Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 27 februari 2016

Boktips De sista vittnena Svetlana Aleksijevitj

De sista vittnena Svetlana Aleksijevitj

Det här är en bok som gör ont! Den kryper in under huden, får hjärtat att slå fortare och ögonen att tåras.

Berättelsen är naken och skrämmande. Varje röst är unik, ändå bär de på liknande berättelser: ond bråd dö, svält, förlorade släktingar, koncentrationsläger, hot, krig, hårt arbete och den ständiga jakten på mat.

Språket är enkelt och lättläst, det är barnens röster jag hör, precis som de en gång lät när de upplevde det skrämmande kriget.

Jag har själv skrivit två böcker om andra världskriget, På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa. Jag har lyssnat på de här berättelserna, andra ord, andra människor, men samma grymhet, samma fasa, samma längtan och hunger. Jag känner igen orden i Svetlana Aleksijevitj berättelse.

Det här är en skrämmande skildring av andra världskriget sett ur barns ögon. En bok våra ungdomar borde läsa. Krig är fruktansvärt!

Läs boken!!! Läs den!!!


I De sista vittnena: soloröst för barn låter 2015 års Nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, de som var barn under kriget berätta. Deras krigsminnen skiljer sig markant från de vuxnas. Ingår i Utopins röster.

»Jag bad dem om en enda sak: att minnas sina barnsliga ord. Sina barnsliga känslor. Att återvända till den tid då de fortfarande var änglar. För jag visste: detta kan inte berättas med andra ord.« - Svetlana Aleksijevitj


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!