Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 7 juli 2014

Skrivprocess: När det närmar sig slutet

När det närmar sig slutet av boken...

Håller just nu på att skriva min 30:e bok, Skräckresan med  Titanic, och närmar mig slutet på boken. Då kommer känslorna över mig.

Olika mappar
När jag öppnade Word imorse och klickade in på mappen Böcker kommer de underordnade mapparna upp: Böcker under arbete, Böcker i manus ej utgivna, Utgivna böcker.

Skräckresan med Titanic ligger just nu i mappen Böcker under arbete. Om boken blev klar och inte skulle ges ut direkt hade den hamnat i mappen Böcker i manus ej utgivna.

Det närmar sig slutet av boken, inte många kapitel kvar och jag fick en oändlig lust att flytta över boken till Utgivna böcker. Inte för att jag vill bli klar med boken, utan för att det ligger så många andra böcker och väntar under mappen Böcker under arbete. Jag vill sätta igång med dem.

Separationsångest
Samtidigt börjar jag redan känna lite separationsångest för att avsluta Skräckresan med Titanic. Jag har lärt känna människorna i boken, blivit deras vänner och gjort deras liv till ett rent helvete. För så var det ju när Titanic sjönk, de flesta dog, bara en bråkdel överlevde.

Jag lever med boken dygnet om. Huset är fullt av gäster, jag skriver på morgonen, ibland även på förmiddagen när jag helt enkelt inte kan sluta. Sedan bär jag berättelsen inom mig hela dagen, trots att jag umgås med släkt och vänner. På natten drömmer jag om Titanic, är på båten och kommer på nya idéer, som jag förverkligar på morgonen.

Just nu känns det alltså lite vemodigt. Snart ska jag skiljas från mina nya karaktärer, många kommer att dö, vilket känns extra sorgligt, men så är livet.

I slutet av boken kommer också en iver över mig, jag vill bli klar. Mest för att jag har hela historien i huvudet och har haft under en längre tid. Nu vill jag ha ut den och gripa tag i en ny som ligger och puttrar där inom mig.

30:e boken... Det känns stort!

Bra sätt att undvika skrivkramp
Något som jag tycker är bra när jag närmar mig slutet av en bok, är att jag alltid har en ny berättelse som väntar på att få skrivas klar. Därför har jag många påbörjade berättelser, de ligger i mappen Böcker under arbete. Ibland plockar jag upp någon av dem och skriver lite på just den berättelsen, för att sedan stoppa tillbaka den och fortsätta med den egentliga boken som ska bli klar just då.

Det här sättet passar mig jättebra, ingen risk att jag får skrivkramp och inte vet vad jag ska skriva om. Jag vet att det finns många med mig som har oändliga historier inom sig och har svårt att avsluta en berättelse, eftersom det hela tiden poppar upp nya.

Då är det här ett bra sätt: Skriv första och sista kapitlet på den nya berättelsen, skriv stolpar och stoppa sedan undan berättelsen och fokusera på den du höll på med. Gör så för varje berättelse du kommer på. Till slut har du oändligt många berättelser att gripa tag i och fortsätta skriva på och orden tar aldrig slut. Fungerar bra för mig :-)

Skrivarkurs Att känna glädje i skrivandet
Samtidigt som jag arbetar med Skräckresan med Titanic, tar jag också fram materialet till Skrivarkursen jag håller den 26 juli i Eringsboda. Det finns fortfarande några enstaka platser kvar. Mejla Kim M Kimselius om du är intresserad av att vara med. Du kan läsa mer om Skrivarkursen Att känna glädje i skrivandet. Kommer du inte med i år har jag ny kurs nästa sommar.

Nu ska jag skriva det absolut sista kapitlet på Skräckresan med Titanic. Känner redan saknaden...

Kika gärna in på Kimselius skrivtips eller Författartips för fler skrivtips.

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!