Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 2 augusti 2011

"Kim gestaltar händelserna i sina böcker suveränt!"

Boudicas strid mot Romarna har blivit recenserad av Kristina Simars Bokblogg:


Hej! Idag kommer ytterligare en recension av Kim M. Kimselius. Denna gång heter boken Boudicas strid mot Romarna - En mycket välskriven och spännande ungdomsbok.

Boudicas strid mot Romarna (inbunden)http://www.roslagstext.se/



Recension av Kim M. Kimselius ungdomsbok Boudicas strid mot Romarna

Boken är utgiven på Roslagstext och innehåller 271 sidor.

Kim M. Kimselius har alltid älskat att läsa och skriva ända sedan hon var liten. Redan som åttaåring drömde hon om att bli författare, men det dröjde många år innan hon vågade förverkliga drömmen. Kims debutbok hette Tillbaka till Pompeji och boken blev en dundersuccé. Numera har hon skrivit ett stort antal böcker och många är översatta till flera språk, Kim har även fått kulturpris för sina böcker.

Handling: Ramona har köpt en bok på ett antikvariat och i boken finns en historisk brosch. Genom den broschen kommer Ramona och Theo att förflyttas tillbaka till år 61 i Brittanien (Romarnas namn på de brittiska öarna) och hamnar i drottning Boudicas by. Romarna kommer dit och ödelägger byn och sedan beger de sig mot druidernas ö Anglesey för att utplåna druiderna. Ramona och Theo tappar bort varandra i striderna. Theo färdas tillsammans med Keifer och de kämpar för sina liv, men lyckas undkomma romarna genom att säga att de är romerska medborgare och de har även utseendet på sin sida. De ser ut som romare. Ramona och hunden Pluto blir kvar hos drottning Boudica och hennes två döttrar, och hon tvingas följa med dem på en mardrömsresa, där drottning Boudica och hennes kelter stormar romerska byar. Det är rena blodbadet och Ramona har aldrig varit så rädd förut. Hon vet inte hur hon ska överleva och inte vet hon hur hon ska hitta Theo igen. Inte heller hur hon ska komma tillbaka till sin egen tid.

Detta är den 14:e fristående boken om Ramona och Theo som reser tillbaka i tiden till olika historiska händelser. Som vanlig var den oerhört intressant, men även något otäckare än de andra böckerna som jag läst av Kim M. Kimselius. Eftersom Kim gestaltar händelserna i sina böcker så suveränt och precis som jag alltid efterfrågar i böcker, kunde jag se de hemska blodbaden som hände. Boken var också som vanligt mycket välskriven och jag tycker om den intressanta faktadelen som författaren alltid har med i sina böcker.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-07-27 (70) 

En recension att bli mycket glad över. Detta var en bok som var jätteintressant att skriva. Kelternas drottning Boudica är det inte så många som känner till. När jag skulle skriva om romartiden fick jag möjlighet  att berätta drottningens spännande, men blodiga historia. En spännande resa i det förflutnas historia och i fantasin!

Tack Kristina Simar för en jättefin recension!

Här kan du läsa mer om mina böcker.

Kramisar Kim 

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!