Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 22 mars 2011

Radions historia

Du som har läst någon av mina böcker vet hur noga jag är med fakta, därför kanske det inte är så underligt för dig att jag idag bloggar om radions historia...

Vår gamla radio...
Nu har jag kommit till ett avsnitt i en av mina böcker om andra världskriget där de lyssnar på radio. Men hur såg radion ut då, vad fanns det för olika typer av radioapparater? En sak är säker, de såg defintivit inte ut som dagens radioapparater, det fanns ingen möjlighet att lyssna på musik i någon Ipod eller mobiltelefon. Jag hade inget annat val än att plugga in radions historia, för att därefter dela med mig av mina nya kunskaper till dig, min kära bloggläsare.

1800-talet var ett intensivt århundrade då mycket ny teknik kom: järnvägen, telegrafen och radion.

Allt började med "Voltas Stapel" som kom år 1800 och uppfanns av Alessandro Volta. Den kunde ge en kontinuerlig elektrisk ström, som kunde driva olika elektriska apparater. På den tiden fanns det ingen växelström utan man fick använda sig av batterier. Volta har gett namnet till Volt, som är enheten för elektrisk spänning.

Därefter kom Maxwells teorier för elektromagnetisk strålning 1873 och den kan jämföras med Newtons insats inom mekaniken.

Henrich Hertz blev intresserad av Maxwells elektromagnetiska vågor och arbetade vidare med dem. Hertz använde en gnistinduktor för att skapa gnistor. Han satte en antenn vid gnistgapet, för att se om något hände tog han en spole där han förenade ändarna. Då kunde han se att det blev gnistor som skapades från de gnistor som han genererade i gnistinduktorn, som stod en bit därifrån utan elektrisk koppling till spolen. Energin hade gått genom luften! Därmed bevisade Hertz att den elektromagnetiska strålningen hade samma egenskaper som ljuset.

Gueglielmo Marconi är den som anses ha uppfunnit radion. När han föddes utbrast den gamla trädgårdsmästaren "Vilka stora öron han har" och modern svarade "Han kommer att kunna höra det lugna lilla ljudet av luften". Inte anade hon hur sanna hennes ord skulle bli.

Marconi läste en artikel om Hertz experiment med radiosignaler och blev intresserad. Han började fundera på om han kunde sända signalen över längre avstånd. År 1895 demonstrerade han sin trådlösa telegrafi. 1896 for han till England och sökte patent på sin uppfinning. 1909 fick han nobelpriset i fysik tillsammans med K.F. Braun.

Elektronröret uppfanns 1904 av J.A. FLeming, men den viktigaste uppfinningen i elektronrörets historia var trioden som uppfanns av amerikanen Lee De Forest 1906. Han kallade den för Audion. Med trioden kunde man förstärka signalen, men det gick än så länge inte att sända tal, eftersom han inte hade någon kontinuerlig bärvåg.

E.F.W. Alexandersson hade tillsammans med en amerikansk forskare, redan 1906 gjort försök med kontinuerlig bärvåg. Han hade fått fram en oscillator som kunde leverera 100 KHz, vilket var en fantastisk prestation. Man kopplade en mikrofon till antennen och på julafton fick radiotelegrafisterna till sin stora bestörtning höra julsång i sina lurar, där man annars bara hörde morsesignaler. Men mycket mer än så blev det inte förrän Titanic gick under 1912 och man insåg hur viktig radiotelegrafin till sjöss var.

Omring 1920 hade man lyckats förbättra trioderna så mycket att man kunde göra sändarrör och man började sända rundradio i England och Tyskland. Även Sverige var tidigt ute med många privata radiostationer.

1925 startade den officiella radioverksamheten i Sverige och då upphörde alla privata sändare. Sädningarna förekom i de stora städerna och alla som befann sig i närheten av en sändare kunde använda en väldigt enkel mottagare. Det räckte med en kristallmottagare. De som bodde längre ifrån sändarna fick ha mer avancerade apparater, som var utrustade med rör. Apparaterna var inte billiga och batterierna var dyra. Man var dessutom tvungna att lyssna i hörlurar.

