Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 19 februari 2011

Det kom ett paket, del 2

Som jag berättade för drygt en vecka sedan fick jag en liten överraskning i brevlådan en dag. Det kom ett paket från Sicilien och min bloggvän Helena på Citronodlingen.

Förra gången berättade jag om den underbara tvålen Lava Viso all'Olio d'Olivia, nu är det dags att berätta om den andra av de tre saker som fanns i paketet:

Don Ninos olivolja
Oliverna till oljan växer på Etnas sluttning och plockas för hand. De pressas i en liten, familjeägd oljepress. Det känns att oljan är tillverkad av kärlek, för den är så mjuk och ljuvlig i smaken. Älskar att ringla oljan över salladsbladen och tomaterna, och sedan njuta av smakkombinationen av grönsaker/olivolja. Ska bli spännande att höra vad mina middagsgäster säger om Don Ninos olivolja ikväll när de får smaka den för första gången.

Så här skriver Butik Citronodlingen om Don Ninos Olivolja:

Don Ninos oliver växer vid Etnas fot. Oljan får en mycket god och aromrik smak tack vare att oliverna plockas och tvättas för hand. (Håller helt och hållet med dem.)

Oljan kommer från första pressningen (jungfruolja) och är till 100% fri från olika tillsatser som aromhöjare och färgämnen. (Det känns, för jag känner mig extra nyttig när jag äter Don Ninos olivolja! Lite konstigt kanske, men så är det.)

Matbloggen Recept o Maten har testat Don Ninos olivolja och skriver så här:
"Olivoljan Don Ninos är inte alls tung och mäktig som jag är van vid. Jag testar alltid olivolja med ett ljust bröd och okryddat flingsalt för att inte störa smaklökarna. Nu har jag äntligen fått smaka på den ljuvligaste olivoljan!"
 
Här kan du se hur olivolja blir till.

Här kan du följa olivskörden hos Don Nino

Visst är det trevligt att få sådana här underbara presenter på posten, något som förhöjer livet och får smaklökarna att gå i taket av glädje.

Nu har jag bara en present kvar att berätta om, men det får du läsa om en annan dag. Oj, vad jag längtar efter min sallad med Don Ninos olivolja nu! Kanske får det bli en tidig lunch idag!

Om du finns på Facebook har du möjlighet att vinna den här underbara olivoljan. Klicka in här och läs vad du ska göra. Lycka till!

Kramisar Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

2 kommentarer:

  1. oj vilka fina presenter du får! Olivolja lär ju vara väldigt nyttigt. Människor på Kreta lever längre än andra och man tror att det är p.g.a. olivoljan. Jag brukar ofta ta olivolja på salladen.

    SvaraRadera
  2. Hej Monika
    Javisst är de fina! Du skulle smaka den här olivoljan, den är supergod! När vi blir över 100 år kan vi träffas och diskutera olivoljans fantastiska egenskaper, eller hur? Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!