Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 20 maj 2019

Kooikervalpen Kotten sex månader

Kooikervalpen Kotten sex månader

Veckan som gått har Kiara och jag tillbringat i Skåne där jag har föreläst på flera skolor. Under tiden har Kotten legat på verandan och väntat på oss. Han har samlat ihop leksaker och pinnar för att vara sysselsatt i sin väntan.

Kiara och jag har tagit långa promenader i ett soligt, men mycket blåsigt Skåne. Vi har utforskat nya vägar och det har varje dag slutat med att Kiara somnat trött och belåten.

Under hela tiden i Skåne har Kiara gått omkring och pipit och inte velat äta. Jag blev orolig och undrade om hon var sjuk. Men problemet löste sig när vi kom hem och hon mötte Kotten. De pussade på varandra och var överlyckliga över att vara tillsammans igen. Efter bus hoppade Kiara upp i sin soffa, som Kotten numera ser som sin, men han lät henne ligga där och hon somnade gott.

Guldbollsbusken är överdådig just nu. Den växer och växer och växer. Förr förde den en tynande tillvaro tills jag flyttade den i ett soligt och vindskyddat läge. Nu växer den alltmer för varje år.

Efter att inte ha fått någon träning på en vecka var Kotten jättesugen på att träna och hoppade glatt upp på alla våra träningsstenar på vår runda i skogsdelen av vår tomt. Kiara hade fullt upp med att undersöka var Kotten hade varit under veckan och gick sina egna rundor.

Hundgården är stor, men för det mesta är grinden in till den öppen så att hundarna kan röra sig över hela vår 2 tunnland stora tomt. De ska ju vakta. Men när jag var utanför hundgården och plockade bajs, iakttog hundarna mig från insidan, trots att de kunde springa ut om de ville.

Igår fyllde husse 70 år. Jag tillbringade förmiddagen med matlagning och städning och Kotten kom inte till ro. När vi väl satte oss efter lunch kom det gäster. Då kunde Kotten inte heller sova. Men till slut föll han ihop av utmattning och somnade på sin favoritplats där han hade full kontroll över tomten och alla gästerna.

När alla hade gått kröp hundarna ihop i samma biabädd.

Efter en stund blev det varmt och de lade sig i korridoren en bit ifrån varandra.

I morse gick vi skogspromenad. Kotten var helt förvildad efter att inte ha blivit tränad på en vecka och hade spring i benen. Han hade inte ro att sitta stilla på stenen tills jag hade fotograferat.

Nu ligger de här hos mig. Kiara bakom min stol och Kotten i soffan. Han är blöt eftersom det regnat under natten och gräset var blött. Han är ju inte lika hög som Kiara.
Igår var jag stolt hundägare, när Kotten frimodigt gick runt och hälsade på alla gästerna. Han har lärt sig att hälsa från det han var liten valp. Genom att jag gav honom kommandot hälsa och hade förberett gästerna med godis i handen. Igår gick han runt och nosade på allas händer och pussade på dem, till gästernas förtjusning. Men i någon annans knä än mitt ville han inte sitta. Det kändes rätt bra...

Ha en fin dag. Nu ska jag fortsätta skriva på min 30:e bok om Theo och Ramona: Pirater och vulkanutbrott på Island.


Läs tidigare inlägg om Kotten, vår nya flockmedlem, en liten Nederlandse Kooikerhondje, Kooiker:
Välkommen hem lilla Kotten.
En vecka med Kotten.
En vecka utan Tudor två med Kotten.
Kotten, Kiara och Smilla.
Snön ligger lika djup som Kotten är hög.
Kooikervalpen Kotten 13 veckor.
Intensiv vecka för Kooikervalpen Kotten.
Så mycket folk tyckte Kooikervalpen Kotten.
Kooikervalpen Kotten ute på nya äventyr.
Kooikervalpen Kotten fyra månader.
Kooikervalpen Kotten får nya lekkamrater.
Kooikervalpen Kotten börjar grundkurs på Brukshundsklubben.
Nästan en vecka utan Kooikervalpen Kotten. 
Kooikervalpen Kotten fem månader
.
Kooikervalpen Kottens första värmebölja.
Kooikervalpen Kotten testar spår.
Kooikervalpen möter haren.
Kotten på Kooikerträff och Berner Sennenträff.



Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!