Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 26 maj 2015

6 punkter om att skriva en bokrecension


Skriva bokrecension
Att skriva en bokrecension är inte alltid så lätt. Ibland känns det som många tror att man måste försöka hitta allt negativt om boken, istället för att lyfta fram det positiva.

När jag skriver en bokrecension försöker jag alltid lyfta fram det positiva. Bara om det negativa i boken är större än det positiva, tycker jag att det bör nämnas.

För att skriva en bra bokrecension måste man läsa hela boken, med känsla och inte bara skumma boken, inte bara läsa lite här och där för att komma till slutet. Tycker du att det låter konstigt att jag skriver så? Men jag vet att många läser så, för att hinna sluka så många böcker som möjligt. Det har hänt med mina böcker. Det märks tydligt om läsaren inte har läst hela boken, eftersom de inte har fått grepp om den röda tråden, det som håller ihop berättelsen och gör den läsvärd.

Skriv mer än bara att boken är bra. Det sitter en ivrig författare och väntar på din recension och vill gärna veta mer än så. Skriv varför du tycker boken är bra, lyft fram karaktärer du tycker extra mycket om, någon händelse i boken, några meningar du tycker säger det där lilla extra.

Berätta också vad boken handlar om, helst med dina egna ord. Det gör bokrecensionen mer levande. Jag försöker att alltid berätta vad boken handlar om, men ibland när jag har tidsnöd kopierar jag bokens baksidestext och lägger in.

Lägg gärna in stjärnor eller något liknande, som ger ett betyg på vad du tyckte om boken. Till exempel

Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Sprid din recension! Lägg ut din recension på Goodreads, Boktipset, Bokus, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest och alla andra platser du kan komma på. Till exempel din blogg.

Har du en bokblogg får du på så sätt även spridning för din blogg och får fler läsare.


6 punkter om att skriva en bokrecension
1. Läs hela boken, från pärm till pärm
2. Lyft fram det positiva med boken.
3. Skriv mer än bara att boken är bra.
4. Berätta vad boken handlar om, med dina egna ord.
5. Betygsätt boken på en skala från 1-5, eller 1-10.
6. Sprid din recension!

Hoppas att detta hjälper dig att skriva härliga bokrecensioner. Och du... Om du recenserar någon av mina böcker får du mycket gärna skriva till mig, Kim M Kimselius,  och berätta vad du tyckte om boken.

Bilden föreställer min Boktipssida här på bloggen.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!