Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 26 mars 2012

Tidsomställningen ger fler hjärtinfarkter!

Du missade väl inte att ställa om klockan igår. Den skulle skruvas fram en timma. Vilket innebär att en timma av vårt liv försvann, att vår biologiska klocka kommer i otakt, att djuren inte är i takt med vår tid...

Nu är det i alla fall bevisat, våra kroppar mår inte bra av att ändra på tiden. Det visar sig att direkt efter att vi vrider klockan framåt och cirka en vecka framåt ökar antalet hjärtinfarkter markant. Det tros bero på den stress det innebär för kroppen att tvingas stiga upp en timma tidigare än normalt, att inte vara i fas med vår biologiska klocka.

Undrar vad det var för idiot som kom på att ändra på naturlagarna och vrida klockan fram och tillbaka. Varför inte behålla tiden som den är och rätta livet efter den? Vet att många kommer att skriva att det är väl bra att det blir ljusare på kvällarna. Men morgnarna då? Den där ljuvliga skira vårmorgonen, den som vi alla har längtat så mycket efter, ifrån den stjäls en timma!

Personligen uppskattar jag mer den tidiga morgonens ljus än kvällsljuset. Min kropp protesterar en hel vecka mot tidsomläggningen, ändå är jag morgontidig av mig och tycker om att gå upp tidigt. Men... min biologiska klocka stämmer inte med den klocka jag har på armen.

Jag tänker definitivt vara rädd om mig veckan efter tidsomställningen. Ta det lugnt även du och låt dig inte stressas av tidsomställningen. Tids nog vänjer sig kroppen vid den nya tiden, fast då är det dags att vrida klockan tillbaka igen, med allt vad det innebär... Åhåjaja...

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

8 kommentarer:

  1. Jag tillhör de där som inte lider alls av detta, utan tycker det är härligt med det extra ljuset på kvällarna. (Min biologiska klocka är så knäpp så den går efter klockan jag har på armen!)

    SvaraRadera
  2. Intressant Kim! Jag känner som du trots att jag också är morgonpigg. I natt kunde jag inte alls sova till exempel. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Marina
    Lyckliga du, vars kropp inte reagerar på tidsomställningarna. Måste vara perfekt när du åker hem och hälsar på!
    Kram Kim

    Hej Eva
    Visst är det hemskt att det ska behöva vara så här? Vet precis hur du har haft det!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Jag tycker bättre om att vakna av ljuset än av väckarklockan, dessutom känner jag mig lite i otakt i en vecka och sover dåligt när man har ställt om klockan!
    Vi får hoppas att de snart ändrar på detta och låter tiden vara ifred!!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med. Det är så himla hemskt när klockan ska ställas om en timme. Jag gillar när det är första vintertidsdagen, då får man ligga och sova en timme extra, men sommartid avskyr jag. Mamma hade inte det när hon var liten (flera år i alla fall) och hon klarade sig bra. Så bort med sommartid!

    SvaraRadera
  6. Hej Isa
    Håller med dig om att det är skönare att vakna av ljuset än av väckarklockan. Nu för tiden finns det faktiskt klockor med ljus som blir allt starkare tills man vaknar av ljuset. Kanske något för dig?
    Ja, jag håller med dig!
    Kram Kim

    Hej Iktoro
    Jovisst är det skönt med en timma extra på hösten, men den har de ju redan "stulit" på våren... Jag hade inte heller sommar/vintertid när jag var ung och då fungerade livet mycket, mycket bättre!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Usch vad jobbigt det låter att bli så påverkad av sommartiden! Jag är som Marina och påverkas inte alls av det. Ska bara komma ihåg att inte glömma ställa om klockan. Bekymrar mig inte så mycket om ljuset på morgonen eller kvällen heller. FY vad jag känner mig som en helt okänslig människa!
    Däremot "lider" jag av det man hör om att bönder får problem med djuren och så! Det är ju en så stor del av deras liv och vardag.

    SvaraRadera
  8. Hej Ingrid
    Jag tror att om man bor i ett samhälle har man lättare att acceptera tidsomställningen eftersom ljuset inte märkbart förändras på samma sätt som på landet, eftersom man trots allt har gatubelysning som lyser upp mörkret. Men jag tror också att det även finns stadsmänniskor som far illa av tidsomställningen. Och givetvis bönderna och deras djur.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!