Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 15 september 2015

Skrivarinspiration med värme från Kim M Kimselius

En underbar recension av Att hitta glädje i skrivandet kommer från Agneta M Lindh på Skrivarbloggen. Orden fick mina fötter att lyfta från golvet och huvudet fick glädjefnatt. Jag kunde inte koncentrera mig. Bara tänka på alla fina ord som skrivits om min nya skrivbok.

 
Att hitta glädje i skrivandet -  skrivarinspiration med värme från Kim M. Kimselius

Kim M. Kimselius ger ut sin andra bok i skrivarinspiration, Att hitta glädje i skrivandet, på egna förlaget Roslagstext. Kim har 40 böcker bakom sig; hon startade sin författarbana 1997 och hennes kännetecken är historiska äventyrsböcker för barn och unga. Kim M. Kimselius håller även skrivarkurser samt förläser i bokutgivning.

Kim M. Kimselius. Pressbild: Jan-Erik Ejenstam.

Från ord till meningar till stycken till bok
Boken har 114 kapitel på 416 sidor. Det betyder att kapitlen är korta. Det är en fördel för dig som läser på väg någonstans eller när du får en stund över och det är lätt att hitta den information du söker i registret. Bokens index speglar Kims filosofi att skriva varje liten stund du kan. Ord blir till meningar som blir till stycken, och plötsligt en hel bok.


Att hitta glädje i skrivandet är uppdelad i fyra delar:
Skrivkursmaterial med övningsuppgifter
Steg-för-steg hur du skriver din bok
Skrivregler och bra-att-veta information
En kortare avslutande del om Kim och hennes böcker.
Viss information återkommer från del till del; ta det som en repetition, och se till att märka dina favoritsidor för att hitta tillbaka.

Bilden av ett författarskap.Att hitta glädje i skrivandet är ett flöde av ord, fakta, tips, bra-att-veta-saker, personliga erfarenheter, skratt å gråt; allt på en gång, och du kommer författaren nära. Kim skriver på sin webbsida att det här är ingen biografi, det handlar om hennes kärlek till orden - Sagans kraft och Ordens makt. Jag vill trots det säga, det handlar om ett författarskap. Den som skrivit fyrtio böcker och fortfarande har Kims skrivglädje, är värd respekt.


Glädje genomsyrar varje ord.
Jag rekommenderar Att hitta glädje i skrivandet därför att Kims skrivarglädje genomsyrar hela boken, och läsare med författardrömmar kan använda den som både uppslagsbok och inspiration. Boken är personlig, associativ och rik på exempel från det egna skrivandet i både med- och motgång. När jag läser vill jag veta hur det ska gå för Kim. Det är en bra saga för att inte vara en saga.

Recension 2015-08-25 Agneta M Lindh - SKRIVARBLOGGEN

Tack, snälla Agneta för alla fina ord om min nya skrivbok.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!