Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 9 september 2011

Sjöluft och mysig föreläsning på Hasslö skola

Ibland tar föreläsningsresorna mig med till helt underbara platser. Idag var jag ute på Hasslö, som ligger utanför Karlskrona, i Blekinges skärgård. Var tvungen att stanna bilen för att ta kort på de vackra molnformationerna som svävade ovanför mig på min väg ut till ön.

Landskapet ut till, och på Hasslö är enastående vackert, här är en vy ut mot havet.

Blev väl mottagen av lärare, rektor och alla eleverna, som satt andäktigt lyssnande när jag berättade om min väg till författarskapet, om mina böcker och researchresor.

Därefter var det dags för frågestund och de hade många frågor, eftersom de länge hade sett fram emot det här besöket och samlat på sig frågor på lappar som de stoppat i två stora burkar.

Alla var lika ivriga över att få ställa så många frågor som möjligt och jag såg hur klockans visare sprang iväg över urtavlan. Det fick bli övertid!

Eleverna var pigga på att stanna ännu ett tag och frågorna fortsatte, med lika stor entusiasm.


Men allting har ett slut, så även denna föreläsning... Eleverna ställde sig snällt på kö och inväntade autograflappar och en liten broschyr över samtliga mina böcker. Idag fick jag inte frågan om min autograf var tryckt i förväg, något som eleverna vanligtvis frågar. Jag kan berätta att varje autograf är handskriven av mig personligen.

Efteråt blev det fika på lärarrummet där de hade bullat upp rejält med gott kaffebröd. Vi hade en jättetrevlig pratstund efteråt och eleverna som hade suttit så snällt och tyst hela tiden under föreläsningen fick sig en rejäl rast.

Som jag började med att berätta var jag ute på en ö, vilket också innebär att det är broöppning ibland. Idag kom en lite större båt och jag fick ge mig till tåls, vilket passade mig perfekt, eftersom jag då kunde ta upp kameran och fotografera den underbara omgivningen.

Här vrider jag nästan nacken av mig för att få en bild ut mot det öppna havet, som du skymtar till höger om busken.

Här ser du båten stäva iväg mot Karlskrona som skymtar i fjärran.

Ett sista foto över vatten, land och himmel innan bron hade lagt sig till ro och det var dags att köra hemåt igen.

Tycker det är underbart att jag blir så fylld av energi efter en föreläsning, för egentligen borde jag vara trött. Men med minnet av alla entusiastiska ansikten som jag haft framför mig under föreläsningen och de underbara vyerna, satte jag genast igång att arbeta när jag kom hem.

På lördag är det signering i bokhandeln i Karlskrona 11.00-14.00. Fullt upp hela tiden, men det tycker jag bara är kul!

Kramisar från Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

6 kommentarer:

  1. Härligt att få ta del av dina upplevelser av resan hit, föreläsningen och Hasslöskolans elever.
    Ska just gå till min lektion och visa eleverna vad du skrivit i din Blogg.
    Vi är fortfarande uppfyllda av alla dina berättelser.
    Kram och tack från Kerstin. Lasse och Jennie hälsar också.

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin
    Stort tack för igår, som du förstår hade jag en mycket trevlig dag i er skola. Härligt att ni också är nöjda.
    Kanske vi ses imorgon på Bokia i Karlskrona?
    Hälsa Lasse och Jennie
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. God kväll!
    Tack för pushningen...
    Jante kan vara rätt ihärdig.
    Men jag gör mitt bästa för att putta bort honom.
    Jag är glad att jag hittat till dig för du inspirerar mig massor.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Anitha
    Vet hur det är med Jante!
    Jag är glad att jag hittade till din sida med alla dina underbara texter!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Snacka om att lyckas förena nytta med nöje! Låter som om du ännu en gång lyckades ge en klass en annorlunda och spännande dag i skolan!! Kul!

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    Ja, det gäller att njuta av livet, även när det är jobb!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!