Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 15 november 2015

Boktips Solhjärtats hemlighet Saltregnen av Pär Sahlin

Solhjärtats hemlighet Saltregnen av Pär Sahlin

Det var en glad överraskning att läsa den här boken. I första boken i serien, Solhjärtats Hemlighet, sa jag att berättelsen hade vunnit på att stanna upp i handlingen ibland och vila i ögonblicket. I den här boken är det just vad författaren har gjort och det är ett rent nöje att läsa boken.

Handlingen flyter på i ett raskt, men lagom snabbt tempo. Som läsare hinner jag med att ta till mig alla intryck, miljöskildringar och personerna. Bra skrivet!

Eftersom bokens huvudperson är min namne, Kim, har jag lite svårt ibland att se Kim som en pojke, men det är en pojke, en modig sådan. Han kommer från vår värld. I första boken hämtar flickan Nela honom till sin värld för att rädda världen från att gå under. Där hittade Kim sin försvunna mamma, hon är drottning och Kim blir prins när han tillsammans med sin pappa stannar kvar i den nya världen.

I Saltregn börjar det regna salt och världen förstörs sakta. Av en gammal kvinna i slottet får Kim höra orden "Den ende som kan förhindra katastrofen är ett barn av drottningarnas hus. Ett barn som bär tecknet på sin kropp." Därefter pekar hon på ärren på Kims arm.

När Nela och hennes mor förs bort för att offras för att få slut på saltregnet, ger Kim sig iväg för att rädda dem. Under den strapatsrika resan får han oväntat sällskap.

Ett fantasieggande äventyr där vänskapen är viktig. Längtar redan efter nästa bok i serien! Läs den!


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!