
Ny skola, nya elever på Vilboksskolan. Här berättar jag om mina böcker. Har slutat bära böckerna med mig. Det blev för tungt redan vid 12 böcker och nu har jag 17 böcker att bära omkring på. Idén med förstorade omslag kom jag på när jag under två års tid reste till Finland och föreläste. Skulle inte ha fått plats med några kläder om jag hade fyllt resväskan med böcker...

Eleverna var mycket trevliga, lyssnade uppmärksamt och kom med bra frågor.
Just nu är det väldigt svårt att klä sig. På morgonen när jag körde hemifrån var det -1 grad och kallt. När jag åkte hem var det +14 och varmt... Det är då min favorityllekavaj kommer fram. Den passar i alla lägen.

I Vilboksskolan hade jag två lektioner med två mysiga klasser. När jag skulle äta lunch efter den andra lektionen väntade nästan hela första klassen på mig i matsalen. De stod där med sina Svarta Döden-böcker och ville jag skulle signera dem. Det blev många autografer innan jag kunde gå och äta, men det tyckte jag bara var roligt!

Till lunchen fick jag sällskap av tre mycket trevliga pojkar och vi hade ett mycket intressant samtal.

Det är inspirerande att vara ute och föreläsa, få möta nya människor, höra vad de har för funderingar, idéer och vad de tycker om mina böcker och så vidare.

Att det dessutom är långa bilresor till föreläsningarna är bara bra, för jag kom på idén till en ny bok när jag just startat dagens bilfärd. Då var jag nästan på väg att ställa mig på bromsen för att åka hem och skriva boken. Men det gjorde jag inte. Utan jag satt i nästan 1,5 timma och jobbade med boken i huvudet. Imorgon ska jag skriva ned allting, efter att ha sovit med orden och berättelsen i huvudet. Det kommer att bli svårt att åka iväg tidigt imorgon bitti, då väntar nämligen en ny föreläsningsdag. Men vem vet... Kanske jag sätter igång och skriver redan ikväll!

Vi hörs imorgon igen!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår att det måste vara superkul att få träffa så många människor runtom i Sverige! Så många samtal och erfarenheter du får uppleva :) Och bra bilresor som visar sig vara produktiva!

    SvaraRadera
  2. Hej Trillingnöten
    Ja, det är jättekul att träffa andra människor och få ny inspiration. Det gäller att utnyttja bilresorna till något bra!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!