Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 29 augusti 2015

Boktips Lewismannen av Peter May

Jag har fått en ny författarfavorit Peter May. Igår recenserade jag Svarthuset av Peter May. Idag vill jag berätta om andra delen i serien Isle of Lewis

Lewismannen av Peter May


är andra boken i en deckartrilogi.

Som jag sa igår så står boken som deckare hos nätbutikerna, men jag vet inte om det är en deckare, egentligen. För mig är det en spännande, nästan thrilleraktig skönlitterär bok, där personer råkar dö. Det är nämligen inte morden/döden som är det viktigaste i Peter Mays böcker, det är allt det andra, livet, miljöerna, människorna, de som blev kvar.

Blir glad när jag börjar lyssna på Lewismannen. Här får jag fortsätta följa den före detta poliskommissarien Fin Macleod. I första boken var han poliskommissarie,  händelser i den boken fick honom att ta avsked.

"Ränderna går aldrig ur", är något jag fått lära mig från tidiga barnsben och det märks tydligt när jag läser Lewismannen. Fin kan inte släppa sin polisroll, han är alldeles för skicklig för det. När liket efter en ung man hittas i en torvmosse på Isle of Lewis blir Fin inblandad. Det är nämligen så att hans stora kärlek Marsaili, är dotter till Tormod Macdonald, en åldrad lantbrukare från ön, som genom DNA-analys visar sig vara släkt med den mördade.

Det här var en olidligt spännande bok som fick mig att stanna upp och bara lyssna för att suga i mig den sista halvtimman av boken utan några störande moment.

Om du vill ha något mer än en bloddrypande deckare/thriller, då är den här boken för dig, den innehåller allt, förutom läskiga detaljskildringar av mord och blod. Läs den!!!

Tyckte du den här lät spännande? Kika då in på min blogg fredag-lördag-söndag, då kommer recensioner av de andra böckerna i serien.



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!