Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 16 maj 2015

Boktips: Grottmannen av Jörn Lier Horst

Grottmannen av Jörn Lier Horst

Detta är första boken jag läser av författaren, men absolut inte den sista. Det här var ett spännande kriminaldrama, med två historier, där kriminalkommissarie William Wisting försöker ta reda på identiteten på en död man. På en lapp i hans ficka hittas fingeravtryck som visar sig tillhöra en amerikansk seriemördare, efterlyst av FBI.

Wistings granne hittas död, sittande i sin fåtölj framför en flimrande tv-skärm. Mannen har suttit där i fyra månader och liknar en mumie. Inga misstankar om brott. Wistings dotter Line, som är kriminalreporter tar illa vid sig av bilderna av den döde grannen och bestämmer sig för att skriva ett reportage om mannen. Hon förstår inte hur någon kan sitta död i fyra månader utan att vara saknad.

Det här är en mycket skickligt uppbyggd deckare, med ledtrådar och oförutsägbara händelser. En riktig sträckläsningsbok med bra språk och härliga personporträtt.

Titeln fick mig att tro att boken handlar om en man i en grotta, men det betyder något helt annat, vad tänker jag inte avslöja, för då förstör jag spänningen för dig! Läs den!


JØRN LIER HORST (f. 1970) har arbetat som utredare vid polisen i Vestfold och räknas i dag som en av de främsta kriminalromanförfattarna i Norden. Horst har rönt stor framgång och fått flera litterära priser -Jakthundarna (Lind & Co, 2014) belönades med både Glasnyckeln och Rivertonpriset. Han jämförs ofta med Jo Nesbø och Sjöwall/Wahlöö.



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!