Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 26 augusti 2019

Kooikerhunden Kotten börjar Fortsättningskurs

Kooikerhunden Kotten börjar Fortsättningskurs

Kotten började fortsättningskurs på Ronneby Brukshundsklubb. Han älskade det. Extra glad blev han över att träffa storpudeln Boris som han gick grundkursen med. Det har varit full fart även denna veckan. Vi har besökt Kiaras uppfödare Lena, haft besök av Berner Sennenvalparna M och M (då jag glömde fotografera), flera gånger har vi mött grannen med goldenhunden Frida, och vi har mött nya kor. Dessutom har Kotten gjort sitt första långa arbetspass i skrivarlyan, något han genomförde med bravur. En spännande vecka, som vanligt.

Den perfekta platsen  i skrivarlyan enligt Kotten, under skrivbordet vid mina fötter.

Där hade nog Kiara också velat ligga, men hon får inte plats och ligger bakom min stol så att jag inte kan röra mig.

Till slut ligger även Kotten vid hennes sida.

Utomhustomaterna 100/1000 har fått flytta in. Där sitter jag på en pall och plockar tomater med hundarna som sällskap. Kotten börjar tycka om tomaterna, och lär väl plocka själv snart.

Även paprikaplantorna har flyttat in. En av plantorna är kvar sedan förra sommaren och fram till november förra året gav den oss orange paprikor. Nu tänker jag spara alla fyra paprikaplantorna för att se om det fungerar även den här vintern.

Hela trädgården är full av fjärilar. Här är en på stockrosen. I bakgrunden har vi plommonträd och där flyger ett moln av fjärilar upp när vi passerar, eftersom de sitter och suger i sig de ruttna plommonen som ligger på marken.

Smågrodor är roliga att studera, det tycker både Kiara och Kotten.

Tänk vad saker och ting förändras. Det här var tidigare Kiaras plats fram till det Kotten flyttade in. Nu har han lagt beslag på samtliga biabäddar och fällar. Som du ser roar han sig med att pulverisera pinnar.

Både Kotten och jag hade roligt på fortsättningskursen som tillbringades ute i skogen på DoggaJoggarundan. Där är det skyltar uppsatt med olika övningsuppgifter och tre olika svårighetsgrader. Vi fick testa den näst svåraste, vilket gick bra.

När vi besökte Lena kom hennes dotter Nina på besök och Kotten charmades totalt av henne. Lite konstigt, eftersom han aldrig har accepterat Lena riktigt, trots hennes hundkunskaper och vänliga beteende. Kiara älskar dock sin uppfödare, även om Kotten tittar misstänksamt på henne.

Det har varit en vecka där varje dag har börjat med strålande sol och avslutats med åska och hällregn. I helgen var det däremot närmare 30 grader.

Söta Kotten.

På morgonpromenad med Kiara, Kotten och Frida. Ett tag gick de alla tre, sida vid sida, likt tripp-trapp-trull, efter storleksordning. Det såg roligt ut, men jag kunde inte fotografera eftersom vi rörde på oss.

När jag klippte gräset i hundgården gömde Kiara och Kotten sig bakom bokträdets nedhängande grenar. Ingen av dem tycker om gräsklipparen, inte jag heller, men gräset måste klippas.

Kiara närmar sig höglöp och Kotten försöker charma henne allt vad han kan.
....
På en morgonrunda kom kvigor rusande emot oss.

Både Kiara och Kotten tyckte det var spännande och lite otäckt.

Men Kotten skulle fram och nosa. Han tyckte bäst om den brunvita kon, men där fick jag inget lyckat foto. Han var ända fram och mötte kon nos mot nos.

Sedan fortsatte vi den ljuvliga skogspromenaden. Tänk vilket paradis vi har här uppe i min del av Blekinge.

Fjärilsbusken är också överfull med fjärilar. På den bortre blomman sitter tre fjärilar.

Här är det två fjärilar på samma blomma.

Nu när Kiara löper är Kotten närmare henne än normalt. Nära, nära, nära.

Igår var en varm dag, närmare 30 grader. Kiara låg under trappan och jag höll på att skrapa och måla ett av uthusen. Kotten sprang fram och tillbaka mellan oss. Vid ett tillfälle passade han på att hjälpa mig med målningen, något jag upptäckte när jag var klar och såg Kottens vita svansplym rödfärgad. Det blev in i duschen. Efteråt somnade Kotten ute på verandan och vaknade inte ens när jag kom och fotograferade honom. En hård arbetsdag var slut.

Det var nog tur att Kotten sov så mycket på kvällen, för i natt har det inte blivit mycket sömn. Vi särade på hundarna, vilket resulterade i två pipande, ylande hundar under natten. Nu är även vi människor lite trötta.

Himlen är klarblå utanför fönstret och det är redan behagliga sommartemperaturer. Jag ska skriva lite, sedan ska jag fortsätta skrapa och måla, för att senare gå in och vila genom att sätta mig att skriva igen. Visst är livet underbart?

Ha en fin dag!

Läs tidigare inlägg om Kotten, vår nya flockmedlem, en Nederlandse Kooikerhondje, Kooiker:
Välkommen hem lilla Kotten.
En vecka med Kotten.
En vecka utan Tudor två med Kotten.
Kotten, Kiara och Smilla.
Snön ligger lika djup som Kotten är hög.
Kooikervalpen Kotten 13 veckor.
Intensiv vecka för Kooikervalpen Kotten.
Så mycket folk tyckte Kooikervalpen Kotten.
Kooikervalpen Kotten ute på nya äventyr.
Kooikervalpen Kotten fyra månader.
Kooikervalpen Kotten får nya lekkamrater.
Kooikervalpen Kotten börjar grundkurs på Brukshundsklubben.
Nästan en vecka utan Kooikervalpen Kotten. 
Kooikervalpen Kotten fem månader
.
Kooikervalpen Kottens första värmebölja.
Kooikervalpen Kotten testar spår.
Kooikervalpen möter haren.
Kotten på Kooikerträff och Berner Sennenträff.
Kooikervalpen Kotten sex månader.
Kooikervalpen Kotten tar sin första simtur.
Bernersennenträff och simning för Kooikervalpen Kotten
Kooikervalpen Kotten 7 månader.
Kooikervalpen Kotten en sakletare.
Utställningsträning för Kooikerhunden Kotten.
Kooikerhunden Kottens första besök i skrivarstugan.
Kooikerhunden Kotten på skrivarkurs.
Kooikerhunden Kotten får besök av Berner Sennenvalparna M och M. 
Kooikerhunden Kotten på upptäcktsfärd i Kristianopel.
Kooikerhunden Kottens första arbetsdag i Kimselius skrivarlya.

Kooikerhunden Kotten på Kimselius Öppet hus

Kooikerhunden Kotten på sin första utställning.

Kooikerhunden Kotten åker hiss för första gången.
 

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!