Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 7 januari 2012

Boktips: Isporten av Jonna Berggren

En ny spännande fantasyserie har fångat mig, uppslukat mig och tagit mig med till spännande nya världar. Jag talar om Jonna Berggrens underbara fantasyserie Isporten.

Första boken i serien Väktaren och stenarna fångade mig direkt och jag tyckte väldigt mycket om berättelsen. En spännande historia som aldrig berättats tidigare, om två helt vanliga ungdomar.
Johanna var förlorad. Hon var fast i det kalla vattnet. Det fanns inget hon kunde göra. Hon blev konstigt nog lugn, som hon alltid blev när hon var under vattnet en längre stund. Tiden gick och hon sjönk ner i någon sorts dvala. Men det fanns en gräns även för Johanna och den var nära nu. Snart skulle hennes livsandar lämna henne.
I den första boken om Johanna och Mads får de det uppdrag som blir början på deras livs äventyr. Johanna har alltid varit annorlunda. Som det där att hon kan hålla andan nästan hur länge som helst, och klara av kyla bättre än alla andra. I alla fall nästan alla andra, för när Mads börjar i skolan upptäcker hon att det finns f ler som är som hon. Snart upptäcker även Väktaren Johanna och Mads. Det är han som vaktar den sista Isporten, vägen till den parallella värld där magi och mystik är en självklarhet. En värld som är på väg att gå förlorad och som ingen annan än Johanna och Mads kan rädda.

Andra boken i serien Trolldräparen tar oss med till Isvärlden genom Isporten och nu börjar äventyret på riktigt. Här finns troll och vättar och magi. Det är mycket spänning och bra miljöskildringar.
Johanna och Mads har färdats genom Isporten och befinner sig plötsligt i en främmande och kall värld. Här finns faror som troll, vättar och sabeltandade tigrar. Men också vänliga djur som de enorma och visa mammutarna. Jakten på stenarna som ska hålla passagen mellan världarna öppen blir en utmaning som barnen sent ska glömma.
Trolldräparen är den andra boken om Johanna och Mads i det lilla svenska samhället Frillesås. Två barn som har speciella förmågor, som att tala med djur och klara extrem kyla. De har fått ett viktigt uppdrag av Väktaren från Islandet och i den här boken upptäcker Johanna sin förmåga som magiker. Ondskan har förrått Islandets alla magiker och Johanna och Mads blir del av en mångårig kamp.


Tredje boken i serien Isporten: Striden i Isstaden är nog min favorit. Här har författaren verkligen lyckats skildra den glittrande skira staden så att det känns som om jag är där och upplever allt som huvudpersonerna gör. Ny spännande magi, en upptäcktsfärd i ett underbart fantasiland!
Johanna stod blickstilla, hon vågade knappt andas när jakarna närmade sig. De brölade och marken skakade under deras klövar. Precis innan djuren nådde fram till henne slöt Johanna ögonen. Hon kände på vinddraget att isfolksbarnen red farligt nära. Ljuden avlägsnade sig, Johanna öppnade ögonen och upptäckte byltet på marken. Miika!
Striden i Isstaden är den tredje boken om Johanna och Mads. Vi följer Johanna och Miikas farofyllda väg mot isstaden Glitterheim där Mads och Maya hålls fångna. Men det är också där Ondskan vakar, nära makten och med livsfarlig magi och det visar sig att de sabeltandade tigrarna är inblandade.

Fjärde boken Flygarens kamp är en otroligt fascinerande berättelse, underbara miljöskildringar, magi, vänskap och mycket spännande. När min bok Kimberlie - Äventyr på Nya Zeeland kom ut sa alla att de älskade boken, speciellt slutet. Det tog lång tid innan jag fick reda på varför alla älskade slutet. Till slut sa en bokhandlare: "För när man läst slutet känns det som om det kommer ännu en bok om Kimberlie och då blir man glad." Precis så kände jag när jag läst ut Flygarens kamp. Den slutade så att serien kunde fortsätta och det gjorde mig glad, för jag vill fortsätta läsa om Johanna, Mads och alla de personer jag lärt känna i Islandet. En serie med Bästsäljarkvalité, en serie att älska och ta till sitt hjärta!
Johanna kunde inte släppa huldran med blicken. Hon visste att hon gjorde något hon inte borde. Hon kände faran och någonstans inom henne klingade en varningens klocka, men hon ignorerade den och mötte huldrans blick.
Huldran stannade upp mitt i dansen. Hennes bleka fötter nuddade inte ens marken. Johanna kunde inte släppa huldran med blicken. Hon begrep att hon var i huldrans våld och inte hade något val.

Johanna och Mads har lyckats fly vidare efter striden mot Ondskan med hjälp av mästaren Akiiron och hans mäktiga flygare. Men Ondskan har inte gett upp utan samlar Isdrottningens armé. Samtidigt börjar tiden bli knapp för Johanna och Mads som måste ta sig till vulkanen där stenarna som kan rädda den sista Isporten finns. Men motgångarna är många och hindren farliga, rentav dödliga.
I den här fjärde och avslutande delen av Isporten får både Johanna och Mads nya färdigheter och upptäcker nya sidor hos sig själva. Dessutom växer uppdraget till att involvera hela Islandet och dess folk. Men striden kan bli förgäves om inte Johanna och Mads lyckas återvända till sin egen värld med eldstenarna.

Ser fram emot att höra vad DU tycker om böckerna när du har läst dem. Kan varmt rekommendera dem, både till stora och små, unga och gamla!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

7 kommentarer:

  1. De där böckerna verkar bra. De får hamna på min att-läsa-lista, som bara blir längre och längre :)

    SvaraRadera
  2. Tack för den underbara och fantastiskt fina recensionen! Jag blir så lycklig över att just du läser och gillar Isporten! Vilken fin start på 2012. En jättestor kram från mig! /Jonna

    SvaraRadera
  3. Hej Författardrömmar
    Visst är det underbart när läslistan blir längre på grund av att du hittar många bra böcker att läsa!
    Kul att du fastnade för Isporten!
    Kram Kim

    Hej Jonna
    Det är så jag tycker om dina böcker Jonna. Och jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning!!!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Visst kommer det en fortsättning ...

    SvaraRadera
  5. Åh, vad härligt att höra Jonna! Har du börjat skriva på nästa bok och när kommer den?
    kram Kim

    SvaraRadera
  6. Jag håller på med en annan fantasy just nu med arbetsnamnet Monodi download.

    SvaraRadera
  7. Hej Jonna
    Det låter spännande. Men varför engelsk titel?
    Dessutom känner jag som mina fans när jag lanserade Kimberlie, de ville hellre ha en ny Theo/Ramona-bok. Jag vill ha en ny Isporten!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!