Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 26 januari 2016

"Skriven från hjärtat och därför går den också rakt in i läsarens hjärta" Mysrys av Kimselius

Fick en länk på twitter om att Jenny Holmström på Havsdjupets sal hade recenserat min bok Mysrys. Jag blev mycket glad för Jennys kommentarer av boken. Det här är noveller som skrivits sedan jag var barn, fram tills boken gavs ut. Många år med andra ord. Nedan kan du läsa vad Jenny tycker om boken.


Recension: Mysrys - Novellsamling av Kim M. Kimselius
I den här novellsamlingen rör sig Kimselius mellan de döda och de levande. I varje novell återkommer dödens närvaro på ena eller andra sättet. Det blir mycket död, men det blir också mycket liv. Framför allt liv och livsglädje, kärlek och smärta. Det kan låta som en kliché, men hennes noveller är inte kliché, de är helt hennes egna och många gånger baserade på hennes eget liv.

Novellerna är skrivna med ett lättläst och ledigt språk som gör att man fängslas och följer med på alla spännande och mysrysiga äventyr. Det är vardagliga skildringar med övernaturliga inslag.

Kimselius själv skriver att hon tror på andar; andar kan vara både onda och goda och utstråla kärlek eller elak energi. Vi får stifta bekantskap med både och i denna novellsamling.


Jag tyckte mycket om att läsa och det här var en omläsning. Jag har läst novellsamlingen en gång förut (utan att recensera den).

Om man läser alla noveller i ett svep och snabbt, kan det kanske bli lite för mycket, eftersom alla noveller har släktskap med varandra. Därför rekommenderar jag läsaren att ta en novell nu och en novell då, med lite paus emellan.

Som alltid i en novellsamling gillar man vissa noveller mer och vissa mindre. I huvudsak är det är dock en novellsamling som jag tycker väldigt mycket om.

Det som väger nedåt, i några enstaka noveller brister det i gestalningen; i vissa fall förekommer en del repetitiva fraser som återkommer i olika noveller, vägs upp av känslan i samlingen.

Den är skriven från hjärtat och därför går den också rakt in i läsarens hjärta.

Författare: Kim M. Kimselius
Titel: Mysrys – Novellsamling
Förlag: Roslagstext
ISBN: 978-91-86485-07-8
Recensionsexemplar: nej
Köpt (och signerad) av författaren 2015-07-19
Boken finns att köpa på

Tack för den fina recensionen Jenny.


Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!