Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 8 augusti 2015

Boktips: Vixen av Rosie Garland

Vixen av Rosie Garland

Det här är en bok på engelska. Efter att ha lyssnat på många engelska faktaböcker har jag kommit in i det engelska språket och tog chansen att lyssna på Vixen, som jag länge sneglat förväntansfullt på hos Storytel.

Jag blev inte besviken.

Händelsen utspelar sig år 1349, medan pesten, svarta döden, drar fram över landet. Prästen Thomas anländer som ny präst till staden. Den sextonåriga Anne ser sin chans och tar plats som hushållerska hos prästen, med något helt annat i åtanke. Hon vill bli prästfru. Men Thomas har absolut inga sådana tankar. Hur hon än försöker snärja honom faller han inte i fällan.

Så en dag hittar Thomas den stumma Maid, täckt av lera efter ett oväder som fortfarande rasar. Han ser det som ett tillfälle att få Annes tankar på annat än äktenskap med honom, dessutom ser han Maid som sänd från gudarna, ett sätt att undgå pesten. Men är Maid verkligen den hon utger sig för att vara?

Anne och Maid blir goda vänner. Till slut når pesten fram till byn Brauntone och paniken sprider sig. Invånarna rädsla övergår i ilska över prästen Thomas, som lovat dem att gudarna skulle hålla pesten på avstånd.


Rosie Garland är en mästare på att beskriva omgivningar och personer. Jag har svårt att sluta lyssna. Det är en mycket spännande berättelse där man kommer personerna in på livet och lär känna dem väl.

En bok jag varmt rekommenderar dig att lyssna på. Jag är nyfiken på författaren och kommer sannolikt att lyssna på fler böcker av henne.


Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Du hittar den hos Storytel.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!