Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 2 januari 2015

Boktips: Väckelse av Stephen King

Väckelse av Stephen King

Få kan, som Stephen King, hålla läsaren fångad utan att det egentligen händer något, samtidigt som det händer massor, egentligen.

Jag är ett stort fan av Stephen King och har samtliga böcker han har skrivit. Han lyckas alltid hålla mig i ett järngrepp genom hela boken. Kings förmåga att beskriva helt vardagliga saker och ge dem ett litet stänk av onaturlighet, gör att Kings berättelser känns mycket trovärdiga.

Händelserna börjar när den lille sexårige Jamie Morton leker med sina tennsoldater han just har fått. Då faller en skugga över honom. En man i svart kavaj står där. Det är första gången Jamie träffar pastor Charles Jacobs, ett möte som innebär att deras liv för all framtid är sammanflätade.

Alla tycker om pastor och hans fru och barn. En dag slår olyckan till och Gud tar till sig pastorn familj, vilket övertygar pastorn om att Gud verkligen inte kan existera. Han håller en chockpredikan som etsar sig in i Jamies minne. Predikan får alla att vända sig mot pastorn och de kör iväg honom från staden.

Många år senare stöter pastor Jacobs och Jamie på varandra igen. Jamie är musiker och trots att han i tidig ålder lovat mamma att inte röka, börjar han ta starkare saker, för han håller ju trots allt sitt löfte. När han möter Charles Jacob är Jamie 30 år och starkt beroende av heroin, vilket gör att hans musikerkarriär är på nedgång. Pastor Jacob tar sig an Jamie som dras in i den maniske pastorns försök att väcka liv i det som en gång varit dött. Han använder sig av elektricitet, krafter som visar sig både hela och skada.

När Jamie förstår vad det är pastorn är ute efter, är han för insnärjd i det hela för att lyckas ta sig därifrån.



Märkte att jag har höll andan medan jag skrev ovanstående text. Jag var tillbaka i boken, i den krypande obehagskänslan som de vardagliga händelserna ger. Jag andas ljudligt ut, nöjd över att jag överlevt ännu en Stephen Kingbok. 

Älskar du skrämmande, spännande böcker är den här boken perfekt för dig!


Så här säger andra om boken:
I samma anda som H.P. Lovecrafts och Edgar Allan Poes skräckberättelser ställer Stephen Kings Väckelse den skrämmande frågan om vad som väntar på andra sidan döden. Det är en mörk roman om den största fasan av alla: att förlora dem man älskar.

"'Väckelse' är en förvånansvärt läsvärd och vacker sorgesång, eller kanske snarare ett ångestskri, från en författare som till slut har lyckats förena sina båda sidor: övertygelsen om att det finns en stor godhet, och skräcken för att monstren kanske vinner till slut."




Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Idag är rubriken "Darrar av iver" på Kim M Kimselius Författarblogg.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!