Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 1 mars 2011

Brev från Hälleforsnäs

Har fått ett kuvert innehållande massor av brev från Hälleforsnäs och en skola där. En lärare berättade om hur hon hade upptäckt min bok Tillbaka till Pompeji, när hon letade efter skönlitterära böcker att arbeta med. Elevernas arbete gick ut på att de skulle "resa tillbaka i tiden" och skriva dagbok från romartiden. Enligt läraren blev eleverna mycket inspirerade av boken om Ramona som reser tillbaka i tiden och träffar Theo i Pompeji, strax innan vulkanen Vesuvius får sitt utbrott och förintar hela staden och dödar människorna.

Samtliga elever har skrivit varsitt brev till mig och plötsligt ökade brevhögen med väldigt många brev.

Några av kommentarerna är:
"Den var jättespännande och man vill bara veta mer och mer!"
"Jag gillade blandningen mellan fantasi och fakta."
"Den var rolig att läsa och man såg bilder i huvudet när man läste den."
"Jag tycker boken var bra för att du blandar sann fakta och fantasi."
"Jag skulle jättegärna kunna läsa mer böcker som du har skrivit."
"Det var roligare att läsa in faktan när det var i en bok blandat med fantasi."
"Jag tycker du är väldigt duktig på att skriva och få in "smygfakta"."
"Jag tycker boken bidrar med mycket fakta, romantik och spänning."
"Jag tycker din bok är jättebra, den var jättespännande i slutet."
"Egentligen tycker jag inte att fantasiböcker är så bra men Tillbaka till Pompeji är en väldigt bra bok."
"Den boken var superbra!"
"Den var bra för den var spännande och att man kunde se vad som hände framför sig."
"Jag tycker du ska fortsätta skriva sånna böcker, det är väldigt roligt att läsa dina böcker."
"Den var intressant och fantasifull plus att det var fakta i den samtidigt!"
"Jag blev jättefascinerad hur du fantiserar och blandar in fakta."
"Den var jättebra för att man lärde sig mer om Pompeji samtidigt som det var spännande."
"För att den hade bra spänning i sig, samtidigt var den lite rolig också."
"När man läser boken fantiserar man hur det var och ser ut."
"Så fort man slutade läsa så ville man veta mer." 

Ja, det var några av kommentarerna i breven. Härligt att få så mycket beröm. Det inspirerar att fortsätta läsa fakta inför andra världskriget, att bygga upp en ny spännande berättelse som fler kan ta del av och lära sig mer av.

Sådana här brev betyder mycket, i alla fall för mig. Tror att det gör det för de flesta författare, för det är rätt ensamt i skrivarlyan. Inte många som kommer med glada tillrop, positiva kommentarer och uppmuntran när jobbet känns tufft.

Nu ska jag återgå till mina böcker om andra världskriget.

Kramisar Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

9 kommentarer:

  1. Vad härlig! Vad bra att läraren tåg inititivet för att få barnen att upptäcka böcker, och dessutom just dina.
    Jag tror att det måste vara svårt att skriva om andra världskriget. Det är ju endå inte så länge sedan. Just jag som kommer från Tyskland är uppvuxen med berättelse om hur det var när farmor med tre små barn var tvungen att lämna gården som numera finns i Poland, hur länge hon letade efter maken som var försvunnen och många andra tråkiga minnen från den tiden hon berättade för mig senare i livet. Men jag tror att det är mycket viktig och bra att du skriver en bok som den.

    SvaraRadera
  2. Vad underbart:-) Det är verkligen ett bevis på att du lyckats med ditt författarskap:-) Heja Kim! /Kram Ebba

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Kim. Som författare blir man så otroligt glad varje gång elever eller klasser kommer med brev och kommentarer. Det finns nog nästan ingen större glädje än känslan av att böckerna man skriver betyder något för andra människor.

    SvaraRadera
  4. Vad underbart! Tänk att få sånt feedback! Då förstår jag att man får en extra boost att skriva och fortsätta :) Jag är så glad för din skull! Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Ela
    Ja, jag blev mycket glad att hon upptäckte min bok.
    Andra världskriget är en av de svåraste böcker jag har gjort, eftersom det ligger så nära i tiden och berör mig mycket över den otroliga grymheten.
    förstår att din farmors berättelse har påverkat dig under din uppväxt. Så sorgligt! Hittade hon sin man till slut?
    Tack för att du tycker det är viktigt att jag skriver om andra världskriget!
    Kram Kim

    Hej Ebba
    Tack! Jag älskar att få brev från skolorna, även om det blir en hel del att besvara.
    Kram Kim

    Hej Monika
    Precis så är det som du beskriver i din sista mening! Det är det bästa beröm man kan få, att böckerna man skriver betyder något för läsarna.
    Kram Kim

    Hej Trillingnöten
    Ja, det ger energi när jag får sådana här brev och så MÅNGA!!!
    Tack för att du gläds med mig!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Så roligt att få alla dessa brev från dina positiva läsare! Toppen! Det måste verkligen vara roligt! Vilken bra ide´läraren fick och vad nöjda eleverna blev.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Joanna
    Tack för tipset. Har nu varit inne och kikat och skrivit på bloggen.
    Kram Kim

    Hej Katarina
    Ja, det är helt underbart! Ibland önskar jag att jag fick vara med, som en liten fluga på väggen, och lyssna på dem när de arbetar med mina böcker som temaböcker.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Vilket bra skolprojekt och så kul att de gav dig feedback efter att ha jobbat med din bok! Jättekul!

    SvaraRadera
  9. Hej Ingrid
    Ja, det är jätteroligt att skolorna allt mer börjar använda sig av mina böcker som temaböcker i undervisningen. Superbra faktiskt!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!