Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 26 juli 2014

Boktips: Miss Jean Brodies bästa år

Miss Jean Brodies bästa år av Muriel Spark.

Jag kan tänka mig att det här är boken som ligger för grund till filmen som jag tyckte så mycket om. Boken handlar om en lärare med kontroversiella idéer, miss Jean Brodie. Hon berättar som sina bästa år för de unga kvinnliga eleverna, inte enligt läroplanen, hon vill ge dem något helt annat, hon vill göra dem starka och få dem att inse att de kan göra något av sina liv.

Boken är charmig och jag tycker om att jag får veta vad som hände de små flickorna när de växte upp. Samtidigt ser jag filmen spelas upp inom mig när jag lyssnar på boken (önskar jag kunde minnas filmens namn, någon som vet?)

En annorlunda bok om ett liv som inte längre finns. Klart läsvärd, men når inte riktigt upp till högsta betyg. Då var filmen mer fängslande.

På en flickskola i mellankrigstidens Edinburgh samlar Miss Jean Brodie en frigjord, passionerad och högst målmedveten lärarinna en skara noggrant handplockade elever: de allra, allra bästa, hennes flickor, Brodies gäng.

De mer konventionella skolämnena får ge vika för kärlek, politik och konst, och Miss Jean Brodie gör allt för att forma flickorna till starka och oberoende kvinnor. Samtidigt har hon kärleksaffärer med två av skolans manliga lärare, varav den ena är gift. »Tryggheten är inte det viktigaste«, manar hon sina elever. »Godhet, Sanning och Skönhet är det viktigaste. Följ mig.« Och det gör de. Men en av flickorna ska komma att förråda henne.

I översättning av Ingeborg von Rosen och med ett förord av Andres Lokko.

MURIEL SPARK [1918-2006] är en skotsk romanförfattare och poet vars produktiva författarskap tillhör de verkligt säregna och betydande från det brittiska 1900-talets andra hälft. Romanen Miss Jean Brodies bästa år [The Prime of Miss Jean Brodie, 1961] blev hennes stora genombrott och är fortfarande hennes mest lästa och omtyckta bok.



Den får tre stjärnor av fem möjliga.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Idag berättar jag på Kim M Kimselius Författarblogg om Färgargården, platsen där jag håller min skrivarkurs idag.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

3 kommentarer:

  1. Kan det vara filmen Mona Lisa Smile du tänker på? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Dakota
    Just det! Så hette filmen. Tack för det, kunde för mitt liv inte komma på namnet.
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!