På 1930-talet hade man lärt sig att driva apparaterna från elnätet. Då blev det mer kraft i apparaterna och man kunde bygga in högtalare i dem. Från början var ljudet plåtaktigt och ganska dåligt, men med utvecklingen fick de fram högtalare med mjukare och behagligare ljud.

Bilradion kom på 1930-talet. Apparaterna var stora och vägde många kilo, dessutom drog de mycket ström.

På 1940- och 1950-talet blev apparaterna stor och fina möbler.

På 1950-talet kom transistorradion och samtidigt kom FM-radion.

Radioverksamhet är noga reglerad; i Sverige är Post- & telestyrelsen handhavande myndighet, internationellt finns ITU, Internationella teleunionen.

Som alternativ till etersänd radio finns numera också poddsändning, vilket innebär att man kan lyssna på radioprogram över Internet.

Ja, det var lite om radions historia. Om du vill läsa mer kan du kika in på den här länken!

Nu ska jag gå och skriva kapitlet där radion har en central roll för händelserna.

Kramisar Kim
(Fick en förfrågan om var man hittar mina böcker.
Kika här.)

Tidigare Intressanta Faktainlägg:
Andra världskriget
Davidsstjärnan/Judestjärnan


Kina:
De första Kinesiska Skrivtecknen
Kinesiska murens historia
Hund i Kina
Några kinesiska uppfinningar, bland annat stigbygeln
Kinas förste kejsare
Terrakottaarmén på Östasiatiska museet i Stockholm

Pompeji
Pompeji i ruiner


Frankrike:
Slottet Versailles fontäner
Giljotinen ett löpande-band-mordredskap

Champagnens historia
Flykten till Varennes / Franska Revolutionen
Eiffeltornet i Paris, Världsutställningen 1889
Frihetsgudinnan i Frankrike och USA

Mat:
Världens äldsta snabbmat

Bantning:
Bantning ur historisk synvinkel

Romarriket:
Historiska fel i filmen Spartacus
Roms sju kullar och Roms födelse

Kronprinsessan Victorias anfader:
Jean Baptiste Bernadotte sedermera Kung Karl XIV Johan

Brudklänningens historia:
Visste du att det var Storbritanniens drottning Victoria som gjorde vit brudklänning till ett mode? Om detta och mycker mer kan du läsa här.

Fakta om Fotboll:
Fotbollens historia

1800-talets Facebook:
Tänk... redan på 1800-talet fanns en form av Facebook

Fakta om Klotter: 
Klottrets historia går långt tillbaka i tiden.

Svensk Koloni:
Den svenska kolonin Nya Sverige i Amerika


Venedig, sagornas stad:
Venedigs historia, fakta och reseinformation

Titanic:
Läs om skeppet Titanics sorgliga historia

Midsommarafton:
Varför firar vi Midsommar?

Konfliktdiamanter:
Blodig Diamant, en skrämmande berättelse.

Vampyrer:
Här kan du läsa om Vampyrer, Greve Dracula och Twilight

Fakta om Egypten:
Mumier
Tutankhamons kläder
Howard Carter fann farao Tutankhamons grav

Fakta om Ecuador/Peru:
Krympta huvuden

Internet:
Internetanvändning

Digerdöden/Svarta Döden/Pesten
Här kan du läsa om Digerdöden

Stigbygelns historia
Här får du veta mycket om stigbygeln, sadeln och hästens historia.

Bluehenge och Stonehenge
Några av västvärldens mest berömda stensättningar

Tobakens historia:
Här kan du läsa om tobakens historia, men också om rökningens konsekvenser.

Om flaskvattens konsekvenser:
Giftigt flaskvatten

Persien
Marathon och Persien

Lund:
Domkyrkan i Lund, fylld av mystisk och märkliga ting.

