Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 8 augusti 2014

Ta hjälp av Hemmingway App i ditt skrivande

Många vill gärna veta om deras text är bra eller inte, letar testläsare, redaktörer och författarcoacher.

Nu har det kommit en app som hjälper dig i ditt skrivande: Hemmingway App.

Hemingway App gör din text djärv och tydlig.

Hemingway belyser långa, komplicerade meningar och vanliga fel. Om du ser en gul markering, förkorta meningen eller dela den. Om du ser en röd markering, är din mening lång och komplicerad att läsarna kommer att gå vilse. Försök att redigera meningen för att få bort det röda.

Adverb visas i blått. Försök att bli av med dem och använd verb istället.

Du kan använda ett kortare ord i stället för ett som är markerat lila. För musen över den lila markeringen för
hjälp och tips om synonymer.

Fraser i grönt har markerats för att visa passiv röst.


För att testa din text kan du klistra in något som du arbetar och redigera. Eller klicka på Write-knappen för att komponera något nytt. Klicka här på Hemmingway App för att testa din text.


Lycka till!

Idag är rubriken "Självförsörjande" på Kim M Kimselius Författarblogg.

Kika gärna in på Kimselius skrivtips

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 28 böcker.  Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Intressant. Jag ska kolla upp den.

    SvaraRadera
  2. Hej Katta

    Ska bli spännande att höra vad du tycker om den.

    kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!