Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 24 maj 2010

Åskoväder en sommarplåga

Varje sommar drabbas vi av åskoväder på ett eller annat sätt. För det mesta brukar vi bli utan internet ett par veckor varje gång, i bästa fall bara några dagar.

Idag när blixten slog till, lyckades den förstöra, tv, radio, cd-spelare, grammofon, fax, internet, ja hela elskåpet brann. Inget kul alls... Dyrt blir det också! Kanske vi ännu inte hittat allt som blixtnedslaget förstört, har ännu inte tittat på tvättmaskinen, diskmaskinen... usch, vågar inte tänka på det.

När jag var liten såg jag en gång blixten slå ned i en telefonstolpe utanför mitt fönster. Den tjocka stolpen klövs i mitten, stod upprätt kvar i två bitar och började brinna. Sedan den gången har jag stor respekt för åskoväder.

Som tur är, är ingen av mina hundar åskrädda, även om jag hoppar högt ibland när det dundrar till rejält över huvudet. Då vänder hundarna bara på huvudet, ser på mig och ser ut att tänka: "Vad håller du på med?"

Nu ska jag gå ut med hundarna innan nästa åskväder drar fram över mitt huvud. Det ser mörkt ut över trädtopparna.

Kramisar Kim

8 kommentarer:

  1. Har åskat här med "han"(Åskar) har liksom gått runt i cirkel.Vi har inte fått sådana problem som er stackare uppe i norr med nedslag och förstörda apparater...tycker dock att Åskar är tidig i år,3 besök redan i år.Brukar "han" inte komma efter midsommar,jag kan ha fel där.
    //Anki

    SvaraRadera
  2. Hej Anki. Jo åskan är ovanligt tidig i år. Det åskade faktiskt i vintras också, när vi hade snö! Knäppt väder! Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. När åskan slog ner på landet dog den fasta telefonen. Men att få så mycket förstört som du fick! Hoppas hemförsäkringen täcker? Och så skönt med hundar som inte är skotträdda.

    SvaraRadera
  4. Åskan har jag stor respekt för sedan jag varit med om tre olika platser med direktnedslag. Min man var t.o.m. bara några meter ifrån där blixten slog ned. Mycket obehagligt!

    SvaraRadera
  5. Hej. Hittade din blogg via Trying to follow my dreams. Jag är också en författarwannabe som tragglar på med inte bara ett, utan två manus samtidigt! Här hittade jag en massa bra skrivtips så hit kommer jag att komma ofta framöver. :)

    Usch för åska säger jag bara... Brrr...

    MVH
    /Nina

    SvaraRadera
  6. Hej Annika: Min man håller på och ser om hemförsäkringen täcker alla skador. Vi är sist på ledningen, både vad det gäller telefon och el, därför är vår fastighet alltid hårt drabbad när det åskar... Vi drar alltid ur alla datorer när vi slutar jobba med dem och modem. Men den här gången slog blixten ned i stora telefonskåpet där ADSL, telefoner etc finns, därför fick vi även problem med internet. Vår skotträdda hund dog förra sommaren, jag tyckte så synd om henne varje gång det åskade. Kramisar Kim

    Hej Monika: Oj, har du varit på tre ställen där åskan slagit ned. Inte kul och det var tur att din man inte träffades. Åskan och blixten är jätteotrevliga, rent av hemska! Kramisar Kim

    Hej Nina: Välkommen hit till min blogg! Lägg gärna till dig som bloggintresserad också. Då har du chans att vara med vi någon av de utlottningar som jag gör bland de som följer min blogg. Det kommer fler skrivtips efter hand, så fortsätt följa bloggen. Du har väl inte heller missat alla skrivtipslänkar till höger om mitt blogginlägg? Kramisar Kim

    SvaraRadera
  7. Vilken otroligt dramatisk bild!
    Trist med alla förstörda apparater.

    Ps. Jag har precis lagt till mig som följare.

    SvaraRadera
  8. Tack Jenny, älskar också den bilden, den är mäktig! Såg att du lagt till dig som följare, jättekul. Välkommen! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!