Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 16 januari 2014

Vikingarnas slavar

Vikingarnas slavar kallades för trälar

I boken Vikingaträl berättar jag om trälarnas liv under vikingatiden.
Trälen/slaven var en ofri och rättslös person. Under vikingatiden fanns det många sätt att bli träl/slav:

En människa kunde mista friheten om hon/han inte kunde betala sina skulder.

Det gick också att frivilligt bli slav om personen inte var i stånd att försörja sig själv och de sina.

Föräldrar kunde sälja sina barn till träldom/slaveri.

Det allra vanligaste var nog ändå att människor berövades sin frihet med våld.

Slavhandeln var en viktig del av vikingatidens ekonomi. Under krigs- och plundringståg tillfångatogs män, kvinnor och barn för att säljas som slavar, eller föras hem till gården att användas som trälar.

www.kimselius.se kan du läsa mer om vikingarna och min bok Vikingaträl. Alla mina historiska äventyrsböcker avslutas med en gedigen faktadel där du lär dig mycket.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!