Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 15 maj 2011

Gästberättare: Hanna från Sätofta skola i Höör

För första gången har jag en gästberättare här på min blogg. Tanken föddes när jag under våren rest runt och föreläst i olika skolor och arbetat med Skrivprocessen. Ibland behövs en extra morot, och då slog mig tanken att det kanske skulle vara att bli publicerad här på min blogg?

Arbetet med Skrivprocessen går till så här: Efter att jag har berättat om hur man skriver en berättelse: miljöskildringar, personskildringar och så vidare, får eleverna var sitt inspirationskort med korta texter ur mina böcker. Utifrån korten har de valfrihet: om de vill skriva vad som hänt innan, vad som händer efter stycket, eller om de bara vill skriva om vad som helst.

De flesta elever väljer att skriva vad som händer sedan, en del plockar bara ut ett ord, som till exempel Svärd, som ur Riddarsvärdet, eller Kinesiska Muren, ur min bok Kinesiska Draken. Det är roligt att se hur fort eleverna går igång. Men nu ska jag inte berätta mer, nu är det Hanna på Sätofta Skola i Höör som ska få berätta:

Vikingaträl
Theo stod blickstilla. Han visste inte vad dom skulle göra med honom om dom upptäckte han. Han backade långsamt bakåt. Rädd av att hans lilla skydd från hästen skulle flytta sig. Rädd att bli upptäckt av vikingarna. Dom stod och pratade lågt, som om dom var rädda att väggarna hade öron. Han fortsatte bakåt, han stötte till en sten och snubblade med en duns. Vikingarna hörde honom. En av vikingarna gick närmare. Precis när Theo trodde hoppet var ute, när vikingen lutade sig över hästen kallade någon på dom så gick han tillbaks igen. Theo smög snabbt bakom en tunna, rädd att männen skulle hitta honom. Men dom gick ut utan att ens titta mot hans gömställe. Han pustade ut. Det var nära tänkte Theo!

Grattis Hanna att din berättelse blev den som vann. Det var hård konkurrens för jag fick många fina berättelser från Sätofta skola.

Vill du läsa om mitt besök i skolan kan du göra det här!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

5 kommentarer:

  1. Vad kul med en gästbloggande Hanna:-)
    Kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Grattis Hanna, det var spännande att läsa, jag sögs med i det du skrev och hamnade bakom tunnan med Theo!

    SvaraRadera
  3. Hej Ebba
    Kul att du gillade min gästberättares text!
    Kram Kim

    Hej Jonna
    Vad fint att du skriver direkt till Hanna.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Hej Kim Tack för att min text vann :)! Kul att du tycker det Jonna :) .

    SvaraRadera
  5. Hej Hanna
    Härligt att du har läst blogginlägget och såg att du har vunnit! Du ser att din text är uppskattad!
    Fortsätt skriv!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!