Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 8 september 2013

Kimselius hemliga passion: skräckmästaren Stephen King

Kims hemliga passion: Skräckmästaren Stephen King
Eringsboda
Hon är känd för sina historiska ungdomsböcker.
Men författarinnan Kim Kimselius har en hemlig passion: skräck och rysare.
- Jag är tokig i Stephen King och har alla hans böcker, avslöjar hon.

I det mysiga hemmet på landet utanför Eringsboda trängs volymerna av King med en annan favorit inom genren, Dean Koontz.

- Jag har till och med några signerade exemplar av honom, eftersom vi har samma agent.

Spökhistorier
Kim Kimselius har varit fascinerad av skräck och mysterier sedan hon var liten flicka hemma i Göteborg. Hennes bok Spöket på Stora Mossen baseras på de spökhistorier hon och hennes kamrater berättade för varandra om kvällarna.

- De slutade alltid med "...blodet droppar, blodet droppar" och vi var livrädda, skrattar hon.

Skräck, både på film och i litteratur, har varit mycket populärt de senaste tio åren.

Men det var på 70- och 80-talen som Kim började läsa och samla på den amerikanske skräckmästaren Stephen Kings romaner. Han är känd för sin produktivitet och därför upptar samlingen flera hyllor.

Håller måttet
- Trots att han skriver så mycket håller hans berättelser alltid måttet. Jag har aldrig läste en dålig bok av honom, menar Kim Kimselius.

Den första boken hon läste hette Carrie, Kings debutroman som gavs ut 1974. Den handlar om en mobbad flicka som visar sig ha övernaturliga krafter och som tar gruvlig hämnd på sina plågoandar.

- Jag fängslades av hans sätt att skriva och blandningen av verkligt och overkligt. Han har bra språk utan upprepningar och historierna fångar mig från första till sista sidan.

Inte alla
Nästa bok hette Cujo, som utkom 1981, och som handlar om en rabiessmittad Sankt Bernhardshund som börjar attackera människor.

- Den grep mig också för jag har ju själv alltid haft hundar och älskar djur. Det är en fruktansvärd historia, men bra i alla fall.

Kim gillar skräckböcker, men inte alla.

- De stora författarna är definitivt Stephen King, Dean Koontz och Anne Rice. Jag gillar inte när det är en massa blod och styckningar. Jag gillar heller inte de nya vampyrböckerna där det är mer kärlek än mysrys.

Vad är det som är så lockande med att bli skrämd?

- Jag tror att det är ett sätt att fly från verkligheten. Jag mår mycket sämre av att titta på nyheterna för det är ju hemskheter som händer på riktigt. Det som sker i Stephen Kings böcker är övernaturligt hemskt och det känns tryggt på något sätt. Man kan hantera rädslan genom att veta att det aldrig kan hända på riktigt även om det finns inslag av realism. 

Får hon aldrig mardrömmar av alla skräckhistorier?

- Jodå, jag har ofta mardrömmar om jag sett en skrämmande film eller läst en Kingbok. Men till och med när jag drömmer vet jag att den kommer från den där boken eller filmen. Dessutom har jag min make och alla mina hundar, så jag känner mig rätt trygg. 

Samlar du på något annat?

- Ja, prydnadsgrisar. Jag växte upp bredvid en grisgård. Mina fans vet om det, så jag får ofta grisar från dem. Jag vet inte hur många jag har. Jag är alltid på jakt efter en ny Stephen King eller en rolig gris till mina samlingar.

"Jag fängslas av hans sätt att skriva och bladningen av verkligt och overkligt. Han har ett bra språk utan upprepningar och historierna fångar mig från första till sista sidan."

FAKTA:
Stephen King föddes i Main 1947. Han är en av världens mest framgångsrika författare. Han är mest känd för sina skräckromaner, men har också fått fin kritik för sina ungdomsskildringar (till exempel Stand By Me). Många av hans romaner har filmatiserats.

HAR ALLA
Kim Kimselius har alla böcker av Stephen King. De tar upp stor plats i hyllan för de är både många och tjocka. Den senaste, Under kupolen, är på över tusen sidor.

FLER SAMLINGAR
Kim Kimselius samlar inte bara på skräcklitteratur, hon har också en ganska stor samling av prydnadsgrisar.

PROFIL:
Kim M. Kimselius
Ålder: 59
Gör: Författare
Bor: I Eringsboda
Samlar på: Allt av den amerikanske författaren och skräckmästaren Stephen King.
Favoritbok: Stark. Den handlar om en författare vars tillvaro förvandlas till en mardröm när en av karaktärerna i hans romaner får liv.


Den här artikeln är publicerad i tidningen Sydöstran onsdagen den 28 augusti 2013. Journalistens namn är Lottie Håkansson. Tack Lottie för en fin artikel!

Nu vet du lite mer om mig ;-)   
 
Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!