Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 15 november 2012

"Bra böcker för läsovilliga pojkar!" Besök på friskolan Svettpärlan i Karlskrona

I ett tidigare inlägg har jag berättat om hur friskolan Svettpärlan i Karlskrona har haft ett skolprojekt runt mina böcker. Det hela avslutades med ett besök av mig i en storsamling.

Läraren Mats Hasselberg berättade för eleverna hur mycket Enid Blyton hade betytt för honom när han var barn. Han hoppades att Kim M Kimselius böcker skulle komma att betyda lika mycket för dem.

Jag hade fått en egen liten mysig vrå mitt i den stora gymnastiksalen. Här sitter jag och lyssnar på Mats inledning av min föreläsning.

Här ser du helheten. Det är minst lika många elever bakom kameramannen som framför. Många var de!

Alla satt de tysta och lyssnade nästan andäktigt på när jag talade till dem.

Det fick rektor Mia Bark på Svettpärlan att skriva så här till mig:
"Tack för ett underbart besök av dig idag till oss på Svettpärlan. Sällan har jag sett någon trollbinda sin publik på detta sätt. Du är bara fantastisk! Kram i lass från oss alla elever och vuxna"


Det var helt underbart att stå framför runt 130 elever och det är knäpptyst i den stora salen. Förutom min röst!

Där var elever från 3-8:e klass och alla var de lika uppmärksamma och tysta.

Det var mysigt att sitta i fåtöljen och läsa ett kapitel ur min bok. Som vanligt ville åhörarna att jag skulle fortsätta läsa vidare.

Jag beundrar verkligen alla dessa barn som satt stilla och lyssnade i över en timma.

Även lärarna var väluppfostrade och höll sig tysta under hela tiden.

När det var dags för frågestund var det många ivriga som ställde sina frågor. Bland annat den här flickan som kom med många bra och intelligenta frågor.

Dagen innan den här föreläsningen hade min moster/extramamma dött. Något som eleverna verkade veta om, för de ställde upp sig i lång kö och kramade mig. Det behövde jag verkligen!

Även tidningarna var där och skrev om mitt besök och det läsprojekt som skolan hade haft:

Här är det Blekinge Läns Tidning som har skrivit och förevigat kramkalaset!

Här är det tidningen Sydöstran som tog en gruppbild med de elever som har arbetet med mig och mina böcker i skolprojektet.

En lärare berättade att några pojkar i sexan hade blivit så inspirerade av min föreläsning att de skulle hem och börja skriva! Sådana ord gör mig jätteglad!

Läraren Mats Hasselberg skrev så här till mig:
"Jag måste börja med att säga, att detta läsprojekt är det bästa vi någonsin genomfört. Det engagemang och det sug det varit efter varje dags "läsestunder" har varit helt underbara att uppleva.Speciellt glad är jag över att kunna konstatera att i princip alla pojkar i klassen nappat på dina böcker och ständigt vill läsa flera. Detta är ganska ovanligt. Som du kanske känner till är det oftast jättesvårt att få pojkarna att läsa skönlitteratur."
 
Ord som värmer och gör mig jätteglad, för jag älskar att inspirera andra att älska orden lika mycket som jag gör! Tydligen har jag lyckats på denna skola!

Här kan du läsa rektor Mia Barks blogginlägg om mitt besök i skolan.


Ja, det här var sannerligen en föreläsning jag inte kommer att glömma! Tack alla goa elever och alla underbara lärare. Tror säkert vi ses igen!

Kramisar från Kim

Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Riddarsvärdet.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här. 

2 kommentarer:

  1. Hej Kim!
    VAR ska jag börja här....??? Jag missar SÅ mycket nu när jag jobbar :( .
    Kastar mig in några dagar tillbaka hos flitiga du.
    Vilket härligt namn på en skola! Svettpärlan....
    Du verkar helt otrolig på att trollbinda din publik! Strongt av dig att klara av det dagen efter dödsbud i familjen. Du är enastående. Hela skolan var nog tacksamma över att du orkade och klarade av det.
    Väldigt fina tidningsartiklar!
    Stor kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Underbart att ha dig här igen. Vet, det är svårt att hinna med. Man får göra en djupdykning ibland!
    Ja, det är en mycket härlig skola.
    Tack! Hade god hjälp av lärare och elever.
    Ja, de gör mig glad!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!