Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 1 maj 2010

Humlesurr och livskvalité

Luften surrar av humlor när jag passerar Sälgträden runtom min trädgård. Det är som en alldeles egen värld runt sälgen vid den här tiden på året.

Sälgen är oerhört viktig för den biologiska mångfalden bland insekterna. Den är nämligen ensam i skogen om att erbjuda nektar och pollen när de första fjärilarna, humlorna, vildbina och flugorna vaknar eller kläcks ur sina puppor. Flera av bina är helt anpassade till denna växt och dör om de inte hittar en blommande sälg.

Nyligen har också upptäckts att många småfåglar besöker blommorna av sälg och vide för att dricka nektar. Det gäller särskilt sångare som just har återkommit från övervintringsområdena och är i dålig kondition efter en ansträngande flygning i flera hundra mil.

Därför är jag extra glad åt mina sälgträd.




Min stora tomt på två tunnland rymmer inte bara en vildvuxen del, utan även en blommande trädgård. När jag strövar runt i min trädgård hittar jag olika blommor överallt. Blommor jag själv planterat och försöker att utöka för varje år.






De här tulpanerna är ljuvliga och planterades förra året.










Det här är roliga små dvärgtulpaner, de kanske inte ens heter tulpaner, men de blommor först som vita, sedan kommer det gula på samma stänglar och därefter blir de lilaröda. Det bästa med dem är att de sprider sig för varje år!




Pingstliljorna är vackra, liksom påskliljorna och jag försöker hitta många olika sorter. Helst skulle jag vilja hitta den sort som sprider sig och blir fler och fler, men de jag planterade i min vilda del av trädgården har inte spridit sig hittills. Någon som har förslag på en sort som sprider sig snabbt?


















Tusenskönorna älskar jag och det är förbjudet att klippa gräsmattan där de blommor. Jag brukar plocka in dem i små vaser. Så vackra och de kommer alltid tidigt på våren.
































Första magnoliablomman är lite frostnypen.











Kanske att denna klarar sig bättre om det inte blir ännu fler frostnätter. Busken är full av knoppar och jag hoppas att jag ett enda år får se blommorna utan de frostnypna kanterna.















































Som du förstår älskar jag blommor, naturen och djur. Det bästa jag vet är att lufsa omkring i trädgården med mina hundar, kika på allt som kommer upp, se hur fåglarna tar fågelholkarna i besittning. Den svartvita flygsnapparen hackar ilsket på fönstret när han får syn på oss. Förra året blev det många ungar som satt på telefontråden. Ska bli spännande att se hur många det blir i år.

Att bo som jag gör, med naturen utanför fönstret, det är livskvalité och livsglädje. Det ger inspiration, harmoni och lycka. Det ger även mening åt livet.

Nu ska jag gå ut och lyssna på humlesurret under sälgen.

Vad njuter du av så här på våren?

Kramisar Kim

3 kommentarer:

  1. Våren hemma i Sverige är så härlig när alla knoppar brister ut i blom. Här blommar det ju lite hela tiden förutom mitt på sommaren då allt blir torrt (om man inte vattnar förståss ;)

    Njut och ha en underbar helg :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för dom vackra vårbilderna! Jag kan sakna våren!

    SvaraRadera
  3. Hej Helly. Tänkte väl att du skulle uppskatta lite vårbilder från Sverige. Tycker du att du blir bortskämd med grönskan och tar den för given? Kramisar Kim

    Hej Katarina. Förstår att du saknar den svenska våren, den är speciell. Tänkte speciellt på alla mina utländska bloggläsare när jag gjorde det här inlägget. Och på de som bor lite längre norrut i Sverige, som idag skulle få snö... Sverige är fantastiskt! Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!