Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 26 mars 2013

På en vecka skulle jag bli miljonär!

Många tror att man snabbt blir miljonär bara för att man ger ut en bok. Självklart måste man vara miljonär om man som jag har gett ut 23 böcker, eller hur? Men så fungerar det inte. Visst, jag kan leva på mitt författarskap, men det beror på att vi lever snålt, odlar själva och inte har några större omkostnader, utan lever i all enkelhet. Blev därför mycket glad när jag läste den här artikeln av Patrick Wensink som verkligen förklarar hur det är att vara författare, och just den där biten med att alla tror att man blir miljonär. Läs och njut!

Min storsäljare hos Amazon gav mig ingenting
 Min roman sköt till toppen av Amazons bästsäljarlistan förra sommaren. Du kommer inte tro hur lite jag fick betalt.

På en vecka skulle
jag bli miljonär.

Åtminstone var det ryktet som cirkulerade runt i min frus familj. Ytterligare en vecka på Amazons bästsäljarelista och jag skulle ha sjusiffrigt på banken, lätt. Min kusin hade googlat om det på Internet, så det måste vara sant.


"Tala om för dem att det är långt ifrån sanningen", sa jag. "Men säg inte hur mycket pengar jag faktiskt kommer att tjäna."


"OK" sa min fru. "Kan jag berätta för dem hur många böcker du har sålt?"


"Absolut inte."


"Varför inte det?"


Jag hade inget bra svar. Hemlighetsfullhet verkade som det mest praktiska, professionella förhållningssättet vid framgång. 

 
Det fick mig att undra var denna reflexmässiga reaktion kom ifrån. Det var inte för att folk skulle tro att jag tjänade för mycket pengar. Det var faktiskt tvärtom!


***


Förra sommaren, gick min roman, "Broken Piano for President", upp till toppen av Bästsäljarlistan under en vecka. Efter att Jack Daniels skickade mig ett löjligt artigt brev spreds ryktet som ett virus och var i bland annat Forbes, Time Magazine och NPR: s Weekend Edition. New Yorker skrev en hel artikel om mig! Min bok låg som nr 6 på topplistan i Amerika för ett tag, precis bakom alla bästsäljarna: "50 Shades of Grey" och "Gone Girl." Min bok sålde i fler exemplar än "Hunger Games" och "Bossypants." Så jag kan förstå att folk tror att jag började bära sidenpyjamas med monogram.


Men sanningen är, att det finns en anledning till att de mest kända författarna fortfarande undervisar i engelska. Det finns en anledning till att de flesta författare kör omkring i gamla bilar. Det finns en anledning till att de flesta författare har dåliga tänder. Det är inte för att vi har valt ett liv i fattigdom. Det är för att fattigdomen har valt vårt yrke!


Även om skrivandet ger inkomst, blir det inte mycket pengar.


***


Jag blev påmind av en enda sida i "A Heartbreaking Work of Staggering Genius",  där Dave Eggers specificerar
förskottet från sin förläggare$ 100.000 på försäljning. Han specificerar alla förlagets kostnader. I slutet får författaren lite mindre än hälften. Det var inte lite pengar - bara inte "jag slår vad om att Dave Eggers äger en Jaguar"-typ av inkomst jag hade förväntat mig. Jag menar, hans namn finns omslaget till en bok! Han måste vara rik.

Ärligheten var uppfriskande och voyeuristiska. Jag har alltid sagt att om jag någonsin fick en chans, skulle jag göra en liknande gest. Som en person som lär sig om att skrivandet och publicering, var det tacksamt att läsa om Eggers öppenhet. Så här är mitt bevis på liknande ärlighet: sockerskålar fulla av kokain, badkar fulla av whisky, semi-nakna bokhandelsanställda utspridda i mitt sovrum, är bara fantasiberättelse om bästsäljar rikedomar.


Detta är vad det innebär, ekonomiskt, att som egenutgivare ha publicerat en av årets bästsäljare och  ha varit nära toppen av bästsäljarlistan.


Trumvirvel.


$ 12.000


Just det...


***


Jag har precis börjat få mina royaltycheckar från juli förra året (förlagsbranschen är långsam). Från vad jag kan se så här långt, hade jag en inkomst på $ 12.000 från "Broken Piano" försäljningen. De har kommit direkt till mig, utan att skatten är dragen.


Missförstå mig inte, som en kille med ett par böcker hos en oberoende förläggare, trodde jag aldrig att jag skulle få se den här typen av pengar. Tidigare var min största royaltycheck på $ 153. Jag är glad och mycket stolt över att kunna säga att jag tjänar pengar som författare. Det är ett mirakel. Det är bara inte det juvelkrönta mirakel de flesta tänker att bästsäljares bankkonton är fyllda av.


Boken sålde plus/minus 4.000 exemplar. (Förlagsbranschen är lite difus på det sättet.) Att ge ut på  eget förlag innebär att jag får en mer generös royalty än de flesta: 50 procent efter att  kostnaderna är dragna.


Du kan räkna själv. Jag kan helt klart inte köpa en herrgård. Inte ens mina ynka drömmar om att bygga en skrivarstuga i Roald Dahl-stil på bakgården är ännu i hamn. Tolv tusen dollar är fantastiskt, men det är inga livsförändrande pengar. Om det kanske inte var så att jag behövde en livsavgörande njure för  $ 11.999.


Till slut köpte jag min fru en söt klänning, som tack för att hon står ut med mig och min idiotiska strävan att få skriva böcker. Jag gjorde också den mest tänkbara kändissaken för en stay-at-home-dad/recipient-of-a-famous-cease-and-desist: Jag använde pengarna för att skicka mitt barn till dagis två dagar i veckan, så jag kan få mer tid för att skriva.


***


Nu när jag har en tyst tid i huset, har jag börjat fundera: Varför berättade jag inte bara
sanningen för min frus familj från första början? Varför talar de flesta författare inte om pengar?


Min teori: Eftersom det är pinsamt.


Visst, det finns en rubrikgripande spänning när Lena Dunham får en yacht full av pengar för att skriva om saker bara hennes gynekolog bör veta. Men när en vän till mig, som är en fantastisk författare, berättade att han erbjöds $ 5.000 för sin senaste bok, som kom ut på ett stort förlag, blev jag helt paff. Jag blev ännu mer förvånad när det stod klart för mig att det är en ganska normal ersättning. Denna finansiella hysch-hysch är samma känsla som jag har kvar, efter att ha läst Eggers "finanspolitiks nedgång". Det var något folk viskade om för länge sedan när jag drömde om att ha  mitt namn på omslaget av en bok.


Patrick Wensink.


Efter att ha läst det här inlägget kanske du inte tycker att det är någon att idé att bli författare, men det är det!

Jag skriver inte för att bli rik och berömd, jag skriver för att jag måste, för att jag har orden inom mig, och de måste ut.

Jag skriver för min egen skull, för att må bra, för att få läsa en bok som är precis så som jag vill ha den. Jag skriver för att jag älskar orden, inte för att bli rik!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jag vill gärna bli författare, eller konstnär, för jag älskar att skriva och teckna/måla. Och som du skrev vill jag bli det för att det är det jag älskar att göra, och jag vill hellre göra något jag älskar att göra och inte ha mycket pengar än att göra något jag inte tycker om och ha mycket pengar:)

    SvaraRadera
  2. Hej Louice
    Det låter som en mycket bra inställning som kommer att ta dig långt Louice!
    Ge inte upp dina drömmar! Lycka till!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!