Fakta om Nya Zeeland:
Maorierna, Nya Zeelands urinvånare. Folkets historia samt tatueringskonst.
Jordbävning i Christchurch Nya Zeeland

Sveriges sista avrättning:
Årsdagen av den första och sista avrättningen med vår svenska giljotin

Chokladens historia:
Här kan du lära dig mycket om chokladens historia.

Julens historia och traditioner:
Varför firar vi julafton, juldagen, advent? Här kan du lära dig mycket av våra svenska jultraditioner

Vad är det för skillnad på marsipan och mandelmassa? Vill du göra din egen marsipan, gå på marsipanskola? Här hittar du alla svar.
Julmat över hela världen
 
Nyår
Nyårstraditioner, mat, champagne med mera


Böcker
Nu är det bevisat att böcker är lugnande
Djävulsbibeln och Silverbibeln
Turboförfattare: George Simenon och Saw Alonzo
Nora Roberts, otroligt produktiv författare

Växthuseffekten
Växthuseffekten, vem kom på ordet och vad innebär det?


Alla hjärtans Dag
Vet du varför vi firar Alla hjärtans dag?


Internationella Kvinnodagen
Internationella Kvinnodagen

 
BÖRJA BLOGGA
Kom igång att Blogga, läs här


Japan
Jordbävningen i Japan 11 mars 2011


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

8 kommentarer:

  1. Kul att läsa om radions historia! Jag minns min mormors stora bruna radio, hon putsade den ofta och en tog en rätt stor plats där i hörnet. Hon var nog stolt över den.

    Jag lyssnar rätt mycket på radion över internet, speciellt P1 och P2. Det är helt fantastiskt att man idag kan "få in" alla radio kanalaer via internet.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina
    Ja, det finns jättemycket fakta, var svårt att inte få det för faktamässigt, så att säga. För då skulle texten bli för tung och det vill jag ju inte.
    Ja, jag tror att radion betydde mycket mer för människorna förr. Nu är det TV:n som får bästa platsen i hemmet och det är runt den de samlas istället.
    Ja, jag använder mig också av internet när jag är ute och reser, det är perfekt att lyssna på radio den vägen. Ja,jag håller med dig, tekniken är fantastisk nu för tiden.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Du måste lära dig så mycket intressanta grejer hela tiden! Helt underbart! Jag vill också passa på att tacka så mycket för det fina brevet som kom på posten idag. Det var jättekul att hitta det efter jobbet! Det värmde verkligen :) Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Trillingnöten
    Ja, det är mycket fascinerande att lära sig nya saker, dessutom saker som jag normalt inte skulle få en tanke på att lära mig mer om...
    Vad kul att brevet kom fram och att du blev glad för det, precis som jag blev blad för ditt fina brev.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Rent otroligt med denna teknikutveckling...! En precis likadan radio står i vårt hem, något av en värstingmodell på 60-talet; stereo 2X5 W Fäller man upp teaklocket döljer det sig en skivspelare för 16,33,45 samt
    78 varv ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej Ingela
    Nej, ingen skivspelare i den här, däremot i den som mina föräldrar hade och som jag tror min far ännu har kvar.
    Ja, det är fantastiskt hur fort utvecklingen har gått.
    kram Kim

    SvaraRadera
  7. Ännu ett spännande och intressant inlägg! Vad många radiomuseum det finns i Sverige! Jag har varit på det i Motala där jag kommer ifrån. Pappa jobbade på Luxor hela min uppväxt och förra sommaren klättrade vi upp i radiomasten, det var mammas önskan på 70-årsdagen (hon är tuff!). Det var högt och VILKEN fantastisk utsikt vi fick.

    SvaraRadera
  8. Hej Ingrid
    Tack! Ja du kanske har lärt dig nu att jag älskar att lära mig många nya saker, och dessutom få dela med mig av mina nya kunskaper till mina bloggbesökare.
    Vilken tuff mamma du har! En kvinna att beundra!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!