Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 12 maj 2014

Pompeii, Back to Pompeii, Tillbaka till Pompeji

Har sett filmen Pompeii. Det bästa med den filmen var huvudpersonerna. Visst var det mäktigt med vulkanutbrottet, men jag retar mig på att de förvanskar historien och hittar på en massa saker som inte har hänt. Vulkanutbrottet var tillräckligt dramatiskt utan att det behövs läggas till mer dramatik. Här ser du ett smakprov ur filmen.



Du får inte tro att jag tyckte filmen var dålig, det gör jag inte, tycker absolut att du ska se den. Tyckte speciellt om slutet, för så var det, vulkanen skonade ingen.

Att jag retade mig på att historien förvanskats beror på att jag har skrivit flera böcker om Pompeji och vulkanutbrottet: Tillbaka till Pompeji och Theos Pompeji.

År 79 e.Kr. förintades staden Pompeji av ett vulkanutbrott, när Vesuvius vaknade till liv. Pompeji förstördes och många av stadens invånare och djur dog. I Tillbaka till Pompeji får du följa det dagliga livet i staden fram till vulkanutbrottet. En otroligt spännande bok som du inte kan lägga ifrån dig!

Min debutbok Tillbaka till Pompeji sålde i 11.000 exemplar första veckan när den kom ut och den har fortsatt att sälja i stora mängder alltsedan debuten julen 1997. Boken är översatt till flera språk, däribland engelska.

Baksidestext Tillbaka till Pompeji
Förskräckt stirrar Ramona på Theo, plötsligt är allt en mardröm.


Ramona är på skolresa till ruinstaden Pompeji. Hon mår dåligt av gipsavgjutningarna av dem som dött i vulkanutbrottet som utplånade staden. Hon sätter sig ner för att vila och somnar.

När Ramona plötsligt vaknar ser hon ett levande Pompeji. Ramona inser att hon blivit förflyttad i tiden till Pompeji, före vulkanutbrottet! Hon blir jätterädd. Hon vet att staden kommer att utplånas, alla människor kommer att dö, även hon och Theo, om de inte tar sig därifrån i tid. Men hon vet inte när vulkanen kommer att förinta staden, om hundra år, om tio år eller om tio minuter…

Tycker du om vulkaner, vulkanutbrott eller att läsa om slavar, är detta boken för dig! Här kan du lära dig mer om Theos liv i staden Pompeji och Herculaneum innan städerna utplånas av vulkanen Vesuvius utbrott. Du möter även de historiska personerna Plinius den yngre och Plinius den äldre och får ta del av romartidens vardag. En bok som får dig att längta efter att besöka de båda ruinstäderna.


Baksidestext Theos Pompeji
En augustimorgon år 79, i staden Pompeji vid vulkanen Vesuvius, blir Theo vittne till något som förändrar hans liv för all framtid. Upplevelsen för honom till en sierska som uttalar en spådom, som gör att Theo kastar sig handlöst in i nya skrämmande händelser. Allt för att undvika det katastrofala öde som väntar.


En fascinerande bok om Theos liv i Pompeji, som vävs ihop med romartidens historia. Här får du följa de dramatiska händelser som formar Theo till den person han är när han möter Ramona. En bok fylld av nervpirrande äventyr i väntan på vulkanutbrottet som förintar Pompeji.

En fängslande historia, där ödet spelar en stor roll.



Här ser du den engelska utgåvan av Tillbaka till Pompeji. Vill du se de andra utländska utgåvorna av boken klickar du på den här meningen.

Back cover of Back to Pompeii
Ramona can hardly believe her eyes! She stares at Theo and a sense of dread starts to well upp inside her. What began as an eagerly-awaited school trip to Italy has now turned into a nightmare.


The class has just visited the museum in Pompeii, the ruined Roman city that was buried beneath volcanic ash when Mount Vesuvius erupted nearly two thousand years ago. Ramona is feeling queasy from looking at the casts of people who died in the eruption that destroyed the city. Suddenly, a strange sensation comes over her and she sits down to rest. Within minutes, she falls into a deep sleep.

When she wakes up, she finds that everything is different. Pompeii is no longer in ruins. The city is bustling with life and Ramona realises that this is Pompeii before the eruption! She also knows that Vesuvius will soon undergo a terrifying transformation. Glowing lava and choking hot ash will come raining don and bury the entire city and its inhabitants. Will she and Theo be able to get away in time? Ramona has no idea when the vulcano will erupt. It could happen in a hundred years' time, in ten years or in ten minutes....

Här kan du se en faktafilm om ruinstaden Pompeji och vulkanutbrottet.



Kan vara bra att ha lite kunskap innan du ser actionfilmen Pompeji.
Om du gillar Game of Thrones får du här möta John Snow (Kit Harington) som huvudperson i filmen Pompeji.

Filmen får tre stjärnor av fem möjliga.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.


Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!