Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 21 juni 2015

De 6 mest översatta böckerna i hela världen

Får ofta udda frågor på Panel Unga Fakta där jag besvarar skriv- och läsfrågor. En av dem var vilken bok som var översatt till flest språk. Därför blev jag glad när jag i Svensk Bokhandels tidning hittade uppgifter om just det. Nu har jag lärt mig. Nästa gång kan jag svaret.

De 6 mest översatta böckerna i hela världen
1
Nästan som en självklarhet är Bibeln den mest översatta boken som finns på 2.800 språk. Tänk att det talas så många olika språk här på vår jord.

2
På andra plats kommer Lilla prinsen. Franska är originalspråket och den finns nu på 253 språk. Boken är skriven av Antoine de Saint Exupéry (1943). Jag har läst boken på franska när jag för många år sedan läste franska.

3
På tredje plats kommer Pinocchio. Italienska är originalspråket på den boken och den finns nu översatt till 240 olika språk. Boken är skriven av Carlo Collodi (1883).

4
Fjärde plats tar Alice i underlandet. Engelska är originalspråket på den boken och den finns nu på 174 språk. Det är Lewis Caroll som har skrivit den (1865).

5
På femte plats hittar vi Hans Christian Andersens sagor. Normalt brukar vi säga H.C. Andersens sagor. Den boken är skriven på danska som originalspråk och finns nu på 153 språk. Boken är skriven av Hans Christian Andersen (1835-1852).

6
På sjätte plats kommer En världsomsegling under havet. Originalspråket är franska och boken finns nu på 148 språk. Den är skriven av Jules Verne (1870).

Alla dessa underbara böcker har jag läst, antingen på svenska eller på originalspråket. Om du har missat någon av dem tycker jag absolut att du ska läsa boken så snart som möjligt.

Tänk, jag som tyckte det var mycket att mina böcker har blivit översatta till 6 språk. Hmmm.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Nej, vänta nu, Jules Verne skrev väl på Franska?

    SvaraRadera
  2. Hej Tuvia

    Självklart gjorde han det! Tänk att jag inte reagerade på det när jag läste artikeln i Svb... Tack för att du var uppmärksam!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!