Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 31 oktober 2016

Teater om Blomstergården i Eringsboda

Teater om Blomstergården i Eringsboda
När Annie och Johan berättade att de skulle hålla i en teaterföreställning på äldreboendet Björkliden i Eringsboda, tänkte jag att det aldrig skulle komma ett bättre tillfälle att få se vad de höll på med. Därför sa jag att jag skulle komma dagen därpå, fredagen den 28 november, om jag inte försvann bort i fantasin med Guldgubbarna.


Kanske trodde de inte att jag skulle komma, för de såg både överraskade och glada ut när jag klev in genom dörren. Jag var förvånad över att se så många redan på plats och att det gamla biblioteket hade fått nytt liv och nu såg ut som Blomstergården.


Här satt Alladin i sin grotta och spelade musik, samt fotograferade skådespelarna. Du vet väl att det på Blomstergården finns ett hus som heter Tusen och en natt. Där förvarade Verner Svensson alla exotiska saker han tagit med hem från alla resor runt om i världen.


Alla var delaktiga i teaterföreställningen, oavsett hur frisk och kry man var. Personalen var utklädd. Här ser du Snövit, medan en "tysk turist" skyndar förbi. I bakgrunden ser du åskådare och skådespelare i ett.

Verner Svensson hade en stor fin bil, men kunde inte köra. Därför lät han grannarna köra honom. Här har vi en av hans chaufförer. Oftast sa Verner att det bara skulle bli en kort tur, men det slutade alltid med att man var borta hela dagen, för Verner samlade på stenar. Rätt som det var öppnade han bara dörren och klev ut, även om bilen rullade framåt. Verner hade sett en fin sten han inte ville missa. Med alla stenarna byggde han upp ett fantastiskt sagolandskap, men Törnrosas slott, Hans och Greta, Snövit och de sju dvärgarna och många, många fler sagofigurer.

Det finns även troll på Blomstergården, här spelade av två ur personalen. Varav den ena hade flera roller som hon spelade.


Snövit och mästerkatten i stövlarna berättar sagan om hur den elaka styvmodern förgiftar Snövit.


Verner Svensson med fru fanns även med.

Det blev många glada skratt. Alla fick delta. Alla fick hattar och föreställde något. Jag var amerikansk turist, några var turister från Italien. Alla fick musikinstrument och vi spelade för fullt. Det var inte en hand som var stilla.

Vi sjöng, skrattade och applåderade. Till sist var det dags för avslutning. Då bjöds det upp till dans. Bredvid mig satt en äldre gentleman. "Ingen vill dansa med mig!" sa han tyst, när personalen hade bjudit upp de äldre. Jag tänkte på pappa och bjöd upp den gamle mannen. Han hade svårt att stå på benen, så jag höll i honom för glatta livet, men han tyckte det var så roligt och skrattade. Håll i mig! sa han och berättade att han hade dansat mycket i sin ungdom, han älskade att dansa.

Jag trodde att jag hade fotograferat mycket mer än vad jag gjorde, men berättelserna som de äldre spelade upp, med hjälp av Annie som föreställde Rödluvan och förde berättelserna vidare, och personalen som var stommen i berättelsen, och Johan som stod för musikupplevelserna, fick mig att glömma av att lyfta kameran. Jag var en del av berättelsen, jag var där, i Blomstergården 1963 och jag njöt för fullt av allt som hände runt mig.

Vet du, det bästa av allt var att det var de äldre som själva hade satt ihop föreställningen, tillsammans med personalen. Det var deras minnen. En av dem hade arbetat på Blomstergården, en mycket gammal kvinna, som log igenkännande medan pjäsen spelades upp.


Vilken dag!

Tack Annie och Johan för inbjudan och tack samtliga boende och personal på äldreboendet Björkliden i Eringsboda för en oförglömlig dag.

Det här är en unik satsning som görs i hemtjänsten i Ronneby kommun - där både personal och äldre får kunskaper och arbetsredskap för att arbeta med kultur som friskvård - både för äldre som personal. Denna gång var det Eringsboda hemtjänst som stod bakom och deras äldre. Annars har Annie Gylling och Johan Stureson tidigare enbart varit på äldreboendena och träffpunkter över Blekinge. På Facebook hittar du Teater för äldre, där hittar du alla evenemang och kan läsa mer. Där kan du även boka Teater för äldre.



 
Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 
 
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Här ser du mina handböcker i skrivandet:

10 misstag författare gör Boken finns som e-bok och som vanlig bok. Medförfattare Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson

"Hej, Tre hattar. Det var ett nöje att få läsa er generösa bok. Jag lärde mig mycket nytt (om bokmässan, egenutgivning, förlagsbranschen etc) och det var spännande och underhållande att få följa era personliga vinklar. Lättläst, informativ, rolig och varierande. Tack!" Med vänlig hälsning Matilda Brasch, svensklärare och hobbyskrivare


 
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!